AKTUALIZOVANÉ 19:35

Fico: U. S. Steel sa už zrejme o odchode rozhodol

Šéf košickej fabriky premiérovi potvrdil, že definitívne rozhodnutie o predaji ešte nepadlo.

Šéf košického U. S. Steelu David J. Rintoul priletel z Košíc do Bratislavy súkromným lietadlom, ktoré pre hustú hmlu pristálo s oneskorením. Rintoul po stretnutí s premiérom na otázky novinárov neodpovedal.(Zdroj: SME/Vladimír Šimíček)

Za to, že americký investor chce odísť zo Slovenska, môže podľa premiéra Fica zlá privatizácia za Dzurindu.

Agentúrnu správu sme o 19:35 nahradili článkom SME.

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico si od šéfa košickej fabriky koncernu U. S. Steel Davida J. Rintoula aj osobne vypočul, že americký investor naozaj zvažuje odchod zo Slovenska. O predaji fabriky sa už špekuluje týždeň.

Fico sa dozvedel, že definitívne rozhodnutie o predaji ešte nepadlo. Kto chce fabriku kúpiť, premiér ani Rintoul nekomentovali.

Zmluvy boli pripravené?

Americký koncern už mal podľa informácií SME pripravené zmluvy na predaj košickej huty firme Metinvest.

Ľudia ukrajinského oligarchu Rinata Achmetovova však mali v poslednej chvíli zmeniť podmienky obchodu. U. S. Steel mal preto začať opäť rokovať o nových podmienkach.

„Američania nie sú ničím nútení predať železiarne, môžu vyjednávať. Zmluva sa môže podpísať dnes, ale nemusí sa podpísať ani o týždeň,“ povedal SME zdroj oboznámený s rokovaniami, ktorý nechcel byť menovaný.

Fico povedal, že sa bojí o to, ako sa bude správať nový majiteľ. Za podstatné považuje, aby neprepúšťal. „Najlepšie by bolo, keby U. S. Steel zostal na Slovensku pre stabilitu tejto spoločnosti,“ mieni Fico.

Kto za odchod môže?

Čo sa dohodlo
Rok 2000
  • U. S. Steel mal prevziať dlhy VSŽ voči bankám za zhruba 325 miliónov dolárov a voči štátu za 15 miliónov dolárov,
  • za hutníckú časť VSŽ zaplatil 60 miliónov dolárov,
  • zaviazal sa, že investuje 700 miliónov dolárov do rozvoja fabriky,
  • získal daňové prázdniny, ktoré sa skončili v roku 2008.

To, že americký investor chce od nás odísť, je podľa Fica výsledok zlej privatizácie za vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ). Tvrdí, že firmám dávala dobré podmienky a keď ich využili, odchádzajú do lepšieho prostredia.

Fico však priznal, že so šéfom železiarní hovoril aj o prísnych požiadavkách, ktoré má na oceliarske firmy v Únii Brusel. Znevýhodňujú ich totiž oproti konkurencii z Ukrajiny, Číny či Brazílie.

Dzurinda Ficovi pripomenul, že v roku 1998 boli VSŽ v rukách Alexandra Rezeša a 28 európskych bánk žiadalo ich bankrot.

„Dokázali sme nájsť investora, ktorý nielen zaplatil, ale v ďalších rokoch veľa investoval a modernizoval,“ povedal Dzurinda.

Podľa neho sa začínajú potvrdzovať chybné rozhodnutia tejto vlády, napríklad zmeny v Zákonníku práce a zvyšovanie daňového zaťaženia firiem.

Dzurindu prekvapilo aj to, ako neskoro Ficova vláda vstúpila do rokovaní s U. S. Steelom. „Ale hovorí sa, že nikdy nie je neskoro,“ dodal.

Fico tvrdí, že túto informáciu dostal až koncom minulého týždňa. „Teraz odchádzajú, ako ich máme zastaviť? Čo im mám dať plot okolo fabriky a nepustiť ich?“ pýta sa.

Ak by sa U. S. Steel predsa len rozhodol zostať, vláda je pripravená rokovať s touto spoločnosťou o podmienkach ďalšieho pôsobenia na Slovensku. „Ja si však skôr myslím, že už sú rozhodnutí,“ podotkol Fico.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 422
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 377
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 093
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 9 395
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 086
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 382
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 374
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 295
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 961
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 270

Téma: Predaj košických železiarní


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Neprehliadnite tiež

British Airways zaznamenala globálny výpadok systému

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.