PARÍŽ/LONDÝN.
Až po skončení rokovaní zverejnia presnejšie informácie o chystanej reorganizácii. Uviedla dnes agentúra Reuters s odvolaním sa na dva zdroje oboznámené s priebehom rokovaní, ktoré nechceli byť menované.
Podľa týchto zdrojov po zrušení doterajšej francúzsko-nemeckej dohody o vlastníckych podieloch v EADS dôjde k najväčším zmenám v štruktúre podielnikov v histórii koncernu.
"Všetko je už v základe hotové, ale zostáva vyriešiť ešte niekoľko komplikovanejších otázok, predovšetkým právnych," spresnil jeden zo zdrojov.
Francúzsko a Nemecko sa údajne dohodli, že každá zo strán bude mať 12 % hlasovacích práv v koncerne, ktorý okrem stíhačiek Eurofighter a rakiet Ariane vyrába aj civilné lietadlá Airbus. Nemecký štát na rozdiel od vlády v Paríži nemal doteraz priamy podiel v EADS, to sa však zmení.
Francúzsko naopak doteraz vlastnilo 15-% podiel v koncerne a ďalších 7,5 % akcií má francúzska mediálna skupina Lagardére.
Za Nemecko mala doteraz automobilka Daimler 15-% v EADS a ďalších 7,5 % hlasovacích práv za konzorcium nemeckých investorov, ktorým patrí tento podiel. Vďaka tomu mali nemecká aj francúzska strana každá po 22,5 % hlasovacích práv v EADS a teda rovnaký vplyv na chod firmy.
Francúzsko-nemecká rovnováha v EADS je pritom politicky veľmi citlivá otázka. Tretím kľúčovým akcionárom európskeho koncernu je Španielsko, ktoré má 5,5-% podiel v EADS.
Lagardére však už dlhšie avizuje, že chce podiel v európskom koncerne predať. Tým by sa ale porušila francúzsko-nemecká rovnováha. Preto bude musieť predať aj Daimler 12 % zo svojho podielu nemeckému štátu, ktorý sa tak stane priamym akcionárom koncernu.
A Francúzsko zase 3 % zo svojho podielu prevedie na iný subjekt, aby malo rovnaké hlasovacie práva ako Nemecko.
Po zmene v štruktúre vlastníkov tak spoločný podiel Francúzska, Nemecka a Španielska v EADS klesne pod 30 %.