SME
Nedeľa, 16. jún, 2019 | Meniny má Blanka, Bianka

Diaľnica číslo 1 smeruje k roku 2019

Stavba najdlhšieho tunela na Slovensku sa pre súťaže odsúva. Zásadným problémom už pre diaľnicu nie je príroda.

Výstavbu diaľnic sprevádzajú už roky komplikácie. D1 už mala byť hotová aj v roku 2010.Výstavbu diaľnic sprevádzajú už roky komplikácie. D1 už mala byť hotová aj v roku 2010.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou sa napokon bude stavať tak, ako je naprojektovaná. Tvrdí to ministerstvo dopravy.

Odvoláva sa na posledné rokovania s Európskou komisiou. Tá diaľnicu dlho blokovala pre obavy, že v pôvodne naprojektovanej podobe príliš zasiahne chránené oblasti Fatry. „Komisia akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podľa agentúry TASR sa tak už netreba vrátiť a skúmať, či by sa nedala diaľnica postaviť priateľskejšie voči životnému prostrediu, napríklad tunelom Korbeľka.

Diaľnica č. 1
Ako sa stavia
  • D 1 chcela kedysi dostavať do roku 2010 prvá vláda Roberta Fica ako PPP projekt.
  • Aj pre sporný úsek Turany – Hubová stavbu nestihla začať reálne stavať.
  • Vláda Ivety Radičovej PPP zrušila a súťažila nanovo.
  • Niektoré úseky diaľnic sa už stavajú, ďalšie súťažia.

Ochranári nesúhlasia

Tunelový variant preferujú ochrancovia životného prostredia. Hovoria, že ani mimoriadne opatrenia navrhnuté rezortom dopravy ako protihlukové steny či koridory pre zver, ktoré ju dostanú na druhú stranu cesty, nestačia. „Stále trváme na tom, čo hovoríme,“ povedal vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer.

Ochranári chcú vec komentovať na budúci týždeň. Brusel sľubuje, že sa k diaľnici vyjadrí konkrétne neskôr.

Napriek tomu, že problém s prírodou mizne, začne sa tento úsek diaľnice stavať najskôr v roku 2015. Exminister dopravy Ján Figeľ plánoval začiatok ešte na tento rok.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmeny, ktoré si v projekte vyžiadala ochrana prírody, čaká proces posúdenia vplyvu na životné prostredie a tiež územné a stavebné konanie. Keby sa mali posudzovať iné varianty diaľnice, trvalo by to oveľa dlhšie.

Tendre brzdia diaľnicu

Podľa informácií, ktoré sú na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti, možno očakávať, že po tejto diaľnici pôjdu autá najskôr v roku 2019. Spolu s obchvatom Prešova tak bude najneskôr dokončenou časťou D1.

Konkurovať v tomto smere jej ešte môže tunel Višňové. Podľa najnovších informácií ministerstva dopravy sa má začať stavať na budúci rok, aj keď sa pôvodne čakalo, že by to mohlo byť už tento rok.

Rovnaké meškanie sa ukazuje v prípade úseku medzi Hubovou a Ivachnovou. Obe diaľničné časti odsunuli naťahujúce sa tendre.

Naposledy Národná diaľničná určila víťaza tendra na stavbu tunela Višňové. Toto rozhodnutie však napadol ďalší záujemca – Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Keď ide o kožu
  2. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  3. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  5. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo
  6. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť
  7. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí
  8. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní
  9. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať
  10. Skoro 40% detí nešportuje: Ako ich dostať od tabletov k pohybu
  1. Keď ide o kožu
  2. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  3. Najlepšie mliečne produkty vlastnej značky má COOP Jednota
  4. BILLA partnerom jedinečného filmu o M. R. Štefánikovi
  5. Výstupy projektu Restaura na EU v Bratislave
  6. Budova Obchodnej a priemyselnej komory je zrekonštruovaná
  7. Výučba v teréne upevňuje teoretické vedomosti študentov SvF STU
  8. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  9. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  10. MetLife spúšťa komunitný týždeň s organizáciou Special Olympics
  1. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 26 711
  2. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 14 912
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 10 047
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 8 921
  5. Z Popolušky kráľovná. Poštová známka je vzácna vďaka chybe 5 753
  6. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 5 239
  7. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 4 774
  8. Vôňa alebo zápach? Profesionáli otestovali rôzne typy domov 3 970
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 3 274
  10. Skoro 40% detí nešportuje: Ako ich dostať od tabletov k pohybu 2 645

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Miadok (37) študoval právo na Slovensku a na univerzite v Amsterdame. Pracoval ako koordinátor humanitárnej pomoci na projektoch Trnavskej univerzity a Vysokej školy sv. Alžbety v Keni, na Haiti a v Burundi. Štyri roky pracuje v Koordinačnom centre pre reakcie na núdzové situácie (ERCC) v Bruseli ako jediný Slovák. Každá krajina na svete môže aktivovať mechanizmus civilnej ochrany EÚ v krízach, ako sú lesné požiare, zemetrasenia alebo cunami, ak štát nedokáže situáciu riešiť sám.
Ilustračná snímka.
Rozhovor s Pierrom Vimontom - Fórum

Viac ako o Šefčovičovi sa hovorí o Lajčákovi (rozhovor)

Niektorí stredoeurópski lídri kričia doma, v Bruseli ich počuť málo. Škoda.

Britská premiérka Theresa Mayová a francúzsky prezident Emmanuel Macron sa účastnia spomienkového podujatia pri príležitosti 75. výročia vylodenia spojencov v Normandii.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Táto inaugurácia do zlatého fondu nevstúpi

Čaputová bola pri prejave viditeľne nervózna.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Saudská Arábia žiada razantnú odpoveď na ohrozenie dodávok ropy

Krajina reaguje na incidenty v Arabskom mori a Perzskom zálive.

Záber na horiaci tanker.

Únia zvýhodní dovoz hovädzieho mäsa z USA

Európska únia na nátlak Trumpa poskytne americkým producentom lepšie šance na svojom trhu.

Ilustračné foto
Ilustračné foto

Zapojenie žien i znalosť jazykov. Na trhu práce je čo zlepšovať

Trh práce je pre investorov stále atraktívny.

Ilustračné foto.