SME

Šéf Carga: Prepúšťame, aby sme predišli strate

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá od decembra tohto roka do konca budúceho plánuje prepustiť maximálne 600 zamestnancov, musela vykonať analýzu zamestnanosti, pretože ani po prehodnotení nákladov by nedosiahla vyrovnané hospodárenie.

BRATISLAVA.

Štátny železničný nákladný dopravca pritom v roku 2013 nepredpokladá výrazné zvýšenie prepráv tovarov.

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Carga Vladimír Ľupták o tom informoval zamestnancov spoločnosti v spojitosti s prípravou podnikateľského plánu na rok 2013 v liste, ktorý zverejnilo Odborové združenie železničiarov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šéf Carga tvrdí, že pred rozhodnutím o uvoľnení šiestich stoviek pracovníkov preskúmali niekoľkokrát všetky ostatné náklady a hľadali možnosti ich zníženia.

SkryťVypnúť reklamu

"Už prvé výstupy najmä z prevádzky či údržby a opráv železničných koľajových vozidiel hovorili o rezervách. Podrobnejšie analýzy ukázali, že zamestnanosť je vyššia než výkony. A tak predstavenstvo v snahe zachovať funkčnú spoločnosť aj pre nasledujúce roky muselo pristúpiť k nie jednoduchému rozhodnutiu - optimalizácii zamestnancov v roku 2013," uviedol Ľupták.

Je to podľa neho skutočne krajné a posledné riešenie, ktoré bolo nutné prijať.

Ľupták za predošlého ministra dopravy Jána Figeľa riadil Železnice Slovenskej republiky. Pri súčasnom šéfovi rezortu dopravy Jánovi Počiatkovi odtiaľ prešiel na čelo Carga v závere apríla.

Už po prvom spočítaní nákladov a tržieb v pláne na budúci rok bolo podľa neho jasné, že náklady vysoko prevyšujú príjmy. Spoločnosť tak musela prehodnotiť náklady s cieľom maximálnych úspor.

SkryťVypnúť reklamu

"Elektronické aukcie pri nákupe tovarov a služieb pokračujú a dávajú záruku optimálne vynaložených peňazí. Verejné obstarávanie, ktoré vo firme realizujeme od apríla, je tiež nástrojom efektívneho nakupovania. Nepomerne nám však rastú náklady na trakčnú energiu a naftu, prevádzku budov, čo ale nie je možné ovplyvniť," informoval Ľupták.

Úspory sa našli v prehodnotení zmlúv na prenájmy nákladných vozňov, firma znížila potrebu revízii mobilného parku na minimum a takmer zmrazila investičné náklady.

"Avšak ani po tomto prehodnotení nákladových položiek sme nedosiahli vyrovnané hospodárenie," dodal.

Cargo sa rozhodlo pre zamestnancov, ktorých uvoľní, pripraviť sociálny program napriek nepriaznivej finančnej situácii spoločnosti. Nemôže síce nahradiť stratu zamestnania, ale pomôže ľuďom počas hľadania si novej práce.

SkryťVypnúť reklamu

"Nemyslím si, že rozhodnutie o optimalizácii môže byť prijaté s pochopením. Naša spoločnosť ako poskytovateľ služieb však musí pružne reagovať na potreby zákazníkov, pričom však stále rozhoduje cena," uviedol Ľupták. Ak chce spoločnosť na trhu obstáť a zachovať zamestnanosť, musí byť podľa neho efektívna a flexibilná.

Predpokladané celkové náklady súvisiace s optimalizáciou zamestnancov Carga budú vo výške okolo 4,5 mil. eur. Uplatnením sociálneho programu môže zamestnanec získať osemnásobok priemernej mesačnej mzdy. K začiatku novembra tohto roka pracovalo v Cargu 6 881 zamestnancov.

V období od 1. októbra 2010 do 31. decembra 2011 ukončilo pracovný pomer v spoločnosti 1 669 zamestnancov.

Odstupné pre prepustených pracovníkov bude vychádzať z počtu odpracovaných rokov a bude vo výške od dvojnásobku do päťnásobku priemerného mesačného zárobku. Odchodné bude vo výške jedného priemerného mesačného zárobku pre zamestnancov s nárokom na dôchodok.

SkryťVypnúť reklamu

Kompenzácie za nezotrvanie v pracovnom pomere budú vo výške dvojnásobku priemerného mesačného zárobku a spoločnosť ponechá režijné železničné preukážky zamestnancom a ich rodinným príslušníkom v prípade, že v rezorte odpracovali viac ako 20 rokov nepretržite.

Odborové združenie železničiarov, ktoré je najväčšou organizáciou zastupujúcou zamestnancov v železničnom sektore, sa k hromadnému prepúšťaniu v Cargu doteraz nevyjadrilo. Agentúra SITA v tejto súvislosti oslovila aj Federáciu strojvodcov SR, tá však zatiaľ takisto nezaujala stanovisko.

Odborári rušňovodiči počas bývalého vedenia rezortu dopravy vyhlásili štrajkovú pohotovosť pre výhrady so spôsobom realizácie optimalizácie železničných spoločností a ukončili ju až tesne pred parlamentnými voľbami v marci tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 506
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 630
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 525
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 468
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 266
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 187
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 870
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 528
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 145
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 959
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 489
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
Ilustračné foto.

V domácnostiach sa ušetrilo až približne 15 percent.


TASR
Biskupský ekonóm Martin Štofko.

O evidencii a kontrole milodarov rozpráva nitriansky kňaz a diecézny ekonóm Martin Štofko.


a 2 ďalší
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 187
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 870
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 528
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 145
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 959
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 489
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu