BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy poprelo tvrdenie Odborového združenia železničiarov (OZŽ), že hromadné prepúšťanie šesťsto zamestnancov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia nebolo prerokované v súlade s paragrafom Zákonníka práce. Ten ukladá zamestnávateľovi povinnosť prerokovania so zástupcami zamestnancov. Na pracovnom stretnutí, ktoré sa uskutočnilo 28. novembra, boli podľa rezortu dopravy prítomní zástupcovia všetkých odborových organizácií pôsobiacich v Cargu, vrátane OZŽ.
"Všetci mali možnosť klásť doplňujúce otázky nielen zástupcom odboru riadenia ľudských zdrojov (v Cargu) ako spracovateľovi písomnej informácie o hromadnom prepúšťaní, ale aj členovi predstavenstva a zároveň riaditeľovi úseku ekonomiky. Ten im poskytol podrobné informácie o vývoji tržieb a súčasnej ekonomickej a finančnej situácii v spoločnosti," povedal vo štvrtok rezortný hovorca Martin Kóňa.
Ministerstvo dopravy kladie osobitný význam udržaniu zamestnanosti v Cargu, a preto trvalo na tom, že počet šesťsto prepustených bude maximálne možné číslo, ktoré nie je definitívne. Vedenie spoločnosti zároveň dostalo pokyn urobiť všetko pre to, aby bol skutočný počet nižší. Ministerstvo ako akcionár spoločnosti bude venovať pozornosť ďalšiemu vývoju situácie v nej i možnostiam jej ďalšieho rozvoja.
OZŽ nesúhlasí s hromadným prepúšťaním 600 zamestnancov Carga. Odborové združenie tvrdilo, že s jej podnikovým výborom v Cargu nebolo hromadné prepúšťanie prerokované v súlade so Zákonníkom práce. Pre zachovanie sociálneho zmieru pritom žiadajú, aby sa vážnou situáciou v štátnej železničnej nákladnej spoločnosti neodkladne zaoberalo ministerstvo dopravy.
OZŽ pripomenulo, že podľa Programu revitalizácie troch štátnych železničných spoločností, ktorý schválila vláda Ivety Radičovej 16. marca 2011, malo Cargo opustiť 1 800 zamestnancov. Doteraz podľa zástupcov pracovníkov odišlo z firmy už viac ako 2 600 zamestnancov.
"Plnenie tohto opatrenia je prekročené," upozornili odborári. Vedenie Carga má podľa programu revitalizácie zabezpečiť za legislatívnej podpory ministerstva dopravy zvýšenie objemu nákladnej prepravy v rokoch 2013 a 2014 zhruba na 44 miliónov až 45 miliónov ton ročne. "Nárast tržieb medzi rokmi 2010 a 2012 by mal dosiahnuť úroveň 17,8 mil. eur. Ani jedno z uvedených opatrení na zabezpečenie zamestnanosti sa neplní," dodalo OZŽ.
Rezort dopravy považuje za pozitívnu správu, že železničná nákladná doprava ako celok už prestáva klesať a pomaly si stabilizuje svoj podiel na trhu prepravných služieb. Slovenský nákladný dopravca má ešte stále väčší podiel na nákladnej doprave ako národní dopravcovia v okolitých štátoch.
"To však bohužiaľ nič nemení na tom, že súčasná realita neposkytuje Cargu dostatočný priestor na to, aby mohlo udržať zamestnanosť na súčasnej úrovni. Je úlohou manažmentu, aby urobil všetko pre to, aby podnik udržal konkurencieschopný aj za cenu opatrení, ktoré nie sú populárne a vidíme ich iba neradi," dodal Kóňa.
Nákladná doprava je podľa rezortu dopravy efektívna, ak prepravuje náklad na trate dlhšie ako 350 kilometrov. Ministerstvo zároveň hľadá poradcu, ktorý by mal pomôcť pri výbere strategického partnera pre Cargo. Spojenie so zahraničným partnerom by malo zlepšiť ziskovosť firmy, čo by mohlo pomôcť udržať aj zamestnanosť.