Na Slovensku sa rozhodovalo medzi dvoma spomínanými modelmi odčlenenia.
BRATISLAVA. Takýmto spôsobom sa mala pôvodne odčleniť firma od svojej 100-percentnej materskej spoločnosti, Slovenského plynárenského priemyslu (SPP).
Na návrh Ministerstva hospodárstva sa odčlenenie Eustreamu uskutoční prostredníctvom modelu ITO. Namiesto odpredaja Eustreamu sa tak jeho právnym a účtovným odčlenením od SPP zriadi nezávislý prevádzkovateľ prepravnej siete.
“Použitím modelu ITO zostane prevádzkovateľ prepravnej siete súčasťou vertikálne integrovaného podniku,“ uviedlo ministerstvo hospodárstva.
Plynári sa na predaj pripravovali
Plynári sa už začiatkom júla pripravovali na možný odpredaj svojej dcérskej spoločnosti Eustream. Chceli tak byť pripravení na možnosť, že vláda ponechá odčlenenie prevádzkovateľa prepravnej plynovej siete prostredníctvom jeho úplného predaja.
Podľa zákona o energetike však mohla vláda do 1. decembra tohto roka rozhodnúť, ktorý model odčlenenia prevádzky prepravnej siete od výrobných a dodávateľských činností plynu nakoniec použije.
Spomínané činnosti v plynárenstve sa musia oddeliť pre zapracovanie tretieho energetického liberalizačného balíčka prijatého Európskou úniou.
Ministerstvo hospodárstva na základe analýzy legislatívneho prostredia, porovnania jednotlivých spôsobov oddelenia a na základe skúseností s fungovaním trhu so zemným plynom na Slovensku nakoniec odporučilo vláde schváliť použitie modelu ITO, namiesto modelu úplného vlastníckeho oddelenia, čiže predajom Eustreamu.
“Model ITO sa javí ako schopný efektívne a účinne zabezpečiť ciele sledované európskou smernicou. Pre prípad, že model ITO nebude dostatočne efektívny a účinný, tak Európska komisia, ako aj SR si ponechávajú možnosť presadiť model vlastníckeho oddelenia,“ konštatoval rezort hospodárstva.
Eustream je na odčlenenie pripravený
Spoločnosť Eustream je pripravená implementovať akýkoľvek model odčlenenia od materskej spoločnosti.
Podľa hovorcu firmy Eustream Vahrama Chuguryana podnik hneď po prijatí tretieho energetického balíčka pristúpil k zabezpečovaniu svojej hlavnej povinnosti vyplývajúcej zo zákona o energetike, teda k takzvanému unbundlingu.
Na Slovensku sa rozhodovalo medzi dvoma spomínanými modelmi odčlenenia. Do úvahy prichádzal ešte tretí model, a to ISO.
Ide o model, ktorý slovenská legislatíva neprebrala do zákona o energetike priamo, ale len ako možnosť pre Úrad pre reguláciu sieťových odvetví rozhodnúť o uložení povinnosti zveriť prevádzku prepravnej siete nezávislému prevádzkovateľovi siete v súlade s požiadavkami modelu ISO v prípade závažného dlhodobého porušovania povinností nezávislého prevádzkovateľa prepravnej siete.
Väčšina analyzovaných štátov zaviedla model ITO pre ekonomickú efektívnosť tohto modelu.