Eustream sa predávať nebude, od SPP sa odčlení inak

Vládny kabinet stopol predaj prevádzkovateľa prepravnej plynovej siete, spoločnosti Eustream.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA/AP)

Na Slovensku sa rozhodovalo medzi dvoma spomínanými modelmi odčlenenia.

BRATISLAVA. Takýmto spôsobom sa mala pôvodne odčleniť firma od svojej 100-percentnej materskej spoločnosti, Slovenského plynárenského priemyslu (SPP).

Na návrh Ministerstva hospodárstva sa odčlenenie Eustreamu uskutoční prostredníctvom modelu ITO. Namiesto odpredaja Eustreamu sa tak jeho právnym a účtovným odčlenením od SPP zriadi nezávislý prevádzkovateľ prepravnej siete.

“Použitím modelu ITO zostane prevádzkovateľ prepravnej siete súčasťou vertikálne integrovaného podniku,“ uviedlo ministerstvo hospodárstva.

Plynári sa na predaj pripravovali

Plynári sa už začiatkom júla pripravovali na možný odpredaj svojej dcérskej spoločnosti Eustream. Chceli tak byť pripravení na možnosť, že vláda ponechá odčlenenie prevádzkovateľa prepravnej plynovej siete prostredníctvom jeho úplného predaja.

Podľa zákona o energetike však mohla vláda do 1. decembra tohto roka rozhodnúť, ktorý model odčlenenia prevádzky prepravnej siete od výrobných a dodávateľských činností plynu nakoniec použije.

Spomínané činnosti v plynárenstve sa musia oddeliť pre zapracovanie tretieho energetického liberalizačného balíčka prijatého Európskou úniou.

Ministerstvo hospodárstva na základe analýzy legislatívneho prostredia, porovnania jednotlivých spôsobov oddelenia a na základe skúseností s fungovaním trhu so zemným plynom na Slovensku nakoniec odporučilo vláde schváliť použitie modelu ITO, namiesto modelu úplného vlastníckeho oddelenia, čiže predajom Eustreamu.

“Model ITO sa javí ako schopný efektívne a účinne zabezpečiť ciele sledované európskou smernicou. Pre prípad, že model ITO nebude dostatočne efektívny a účinný, tak Európska komisia, ako aj SR si ponechávajú možnosť presadiť model vlastníckeho oddelenia,“ konštatoval rezort hospodárstva.

Eustream je na odčlenenie pripravený

Spoločnosť Eustream je pripravená implementovať akýkoľvek model odčlenenia od materskej spoločnosti.

Podľa hovorcu firmy Eustream Vahrama Chuguryana podnik hneď po prijatí tretieho energetického balíčka pristúpil k zabezpečovaniu svojej hlavnej povinnosti vyplývajúcej zo zákona o energetike, teda k takzvanému unbundlingu.

Na Slovensku sa rozhodovalo medzi dvoma spomínanými modelmi odčlenenia. Do úvahy prichádzal ešte tretí model, a to ISO.

Ide o model, ktorý slovenská legislatíva neprebrala do zákona o energetike priamo, ale len ako možnosť pre Úrad pre reguláciu sieťových odvetví rozhodnúť o uložení povinnosti zveriť prevádzku prepravnej siete nezávislému prevádzkovateľovi siete v súlade s požiadavkami modelu ISO v prípade závažného dlhodobého porušovania povinností nezávislého prevádzkovateľa prepravnej siete.

Väčšina analyzovaných štátov zaviedla model ITO pre ekonomickú efektívnosť tohto modelu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 414
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 143
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 922
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 626
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 893
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 165
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 136
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 006
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 916

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí, tvrdí jeho šéf

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale napokon to nebolo zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju má živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, tvrdí Komárňan Marián Molnár.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnešný vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.