Vláda ukáže cenu emisií, ale až keď ich predá

Tonu emisií predá Slovensko za menej ako euro, avizuje minister Žiga. Presnú cenu neukáže, lebo obchod nechce zmariť.

Zisk z predaja emisií ovplyvní aj klimatický summit v Katare.(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

BRATISLAVA. Za akých podmienok komu a koľko emisných kvót predáme? Odpoveď má dať návrh predaja povoleniek, o ktorom má dnes alebo na budúci týždeň rokovať vláda.

Šéf envirorezortu Peter Žiga poslal návrh na rokovanie vlády utajený. Po otázkach SME sľúbil, že to zmení. Prisľúbil, že zverejní mená záujemcov aj informáciu, koľko kvót chcú od Slovenska kúpiť.

Až keď sa podpíše zmluva

Predaj emisií
O čo ide
  • Slovensko má na predaj kvóty AAU na vypustenie 27 miliónov ton emisií,
  • zaujímajú sa o ne Španielsko a podniky z Japonska,
  • Madrid by rád kúpil 22 miliónov ton emisií,
  • ministerstvo ráta, že získa za tonu menej ako euro.

Aj po zverejnení návrhu na predaj emisných kvót AAU ostane vyčiernená cena, ktorú nám záujemcovia ponúkajú za tonu emisií.

„Jej zverejnenie by mohlo zmariť pripravovaný obchod,“ vysvetlil hovorca ministerstva životného prostredia Maroš Stano.

Keď o možných kupcoch našich emisných povoleniek rokovala pred rokom Radičovej vláda, vtedajší šéf envirorezortu József Nagy (Most-Híd) tiež odmietol povedať mená záujemcov či plánovanú cenu za tonu emisií. „Mohlo by nám to uškodiť,“ vysvetlil vtedy.

Radičovej vláda nakoniec zverejnila, že o naše emisie má záujem španielska vláda. Madrid však zverejnenie tejto informácie kritizoval.

Žiga chce cenu ukázať, až keď sa s kupujúcim podpíše zmluva. Tú totiž musí dať na web, inak by bola neplatná. Ministerstvo bude dovtedy podľa Stana považovať navrhovanú cenu za tonu emisií za obchodné tajomstvo.

Zákon hovorí, že keď sa predáva štátny majetok, obchodné tajomstvo ide do úzadia. „Nejde o nakladanie s majetkom štátu,“ tvrdí o predaji emisií Stano.

„Keď štát obchoduje s povolenkami, nakladá so svojím majetkom,“ odmieta takýto názor advokát TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala.

Na povinnosti zverejniť celý dokument vrátane ceny podľa Palu nemení nič ani argument rezortu, že materiál nie je zmluvou, ale len akousi bilanciou možností predaja emisných povoleniek.

„Opis možných kupujúcich či kritériá ovplyvňujúce kúpnu cenu sú informácie, ktoré sa týkajú nakladania s majetkom štátu,“ vysvetľuje advokát.

Cena výrazne pod euro

Aj advokát Vladimír Šárnik zdôrazňuje, že ochrana obchodného tajomstva pri obchodoch so štátnym majetkom neobstojí. „V tomto prípade ide skôr o politické rozhodnutie a bude zdĺhavé sa voči nemu brániť,“ dodal advokát. Pripomína, že obchodné tajomstvo sa musí týkať podnikania. „Predaj emisií nie je podnikaním a štát nie je podnikateľom,“ upozorňuje.

Žiga už minulý mesiac prezradil, že tonu emisií by sme mohli predať výrazne pod euro. Na predaji by sme preto mohli zarobiť desať až dvadsať miliónov eur, na predaj totiž máme 27 miliónov emisných povoleniek.

Ich cena klesá už dva roky, štáty ich totiž majú prebytok. Tona sa začiatkom roka predávala asi za dve eurá. O 22 miliónov ton má stále záujem španielska vláda, rokujeme aj s firmami z Japonska.

Cenu môže výrazne ovplyvniť summit OSN o klimatických zmenách v Katare. Štáty tam majú rozhodnúť, čo bude v najbližších rokoch s kvótami AAU.

Podrobnosti, ako môžu výsledky sumitu ovplyvniť predaj našich emisií, rieši podľa Stana práve materiál, o ktorom majú rokovať ministri.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 603
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 092
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 358
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 430
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 386
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 876
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 594
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 458
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 436
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop