V benzíne má skončiť aj fritovací olej

Bioprísady v pohonných látkach už nemajú byť len z kukurice či repky, čo znova zdvihne ceny benzínu a nafty.

Nová generácia biopalív sa má vyrábať z fritovacieho oleja alebo aj z rias.(Zdroj: Ilustračné - Fotolia)

Výrobcovia biopalív kritizujú zmeny, ktoré navrhol Brusel, no detaily nových povinností zatiaľ nie sú známe.

BRATISLAVA, BRUSEL. Cena benzínu alebo nafty sa môže o rok zvýšiť aj o pár centov, varujú úrady a výrobcovia biopalív.

Biozložka, ktorú tankujeme s každým litrom paliva, sa už nemá vyrábať len z kukurice či repky, ale aj z poľnohospodárskeho odpadu.

S návrhom prišla minulý mesiac Európska komisia.

„Bol by to umieračik pre výrobcov biopalív,“ reagoval na zmeny podľa Reuters Jean-Philippe Puig z firmy Sofiproteol, ktorá je najväčším producentom bionafty.

Náhla zmena v pravidlách výroby biopalív ohrozuje plánované zisky ich výrobcov, ktorí počítali, že do roku 2020 vystačia len s palivom z kukurice či repky.

Z týchto surovín mala byť dovtedy desatina každého litra paliva, ktoré tankujeme.

Brusel tento cieľ najnovším návrhom ruší, z plodín sa má po novom vyrábať len dvadsatina paliva. Zvyšok má byť zo slamy, rias či použitého oleja.

Technológia v plienkach

Návrh odmieta aj slovenský podnik Meroco, ktorý patrí medzi piatich najväčších producentov biozložky v Európe. Jeho majiteľom je i liehovarník Ján Sabol.

„Biopalivá novej generácie sa dajú vyrábať len v laboratórnych podmienkach,“ varuje šéf firmy Dušan Haruštiak.

Na spracovanie poľnohospodárskeho odpadu by si rafinérie museli kúpiť nové stroje, čo by znížilo ich marže alebo zvýšilo ceny paliva.

„Vo svete sa už tieto technológie používajú, ide napríklad o biozložku z dreveného odpadu v Škandinávii či umelo dopestovaných rias,“ vraví hovorkyňa ministerstva Magda Tóth-Želeňáková.

Niektoré bioplynové stanice už dnes podľa Slovenskej poľnohospodárskej komory spracúvajú rastlinný alebo živočíšny odpad.

Navyše, Európska komisia chce vplyv na ceny benzínov zmierniť dotovaním výroby novej generácie biopalív, čo podporuje aj ministerstvo hospodárstva. „Zatiaľ sme nevideli konkrétny návrh stimulov,“ kritizuje Haruštiak z Meroca.

Európska komisia hovorí o „trhových stimuloch“. O akú konkrétnu podporu ide, euroúradníci zatiaľ nespresnili.

Ich formu zatiaľ nepozná ani slovenské ministerstvo hospodárstva, priznal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. „Ide len o návrh smernice,“ dodal.

Ceny paliva môže zvýšiť aj nedostatok slamy, štiepky či použitého fritovacieho oleja, čo by podľa Haruštiaka z Meroca automaticky znamenalo zvýšenie cien surovín. „S dosahom na ceny samotných biopalív,“ varuje.

Ani v roku 2020 nebude možné nové biopalivá vyrábať v komerčne akceptovateľnej cene, tvrdí.

Žiadajú odklad

Európske závody na biopalivá dostali v minulosti peniaze na technológie, dnes ich vlády Únie podporujú cez zvýhodnenú spotrebnú daň na zelené palivá. Okrem toho farmári dostávajú dotácie na pestovanie plodín na biopalivá.

Ani po zmenách Európa neprestane s podporou bionafty z plodín, podľa Bruselu to má skončiť až po roku 2020.

Napriek dotáciám si za biozložku platia aj vodiči v cene paliva. Podľa prepočtov hlavného analytika Slovnaftu Mareka Senkoviča ide o štyri centy na liter paliva.

Ministerstvá pôdohospodárstva a hospodárstva sa síce zhodujú, že po zmene pravidiel výroby biopalív ceny stúpnu, ale o koľko, nechce nikto špekulovať.

„Dnes je nemožné presnú výšku nárastu odhadnúť,“ povedal Jurikovič.

„Predpokladáme búrlivú diskusiu, keďže návrh prišiel v prvej polovici obdobia plnenia energetických cieľov do roku 2020,“ povedala o budúcnosti zmien hovorkyňa agrorezortu Želeňáková.

Brusel poslal návrh minulý mesiac europarlamentu a Rade Európskej únie, kde sedia ministri členských štátov. Keby išlo schvaľovanie bez problémov, bude schválený v druhej polovici budúceho roka.

Biopalivá predražili potraviny

Prímesy do pohonných látok výrazne zmenili motivácie mnohých farmárov.

BRATISLAVA. Kukurica či repka na výrobu biopalív sa dnes podľa Európskej únie pestujú na úkor potravín, čo zvyšuje ich cenu.

„Musíme investovať do biopalív, ktoré skutočne znižujú emisie a nie sú pri pestovaní priamou konkurenciou potravín,“ vysvetlil eurokomisár pre energetiku Günther Oettinger.

Naši poľnohospodári tvrdia, že u nás biopalivá výrobu potravín neohrozujú, no hovorca Slovenskej poľnohospodárskej komory Stanislav Nemec pripúšťa, že za hranicami môže byť situácia iná.

To, že za rastom cien potravín sú biopalivá, vyhlásil ešte v lete šéf potravinárskeho koncernu Nestlé Peter Brabeck-Letmathe.

„Biopalivá sú dnes dostupné len vďaka dotáciám, čo je neprijateľné a neodôvodnené,“ povedal pre Reuters. Napríklad väčšina svetovej produkcie cukru ide podľa neho do biopalív.

Združenie pre výrobu a využitie biopalív odmieta, že by za rastúcimi cenami potravín boli biopalivá. Za aktivitou Bruselu vidí lobing potravinárov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 286
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 961
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 800
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 572
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 441
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 722
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 470
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 352
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 734
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 685

Téma: Chyby a opravy v SME


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

SVET

Američania pokračujú vo vývoji elektromagnetického dela

Častým mýtom spojeným s EM delami je krátka životnosť.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.