Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Od nedele prestanú premávať vlaky na piatich trasách po celom Slovensku. S novým železničným grafikonom skončia spoje na tratiach Turňa nad Bodvou – Jesenské, Prievidza – Nitrianske Pravno, Stará Ľubovňa – Plaveč, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany.
Nepôjde pritom o posledné škrtnuté vlaky. Ministerstvo dopravy má už zoznam tých, ktoré by ich mali nasledovať.
„Ten počet je okolo päť šesť ďalších tratí,“ hovorí Jiří Kubáček, šéf železničnej sekcie na ministerstve. Podrobnosti nepovedal, chce rokovať s krajmi a obcami.
Zmeny by rád dostal do grafikonu čo najskôr po dohode. Spravidla sa grafikon mení ku koncu roka, ale menšie zmeny sa v ňom robia aj každé tri mesiace. Tak ako pri zmenách od decembra, aj pri tých ďalších má platiť, že o čo sa oslabí železnica na jednom mieste, o to sa posilní na inom, pripomína Kubáček.
Oslovené župy o ďalších zmenách nepočuli. Teraz sa sústredia na to, čo sa stane, keď začne platiť decembrový grafikon. Spadajú pod ne totiž prímestské autobusy, ktoré by sa mali so železnicou dopĺňať. „December a január ukážu, kde vzniknú kolízne body,“ povedala Veronika Fitzeková z prešovského VÚC.
Cestujúcich budú od nedele voziť vlaky v pravidelných taktoch, napríklad každé dve hodiny. Železnice nachystali aj priamy spoj medzi Bratislavou a Varšavou, pribudnú InterCity vlaky medzi Košicami a Bratislavou.
O niekoľko mesiacov sa majú vlakom meniť mená. „Bude opäť zavedený produkt komerčného názvu vlaku,“ vraví riaditeľ úseku obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko Jozef Schmidt.
Vlaky pomenované po obchodných centrách či firmách môžu cestujúci očakávať začiatkom budúceho roka. Detaily Schmidt neuviedol, lebo nie sú dohodnuté.
Premenovávanie vlakov stoplo bývalé vedenie železníc za ministra dopravy Jána Figeľa. Tvrdilo, že plietlo cestujúcich a neprinášalo očakávaný finančný efekt.