Ste mladý a bez práce? Brusel chce zaručiť stáž alebo prácu

Do štyroch mesiacov po skončení strednej či vysokej školy má každý štát v Únii zabezpečiť mladému človeku prácu alebo ďalšie vzdelávanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO –TASR)

BRATISLAVA. Hovorí sa o nej ako o stratenej generácii. Ide o mladých ľudí do 25 rokov, ktorí si po škole nevedia nájsť uplatenie na trhu práce.

Európska komisia preto v stredu navrhla riešenie, ktoré má slogan: „Záruka pre mladých.“ Členské štáty Únie by mali na dobrovoľnej báze zabezpečiť, aby každý mladý človek dostal ponuku práce, stáže alebo možnosť pokračovať vo vzdelávaní do štyroch mesiacov po ukončení školy či strate pracovného miesta.

Peniaze z eurofondov

Náklady pre firmy budú financované z dvoch zdrojov: z neminutých peňazí štruktuálnych fondov a Európskeho sociálneho fondu.

„Tento balík by pomohol zabezpečiť, aby sa mladí ľudia úspešne zaradili do pracovného života. V opačnom prípade zaplatíme príliš vysokú cenu,“ tvrdí eurokomisár pre zamestnanosť László Andor.

Ide o celoeurópske riešenie, ktoré si môžu štáty upraviť. Naše ministerstvo práce si napríklad zvolilo hranicu 29 rokov, v tomto veku je u nás 130-­tisíc ľudí bez práce.

V slovenskej realite

V rámci Európskeho sociálneho fondu má k dispozícii 70 miliónov eur, za ne chce vytvoriť vyše 13-­tisíc miest. Najviac peňazí by malo ísť do Prešovského, Košického a Banskobystrického kraja, o peniaze môžu žiadať aj firmy.

Asi 225 miliónov eur má z eurofondov aj ministerstvo hospodárstva, majú smerovať priamo do firiem, ktoré zamestnajú mladých ľudí. Majú byť však aj na vývoj a investície na nákup technológií.

„Použitím zdrojov sa predpokladá priama podpora a vytvorenie asi 1200 miest v podporených malých a stredných podnikoch do konca roka 2015,“ tvrdí rezort hospodárstva. Každý podporený projekt musí zabezpečiť aspoň jedno pracovné miesto.

„Legislatívny rámec na Slovensku stále dostatočne nemotivuje firmy, aby prijímali stážistov,“ tvrdí Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie u nás.

Popis problému:

  • Brusel tlačí na skvalitnenie zahraničných stáží, mali by pomôcť mladým zúčastňovať sa na jazykových pobytoch. Chce dosiahnuť aj lepšie prepojenie štátu, podnikov a mladých ľudí.
  • Nezamestnanosť mladých ľudí do 25 rokov (22,7%) je viac než dvojnásobná v porovnaní s celkovou populáciou v EÚ (9,2% - 3Q 2012).
  • Dlhodobá nezamestnanosť mladých ľudí je tiež alarmujúca (30% nezamestnaných si nevie nájsť prácu počas viac než 12 mesiacov).
  • Šance mladých ľudí pri získaní práce sú nízke. Z tých mladých ľudí vo veku 15-24 rokov, ktorí boli nezamestnaní v roku 2010 si v roku 2011 prácu našlo len necelých 30%.
  • Ak si aj mladý človek nájde prácu, má problém si ju udržať, keďže je veľké zastúpenie mladých medzi pracovníkmi na dobu určitú a pri práci na čiastočný úväzok.
  • Rastie miera pasivity a rezignácie (12,4% mladých nezamestnaných v EÚ malo záujem o prácu, ale prestali si ju hľadať).
  • Napriek kríze je však v EÚ viac než 2 miliónov neobsadených pracovných miest! Prečo? Ide najmä o nesúlad medzi zručnosťami, ktoré požadujú podnikmi a kvalifikáciou, ktorou disponujú uchádzači o prácu.
  • Koľko tento problém Európu stojí? Spoločenské náklady na mladých ľudí bez zamestnania a mimo vzdelávacieho procesu predstavuje 1,2 % HDP EÚ, čiže cca 150 mld EUR ročne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 750
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 991
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 228
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 360
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 339
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 913
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 556
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop