SME
Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

Diaľnica číslo 1 smeruje k roku 2019

Stavba najdlhšieho tunela na Slovensku sa pre súťaže odsúva. Zásadným problémom už pre diaľnicu nie je príroda.

Výstavbu diaľnic sprevádzajú už roky komplikácie. D1 už mala byť hotová aj v roku 2010.Výstavbu diaľnic sprevádzajú už roky komplikácie. D1 už mala byť hotová aj v roku 2010.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou sa napokon bude stavať tak, ako je naprojektovaná. Tvrdí to ministerstvo dopravy.

Odvoláva sa na posledné rokovania s Európskou komisiou. Tá diaľnicu dlho blokovala pre obavy, že v pôvodne naprojektovanej podobe príliš zasiahne chránené oblasti Fatry. „Komisia akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podľa agentúry TASR sa tak už netreba vrátiť a skúmať, či by sa nedala diaľnica postaviť priateľskejšie voči životnému prostrediu, napríklad tunelom Korbeľka.

Diaľnica č. 1
Ako sa stavia
  • D 1 chcela kedysi dostavať do roku 2010 prvá vláda Roberta Fica ako PPP projekt.
  • Aj pre sporný úsek Turany – Hubová stavbu nestihla začať reálne stavať.
  • Vláda Ivety Radičovej PPP zrušila a súťažila nanovo.
  • Niektoré úseky diaľnic sa už stavajú, ďalšie súťažia.

Ochranári nesúhlasia

Tunelový variant preferujú ochrancovia životného prostredia. Hovoria, že ani mimoriadne opatrenia navrhnuté rezortom dopravy ako protihlukové steny či koridory pre zver, ktoré ju dostanú na druhú stranu cesty, nestačia. „Stále trváme na tom, čo hovoríme,“ povedal vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer.

Ochranári chcú vec komentovať na budúci týždeň. Brusel sľubuje, že sa k diaľnici vyjadrí konkrétne neskôr.

Napriek tomu, že problém s prírodou mizne, začne sa tento úsek diaľnice stavať najskôr v roku 2015. Exminister dopravy Ján Figeľ plánoval začiatok ešte na tento rok.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmeny, ktoré si v projekte vyžiadala ochrana prírody, čaká proces posúdenia vplyvu na životné prostredie a tiež územné a stavebné konanie. Keby sa mali posudzovať iné varianty diaľnice, trvalo by to oveľa dlhšie.

Tendre brzdia diaľnicu

Podľa informácií, ktoré sú na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti, možno očakávať, že po tejto diaľnici pôjdu autá najskôr v roku 2019. Spolu s obchvatom Prešova tak bude najneskôr dokončenou časťou D1.

Konkurovať v tomto smere jej ešte môže tunel Višňové. Podľa najnovších informácií ministerstva dopravy sa má začať stavať na budúci rok, aj keď sa pôvodne čakalo, že by to mohlo byť už tento rok.

Rovnaké meškanie sa ukazuje v prípade úseku medzi Hubovou a Ivachnovou. Obe diaľničné časti odsunuli naťahujúce sa tendre.

Naposledy Národná diaľničná určila víťaza tendra na stavbu tunela Višňové. Toto rozhodnutie však napadol ďalší záujemca – Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočnerovo sledovacie komando kontra sledoval niekto ďalší

Ľudia od Petra Tótha mali tajné tiene.

Miroslav Kriak na súde.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Jakuba Fila

Kto sledoval Kočnerovo komando? Bola to SIS?

Chýbajúce odpovede budú naznačovať, že nezlyhala len polícia.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Z funkcie odchádza generálny riaditeľ Disney, nahradí ho Bob Chapek

Chapek je v poradí iba siedmy šéf spoločnosti v jej histórii.

Bob Chapek na archívnej fotografii zo septembra 2015.

Svetové banky obmedzujú pre koronavírus cesty zamestnancov do Talianska

Obmedzenia oznámili banky ako Goldman Sachs, Citigroup či Credit Suisse, ale aj ďalšie.

Goldman Sachs očakáva, že presun sa dotkne menej než 500 pracovných miest.

Nezamestnanosť vo Fínsku vzrástla

Nezamestnanosť vo Fínsku sa dostala sa na 8-mesačné maximum.

Ilustračné foto.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Štátny fond tesne pred voľbami minul 11 miliónov na IT systém. Érsek sa od toho dištancuje

Kupujú nový IT systém, hoci už jeden majú, od rovnakej firmy.