Fico chce ovládnuť predaj plynu v SPP. Čo za to, nehovorí

EPH chce vraj väčší než 49-­percentný podiel v tranzite plynu. Vymeniť by ho mohol za kontrolu predaja plynu domácnostiam.

Zmena majiteľov SPP mieri do finále.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

EPH chce vraj väčší než 49-­percentný podiel v tranzite plynu. Vymeniť by ho mohol za kontrolu predaja plynu domácnostiam.

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico (Smer) rokuje o väčšom vplyve štátu v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP). Chce ho získať za to, že vláda odsúhlasí plány nemeckého E.ON­u a francúzskeho Gaz de France, ktoré chcú predať svoj 49­percentný podiel v SPP Energetickému a průmyslovému holdingu (EPH).

Od jeho vlastníkov – Daniela Křetínského, Petra Kellnera a J&T chce Fico podiely v tej časti SPP, ktorá sa zaoberá dodávkami plynu domácnostiam či firmám. Upozornili na to Hospodárske noviny.

„Pravdepodobne môžeme uvažovať iba o majetku, ktorý je dôležitý z pohľadu cenotvorby,“ povedal v stredu Fico. Predajom sa môžu už dnes zaoberať ministri na rokovaní vlády.

SPP
Akcie a zisky
  • 49 % akcií, s ktorými sa spája aj manažérska kontrola v SPP dnes vlastnia nemecký E.ON Ruhrgas a francúzsky Gaz de France.
  • Chcú akcie predať Energetickému a průmyslovému holdingu vo vlastníctve Petra Kellnera, J&T a Daniela Křetínského.
  • Majiteľom 51 % akcií je štát a chce si pri predaji zvýšiť vplyv v materskej firme SPP. Do nej spadajú stratové dodávky plynu domácnostiam.
  • SPP má dcérske spoločnosti eustream a SPP­distribúcia.
  • Vlani zarobil eustream na tranzite plynu takmer 200 miliónov eur.
  • ⋌Zdroj: SME, SPP

Štát chce stratové služby

EPH môže za to chcieť väčšiu kontrolu nad tranzitom plynu. Ním sa zaoberá dcérska firma SPP – eustream.

Tá si dnes od matky len prenajíma plynovodné potrubie, cez ktoré plyn tranzituje. Onedlho sa má však previesť do eustreamu. Hodnota potrubia bola v minulosti odhadnutá na 2,5 miliardy eur.

Obchod s plynom, ktorému sa venuje matka SPP, už taký hodnotný nie je. Na predaji plynu totiž skončila vlani firma v 23­miliónovej strate. Podpísali sa pod to dodávky domácnostiam. Má však aj iný hmotný majetok.

Úrad vlády v stredu nespresnil, kto by mal čo a za čo pri predaji podielov v SPP získať. Nekomentuje to ani predseda predstavenstva EPH Daniel Křetínský.

Ďalší zdroj, ktorý je oboznámený s rokovaniami, tvrdí, že EPH žiada zvýšiť podiely v tranzite plynu či jeho distribúcii výmenou za akcie v matke SPP, ktoré majú pripadnúť štátu.

Zatiaľ však k úplnej dohode nedošlo. Štát sa vraj žiadnych podielov v tranzite plynu či distribúcii nechce vzdať.

Tranzit priťahuje viac

Na druhej strane sa EPH údajne obáva, že ak bude mať podiely aj v matke SPP, štát bude strážiť ceny plynu. Ak plyn cez SPP nebude predávať, nebude sa musieť so štátom o ne v budúcnosti sporiť.

Len nedávno pritom Fico ukazoval list od záujemcov o akcie v SPP, v ktorom sľubujú, že na budúci rok urobia všetko preto, aby ceny plynu domácnostiam nerástli.

EPH pritom už dodávateľa energií u nás má. „Dodáva energie cez EP Energy trading. Práve tá od nového roka chce dodávať elektrinu i domácnostiam. Zároveň dodáva i plyn veľkoodberateľom. Teda EPH by vstup na trh cez SPP nezískal,“ hovorí Radovan Kazda, vydavateľ mesačníka Energo.

Na druhej strane môže EPH získať na eustreame, keďže si chce kúpiť aj podiely v českom prepravcovi plynu Net4Gas.

cikovsky.jpg
Je to tu ako za Duckého, píše Konštantín Čikovský

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 625
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 075
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 337
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 891
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 605
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 478
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 447
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop