Liaz Sipox vstúpil do likvidácie

Mnichovo Hradiště 13.septembra (TASR) - Chýbalo iba 5 rokov a tradícia automobilovej výroby, vrcholiaca nákladnými vozidlami Liaz, sa na severe Čiech ...

Mnichovo Hradiště 13.septembra (TASR) - Chýbalo iba 5 rokov a tradícia automobilovej výroby, vrcholiaca nákladnými vozidlami Liaz, sa na severe Čiech mohla prehupnúť do druhej stovky. Osláv sa však už továreň nedočká. Montážny závod v Mnichovom Hradišti, ktorý po niekoľkých zmenách názvu skončil ako Liaz Sipox, je v likvidácii.

Závod Liaz Sipox (predtým Škoda Mnichovo Hradiště) vstúpil do likvidácie a do konca septembra dostane výpoveď väčšina z 262 zamestnancov, uviedol riaditeľ závodu Jaroslav Lauryn. Liaz Sipox si prechodne ponechá iba 80 zamestnancov, ktorí majú dokončiť rozpracované objednávky. O likvidácii spoločnosti rozhodli na mimoriadnom valnom zhromaždení samotní akcionári. "Dôvodom bola zlá hospodárska situácia spoločnosti," povedal Alexandr Mózes, ktorý v čele predstavenstva vystriedal Rudolfa Jakubika.

Automobilka Liaz Sipox od tohtoročného februára patrí do skupiny firiem Sipox Holding slovenského podnikateľa Jozefa Majského. Montážny závod v Mnichovom Hradišti získala za 50 miliónov Kč vlani v novembri na dražbe, na ktorej sa zúčastnila ako jediná. Ďalších 20 miliónov Kč dal slovenský investor do obnovenia výroby. "Zachovám výrobu, ponúkam perspektívu," sľuboval minulý rok v decembri zamestnancom J. Majský, keď hovoril o kontrakte na montáž niekoľkých stoviek nákladných liaziek.

V 70. rokoch minulého storočia Liaz ročne vyrábal až 18 000 vozidiel. Tento rok ich zmontovali iba 15. V celom podniku, vrátane dvoch závodov na Slovensku, pracovalo vtedy 13 500 ľudí. Nákladné liazky patrili svojho času a vo vnútri hraníc sovietskeho bloku ku špičke. Úspechy posádky Jiřího Moskala na niekoľkých ročníkoch rallye Paríž Dakar zaskočili aj výrobcov na Západe. Až dovtedy, kým zistili, aká veľká je priepasť medzi závodným vozidlom a bežne vyrábanou liazkou. Napriek tomu však nemal Liaz o zákazníkov núdzu. Po celých tisíckach ich vtedy brala Čína, po stovkách africké krajiny a tiež Severná Kórea. Najčastejšie sa vyvážala verzia upravená ako vojenský špeciál. Na začiatku 90. rokov žili zástupcovia Liazu v presvedčení, že podnik si vie poradiť so zahraničnou konkurenciou a že obstojí. Neúspešne skončili rokovania s Mercedesom a Ivecom, rovnako tak aj s ďalšími menšími investormi. V roku 1993 vyslala spoločnosť Standard&Poorďs DRI z Veľkej Británie, ktorá hodnotí perspektívy svetových automobiliek, varovanie: Ak firma nezíska kvalitného strategického investora, tak do roku 2000 zanikne. Liaz jej predpoveď prežil o necelé dva roky. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

* we gl

* * *

Upozornenie: Ekonomická redakcia TASR upozorňuje odberateľov, že grafická služba redakcie vydá k uvedenej správe grafy.

* gl

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 616
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 672
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 147
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 139
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 924
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 577
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 713
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 146
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 082
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 689

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop