V tendri naceňovali inú podperu mosta, než spadla

Štát nie je pri tragédii v Iliašovciach bez viny, tvrdí exminister dopravy. Jeho nástupca to vidí inak.

(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Šéf KDH tvrdí, že keď sedel v kresle ministra dopravy, rátalo sa pre most s inou podperou, než sa napokon zrútila. Nové vedenie rezortu zasa vidí chybu v predchodcovi.

BRATISLAVA. Za tragédiu na výstavbe diaľnice v Iliašovciach je zodpovedný aj štát. Vyhlásil to predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Podpera mosta, ktorá zlyhala, podľa jeho slov na stavbu vôbec nepatrila. V troskách rozostavaného premostenia v piatok zahynuli štyria robotníci.

Zatiaľ čo v tendrovej dokumentácii sa určuje pre tento most takzvaná výsuvná skruž, pri stavbe sa použila pevná skruž.

„Kto urobil takúto zmenu. A prečo? Za našej vlády takáto zmena urobená nebola,“ vyhlásil Figeľ.

„Táto zmena nemohla byť urobená bez vedomia investora, teda štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti, a bez súhlasu stavebného dozoru, takisto Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodal.

Pripomenul, že dozor navyše v čase nehody ani nebol na stavbe a musel odsúhlasiť aj to, aby sa vôbec začalo betónovať.

Minister dopravy Ján Počiatek preto podľa neho klame alebo nevie, o čom hovorí, ak pripisuje vinu za nešťastie iba stavebným firmám.

mosty.jpg

Podpera mala podľa KDH pôvodne vyzerať inak. Ako na ilustračnom obrázku vpravo. FOTO – KDH

Počiatek: Na vine je Figeľ

Fakty
D 1 a súťaž
  • Tender na výstavbu 9-­kilometrového diaľničného úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav a Bögl a Krýsl.
  • Ponúkali cenu takmer 60 miliónov eur.
  • Štátna expertíza odhadovala náklady aj 95 miliónov eur.
  • Most mal v rámci konzorcia postaviť Bögl a Krýsl.
  • Ten si na to najal firmu Semos.
  • Tá si objednala tesnenie od firmy Skruže Weise.

Nové vedenie rezortu hovorí, že v otázkach k tendrovej dokumentácii sa píše aj to, že si stavbári mohli vybrať technológiu aj podľa seba.

„Vedenie NDS z čias pána Figeľa explicitne dalo zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované,“ vyhlásil Počiatek.

Dodal, že iný typ podpery sa spomína aj v projekte a technickej správe.

V KDH však hovoria, že v tom prípade mali stavbári aj v tendri naceniť iný typ skruže, než bol pôvodne plánovaný.

V tendrovej dokumentácii bola použitá podpera nacenená vyššie, než pôvodne plánovaná. Na trhu by sa však ich ceny pohybovali opačne.

Podľa tendrových cien, keby skruž nespadla, získali by stavbári podľa informácií SME vyše 600­-tisíc eur.

Zodpovednosť za dozor?

Za dozor, ktorý Figeľ kritizuje, by mal podľa Počiatka niesť zodpovednosť sám.

Začal totiž stavať diaľnicu, aj keď pre ňu ešte nevysúťažil súkromný dozor. Dočasne ho tak zaskakujú kapacity NDS.

„Nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje,“ hovorí Počiatek.

Spomína aj to, že za nešťastím mohla byť aj nízka cena diaľnic.

kc.jpg
Obaja mávajú hŕbami dokumentov a my vieme, že minimálne jeden z nich kalkuluje s tým, že médiá a voliči sa v nich aj tak nezorientujú, píše Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

K zrútenému mostu sa vo štvrtok z konzorcia stavbárov daného diaľničného úseku Váhostav a Bögl a Krýsl vyjadrila iba druhá spomínaná firma. Jej šéf Josef Krýsl upozornil, že vec zatiaľ nie je vyšetrená.

„Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibilitu a odbornú povesť firmy,“ povedal Krýsl.

Subdodávateľ mosta pre firmu Bögl a Krýsl, spoločnosť Semos, pripomenula, že pre vyšetrovanie je na akékoľvek informácie embargo.

Dovolať sme sa včera snažili aj stavebnému dozoru, ktorý mal na starosti daný most. Pre embargo mlčí.

Otázkou je aj to, či dozorcov bolo vôbec dosť na to, aby kvalitne dohliadli na 9­-kilometrovú diaľnicu.

Štátna diaľničná firma poslala na diaľnicu dozorovať 6 ľudí. Keď hľadala na tento úsek externý dozor, žiadala ich viac. Štát tvrdí, že počty dozorcov sedia s ich požiadavkami v tendri.

„Počet pracovníkov tímu stavebného dozoru je primeraný danej stavbe a stupňu jej rozostavanosti,“ napísali z ministerstva. Pre istotu primeranosť tohto počtu preveria.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 653
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 949
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 626
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 297
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 190
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 896
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 475
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 158
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 087

Téma: Pád mosta pri Iliašovciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Pavol Rusko je obvinený z objednania vraždy svojej bývalej spoločníčky z Markízy Sylvie Volzovej v roku 1997.

SVET

Mali natočiť demoláciu štadióna. Všetko pokazil autobus

V americkej Atlante zbúrali ikonický štadión Georgia Dome.

PLUS

Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách.

KOMENTÁRE

Sklamanie z liekovej agentúry sme si privodili sami

Nejestvovali žiadne rozumné dôvody dávať Bratislave viac nádejí.

Neprehliadnite tiež

Americký trh je zaplavený morkami, Deň vďakyvzdania vyjde lacnejšie

Podľa prieskumu približne 88 percent Američanov servíruje na Deň vďakyvzdania pečenú morku.

Na Slovensku plánujú traja investori vytvoriť 347 nových pracovných miest

Firmy už požiadali štát o poskytnutie investičnej pomoci v celkovej výške 4,5 milióna eur.

Babiš otvoril reštauráciu. Iba predkrm v nej stojí 135 eur

V luxusnej reštaurácii bude možné osláviť aj Silvestra, hosť za sviatočné jedlo zaplatí 290 eur.

Úsek diaľnice pri Žiline bude opäť meškať, inak by skončila v poli

Štát plánuje diaľničný privádzač dokončiť v prvej polovici roka 2019.