Liaz Sipox vstúpil do likvidácie

Mnichovo Hradiště 13.septembra (TASR) - Chýbalo iba 5 rokov a tradícia automobilovej výroby, vrcholiaca nákladnými vozidlami Liaz, sa na severe Čiech ...

Mnichovo Hradiště 13.septembra (TASR) - Chýbalo iba 5 rokov a tradícia automobilovej výroby, vrcholiaca nákladnými vozidlami Liaz, sa na severe Čiech mohla prehupnúť do druhej stovky. Osláv sa však už továreň nedočká. Montážny závod v Mnichovom Hradišti, ktorý po niekoľkých zmenách názvu skončil ako Liaz Sipox, je v likvidácii.

Závod Liaz Sipox (predtým Škoda Mnichovo Hradiště) vstúpil do likvidácie a do konca septembra dostane výpoveď väčšina z 262 zamestnancov, uviedol riaditeľ závodu Jaroslav Lauryn. Liaz Sipox si prechodne ponechá iba 80 zamestnancov, ktorí majú dokončiť rozpracované objednávky. O likvidácii spoločnosti rozhodli na mimoriadnom valnom zhromaždení samotní akcionári. "Dôvodom bola zlá hospodárska situácia spoločnosti," povedal Alexandr Mózes, ktorý v čele predstavenstva vystriedal Rudolfa Jakubika.

Automobilka Liaz Sipox od tohtoročného februára patrí do skupiny firiem Sipox Holding slovenského podnikateľa Jozefa Majského. Montážny závod v Mnichovom Hradišti získala za 50 miliónov Kč vlani v novembri na dražbe, na ktorej sa zúčastnila ako jediná. Ďalších 20 miliónov Kč dal slovenský investor do obnovenia výroby. "Zachovám výrobu, ponúkam perspektívu," sľuboval minulý rok v decembri zamestnancom J. Majský, keď hovoril o kontrakte na montáž niekoľkých stoviek nákladných liaziek.

V 70. rokoch minulého storočia Liaz ročne vyrábal až 18 000 vozidiel. Tento rok ich zmontovali iba 15. V celom podniku, vrátane dvoch závodov na Slovensku, pracovalo vtedy 13 500 ľudí. Nákladné liazky patrili svojho času a vo vnútri hraníc sovietskeho bloku ku špičke. Úspechy posádky Jiřího Moskala na niekoľkých ročníkoch rallye Paríž Dakar zaskočili aj výrobcov na Západe. Až dovtedy, kým zistili, aká veľká je priepasť medzi závodným vozidlom a bežne vyrábanou liazkou. Napriek tomu však nemal Liaz o zákazníkov núdzu. Po celých tisíckach ich vtedy brala Čína, po stovkách africké krajiny a tiež Severná Kórea. Najčastejšie sa vyvážala verzia upravená ako vojenský špeciál. Na začiatku 90. rokov žili zástupcovia Liazu v presvedčení, že podnik si vie poradiť so zahraničnou konkurenciou a že obstojí. Neúspešne skončili rokovania s Mercedesom a Ivecom, rovnako tak aj s ďalšími menšími investormi. V roku 1993 vyslala spoločnosť Standard&Poorďs DRI z Veľkej Británie, ktorá hodnotí perspektívy svetových automobiliek, varovanie: Ak firma nezíska kvalitného strategického investora, tak do roku 2000 zanikne. Liaz jej predpoveď prežil o necelé dva roky. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

* we gl

* * *

Upozornenie: Ekonomická redakcia TASR upozorňuje odberateľov, že grafická služba redakcie vydá k uvedenej správe grafy.

* gl

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 178
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 498
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 610
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 878
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 565
  6. Kam do tepla v januári? 2 327
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 317
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 061
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 226
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 206

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.