V tendri naceňovali inú podperu mosta, než spadla

Štát nie je pri tragédii v Iliašovciach bez viny, tvrdí exminister dopravy. Jeho nástupca to vidí inak.

(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Šéf KDH tvrdí, že keď sedel v kresle ministra dopravy, rátalo sa pre most s inou podperou, než sa napokon zrútila. Nové vedenie rezortu zasa vidí chybu v predchodcovi.

BRATISLAVA. Za tragédiu na výstavbe diaľnice v Iliašovciach je zodpovedný aj štát. Vyhlásil to predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Podpera mosta, ktorá zlyhala, podľa jeho slov na stavbu vôbec nepatrila. V troskách rozostavaného premostenia v piatok zahynuli štyria robotníci.

Zatiaľ čo v tendrovej dokumentácii sa určuje pre tento most takzvaná výsuvná skruž, pri stavbe sa použila pevná skruž.

„Kto urobil takúto zmenu. A prečo? Za našej vlády takáto zmena urobená nebola,“ vyhlásil Figeľ.

„Táto zmena nemohla byť urobená bez vedomia investora, teda štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti, a bez súhlasu stavebného dozoru, takisto Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodal.

Pripomenul, že dozor navyše v čase nehody ani nebol na stavbe a musel odsúhlasiť aj to, aby sa vôbec začalo betónovať.

Minister dopravy Ján Počiatek preto podľa neho klame alebo nevie, o čom hovorí, ak pripisuje vinu za nešťastie iba stavebným firmám.

mosty.jpg

Podpera mala podľa KDH pôvodne vyzerať inak. Ako na ilustračnom obrázku vpravo. FOTO – KDH

Počiatek: Na vine je Figeľ

Fakty
D 1 a súťaž
  • Tender na výstavbu 9-­kilometrového diaľničného úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav a Bögl a Krýsl.
  • Ponúkali cenu takmer 60 miliónov eur.
  • Štátna expertíza odhadovala náklady aj 95 miliónov eur.
  • Most mal v rámci konzorcia postaviť Bögl a Krýsl.
  • Ten si na to najal firmu Semos.
  • Tá si objednala tesnenie od firmy Skruže Weise.

Nové vedenie rezortu hovorí, že v otázkach k tendrovej dokumentácii sa píše aj to, že si stavbári mohli vybrať technológiu aj podľa seba.

„Vedenie NDS z čias pána Figeľa explicitne dalo zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované,“ vyhlásil Počiatek.

Dodal, že iný typ podpery sa spomína aj v projekte a technickej správe.

V KDH však hovoria, že v tom prípade mali stavbári aj v tendri naceniť iný typ skruže, než bol pôvodne plánovaný.

V tendrovej dokumentácii bola použitá podpera nacenená vyššie, než pôvodne plánovaná. Na trhu by sa však ich ceny pohybovali opačne.

Podľa tendrových cien, keby skruž nespadla, získali by stavbári podľa informácií SME vyše 600­-tisíc eur.

Zodpovednosť za dozor?

Za dozor, ktorý Figeľ kritizuje, by mal podľa Počiatka niesť zodpovednosť sám.

Začal totiž stavať diaľnicu, aj keď pre ňu ešte nevysúťažil súkromný dozor. Dočasne ho tak zaskakujú kapacity NDS.

„Nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje,“ hovorí Počiatek.

Spomína aj to, že za nešťastím mohla byť aj nízka cena diaľnic.

kc.jpg
Obaja mávajú hŕbami dokumentov a my vieme, že minimálne jeden z nich kalkuluje s tým, že médiá a voliči sa v nich aj tak nezorientujú, píše Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

K zrútenému mostu sa vo štvrtok z konzorcia stavbárov daného diaľničného úseku Váhostav a Bögl a Krýsl vyjadrila iba druhá spomínaná firma. Jej šéf Josef Krýsl upozornil, že vec zatiaľ nie je vyšetrená.

„Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibilitu a odbornú povesť firmy,“ povedal Krýsl.

Subdodávateľ mosta pre firmu Bögl a Krýsl, spoločnosť Semos, pripomenula, že pre vyšetrovanie je na akékoľvek informácie embargo.

Dovolať sme sa včera snažili aj stavebnému dozoru, ktorý mal na starosti daný most. Pre embargo mlčí.

Otázkou je aj to, či dozorcov bolo vôbec dosť na to, aby kvalitne dohliadli na 9­-kilometrovú diaľnicu.

Štátna diaľničná firma poslala na diaľnicu dozorovať 6 ľudí. Keď hľadala na tento úsek externý dozor, žiadala ich viac. Štát tvrdí, že počty dozorcov sedia s ich požiadavkami v tendri.

„Počet pracovníkov tímu stavebného dozoru je primeraný danej stavbe a stupňu jej rozostavanosti,“ napísali z ministerstva. Pre istotu primeranosť tohto počtu preveria.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 230
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 180
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 912
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 841
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 485
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 205
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 675
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 261
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 063
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 979

Téma: Pád mosta pri Iliašovciach


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Minúta po minúte: Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otáčali do protismeru

Polícia otáčala autá cez protismer naspäť do Bratislavy.

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Diaľnice na Slovenskú sú bezpečné, nehôd na nich je málo (rozhovor)

Na autostrádach len 3,7 percenta zo všetkých havárií spôsobia kamióny

Eurokomisárka: Fico zrejme nevie, čo Brusel robí pri kvalite potravín

Premiér pred niekoľkými dňami vravel, že možno zakáže potraviny nerovnakej kvality ako na západe.

Kto dováža do Únie najviac fejkov a čo falšuje Pakistan či Singapur

Vlani sa na hraniciach podarilo zachytiť falzifikáty za vyše 670 miliónov eur.

Nova dostala státisícové pokuty za skrývanie reklamy

Televízia mala v seriáli Ordinácia v ružovej záhrade 2 príliš zdôrazňovať distribútora energie Innogy.