BRATISLAVA. Európska komisia bude o financovaní z európskych fondov diaľničného úseku D1 Turany - Hubová rozhodovať v decembri.
V pondelok sa v Kraľovanoch prerokoval dokument, ktorý hodnotí dodatočné technické opatrenia na zmiernenie vplyvu na územia sústavy Natura 2000.
Hodnotenie zmierňujúcich opatrení dopĺňa správu nezávislého experta Petra Rotha z júla tohto roku a spolu s pripomienkami, ktoré vzišli z pondelkového prerokovania, sa zašlú do Bruselu.
Posledné dva úseky
Nový úsek patrí spolu s ružomberským úsekom medzi posledné chýbajúce na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom. Všetky ostatné sú už buď v užívaní, alebo vo výstavbe.
Trasa budúcej diaľnice vedie v chránenom prostredí medzi Malou a Veľkou Fatrou, preto Európska komisia požiadala Slovensko, aby opätovne posúdilo vplyvy tejto stavby na životné prostredie.
Holák: Je veľká nádej
Štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák uviedol, že doplňujúce zmierňujúce opatrenia ďalej znižujú negatívny vplyv výstavby diaľničného úseku.
Podľa neho to konštatuje aj vo svojej správe Roth, podľa ktorého výstavba tohto úseku po zahrnutí všetkých zmierňujúcich a doplňujúcich opatrení nebude mať vplyv na integritu území.
"Je veľká nádej, že nám Brusel dá zelenú na jeho výstavbu z eurofondov a preplatí nám až 85 % z oprávnených výdavkov," povedal Holák.
Národná diaľničná spoločnosť musí detailne rozpracovať zmierňujúce opatrenia a začať s monitoringom daného územia tak, aby funkčnosť niektorých kľúčových opatrení mohla byť porovnávaná s referenčným stavom pred začatím stavebných prác.
Všetci starostovia z dotknutých obcí a zainteresovaná verejnosť, ktorí počas prerokovania vystúpili, žiadajú slovenské a európske orgány o urýchlenie výstavby diaľnice v plánovanej trase.