Diaľnica číslo 1 smeruje k roku 2019

Stavba najdlhšieho tunela na Slovensku sa pre súťaže odsúva. Zásadným problémom už pre diaľnicu nie je príroda.

Výstavbu diaľnic sprevádzajú už roky komplikácie. D1 už mala byť hotová aj v roku 2010.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou sa napokon bude stavať tak, ako je naprojektovaná. Tvrdí to ministerstvo dopravy.

Odvoláva sa na posledné rokovania s Európskou komisiou. Tá diaľnicu dlho blokovala pre obavy, že v pôvodne naprojektovanej podobe príliš zasiahne chránené oblasti Fatry. „Komisia akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podľa agentúry TASR sa tak už netreba vrátiť a skúmať, či by sa nedala diaľnica postaviť priateľskejšie voči životnému prostrediu, napríklad tunelom Korbeľka.

Diaľnica č. 1
Ako sa stavia
  • D 1 chcela kedysi dostavať do roku 2010 prvá vláda Roberta Fica ako PPP projekt.
  • Aj pre sporný úsek Turany – Hubová stavbu nestihla začať reálne stavať.
  • Vláda Ivety Radičovej PPP zrušila a súťažila nanovo.
  • Niektoré úseky diaľnic sa už stavajú, ďalšie súťažia.

Ochranári nesúhlasia

Tunelový variant preferujú ochrancovia životného prostredia. Hovoria, že ani mimoriadne opatrenia navrhnuté rezortom dopravy ako protihlukové steny či koridory pre zver, ktoré ju dostanú na druhú stranu cesty, nestačia. „Stále trváme na tom, čo hovoríme,“ povedal vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer.

Ochranári chcú vec komentovať na budúci týždeň. Brusel sľubuje, že sa k diaľnici vyjadrí konkrétne neskôr.

Napriek tomu, že problém s prírodou mizne, začne sa tento úsek diaľnice stavať najskôr v roku 2015. Exminister dopravy Ján Figeľ plánoval začiatok ešte na tento rok.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmeny, ktoré si v projekte vyžiadala ochrana prírody, čaká proces posúdenia vplyvu na životné prostredie a tiež územné a stavebné konanie. Keby sa mali posudzovať iné varianty diaľnice, trvalo by to oveľa dlhšie.

Tendre brzdia diaľnicu

Podľa informácií, ktoré sú na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti, možno očakávať, že po tejto diaľnici pôjdu autá najskôr v roku 2019. Spolu s obchvatom Prešova tak bude najneskôr dokončenou časťou D1.

Konkurovať v tomto smere jej ešte môže tunel Višňové. Podľa najnovších informácií ministerstva dopravy sa má začať stavať na budúci rok, aj keď sa pôvodne čakalo, že by to mohlo byť už tento rok.

Rovnaké meškanie sa ukazuje v prípade úseku medzi Hubovou a Ivachnovou. Obe diaľničné časti odsunuli naťahujúce sa tendre.

Naposledy Národná diaľničná určila víťaza tendra na stavbu tunela Višňové. Toto rozhodnutie však napadol ďalší záujemca – Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 951
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 870
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 778
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 398
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 282
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 161
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 748
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 661
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 490
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu