V tendri naceňovali inú podperu mosta, než spadla

Štát nie je pri tragédii v Iliašovciach bez viny, tvrdí exminister dopravy. Jeho nástupca to vidí inak.

(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Šéf KDH tvrdí, že keď sedel v kresle ministra dopravy, rátalo sa pre most s inou podperou, než sa napokon zrútila. Nové vedenie rezortu zasa vidí chybu v predchodcovi.

BRATISLAVA. Za tragédiu na výstavbe diaľnice v Iliašovciach je zodpovedný aj štát. Vyhlásil to predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Podpera mosta, ktorá zlyhala, podľa jeho slov na stavbu vôbec nepatrila. V troskách rozostavaného premostenia v piatok zahynuli štyria robotníci.

Zatiaľ čo v tendrovej dokumentácii sa určuje pre tento most takzvaná výsuvná skruž, pri stavbe sa použila pevná skruž.

„Kto urobil takúto zmenu. A prečo? Za našej vlády takáto zmena urobená nebola,“ vyhlásil Figeľ.

„Táto zmena nemohla byť urobená bez vedomia investora, teda štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti, a bez súhlasu stavebného dozoru, takisto Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodal.

Pripomenul, že dozor navyše v čase nehody ani nebol na stavbe a musel odsúhlasiť aj to, aby sa vôbec začalo betónovať.

Minister dopravy Ján Počiatek preto podľa neho klame alebo nevie, o čom hovorí, ak pripisuje vinu za nešťastie iba stavebným firmám.

mosty.jpg

Podpera mala podľa KDH pôvodne vyzerať inak. Ako na ilustračnom obrázku vpravo. FOTO – KDH

Počiatek: Na vine je Figeľ

Fakty
D 1 a súťaž
  • Tender na výstavbu 9-­kilometrového diaľničného úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav a Bögl a Krýsl.
  • Ponúkali cenu takmer 60 miliónov eur.
  • Štátna expertíza odhadovala náklady aj 95 miliónov eur.
  • Most mal v rámci konzorcia postaviť Bögl a Krýsl.
  • Ten si na to najal firmu Semos.
  • Tá si objednala tesnenie od firmy Skruže Weise.

Nové vedenie rezortu hovorí, že v otázkach k tendrovej dokumentácii sa píše aj to, že si stavbári mohli vybrať technológiu aj podľa seba.

„Vedenie NDS z čias pána Figeľa explicitne dalo zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované,“ vyhlásil Počiatek.

Dodal, že iný typ podpery sa spomína aj v projekte a technickej správe.

V KDH však hovoria, že v tom prípade mali stavbári aj v tendri naceniť iný typ skruže, než bol pôvodne plánovaný.

V tendrovej dokumentácii bola použitá podpera nacenená vyššie, než pôvodne plánovaná. Na trhu by sa však ich ceny pohybovali opačne.

Podľa tendrových cien, keby skruž nespadla, získali by stavbári podľa informácií SME vyše 600­-tisíc eur.

Zodpovednosť za dozor?

Za dozor, ktorý Figeľ kritizuje, by mal podľa Počiatka niesť zodpovednosť sám.

Začal totiž stavať diaľnicu, aj keď pre ňu ešte nevysúťažil súkromný dozor. Dočasne ho tak zaskakujú kapacity NDS.

„Nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje,“ hovorí Počiatek.

Spomína aj to, že za nešťastím mohla byť aj nízka cena diaľnic.

kc.jpg
Obaja mávajú hŕbami dokumentov a my vieme, že minimálne jeden z nich kalkuluje s tým, že médiá a voliči sa v nich aj tak nezorientujú, píše Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

K zrútenému mostu sa vo štvrtok z konzorcia stavbárov daného diaľničného úseku Váhostav a Bögl a Krýsl vyjadrila iba druhá spomínaná firma. Jej šéf Josef Krýsl upozornil, že vec zatiaľ nie je vyšetrená.

„Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibilitu a odbornú povesť firmy,“ povedal Krýsl.

Subdodávateľ mosta pre firmu Bögl a Krýsl, spoločnosť Semos, pripomenula, že pre vyšetrovanie je na akékoľvek informácie embargo.

Dovolať sme sa včera snažili aj stavebnému dozoru, ktorý mal na starosti daný most. Pre embargo mlčí.

Otázkou je aj to, či dozorcov bolo vôbec dosť na to, aby kvalitne dohliadli na 9­-kilometrovú diaľnicu.

Štátna diaľničná firma poslala na diaľnicu dozorovať 6 ľudí. Keď hľadala na tento úsek externý dozor, žiadala ich viac. Štát tvrdí, že počty dozorcov sedia s ich požiadavkami v tendri.

„Počet pracovníkov tímu stavebného dozoru je primeraný danej stavbe a stupňu jej rozostavanosti,“ napísali z ministerstva. Pre istotu primeranosť tohto počtu preveria.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 379
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 857
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 062
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 863
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 603
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 544
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 418
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 213
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Téma: Pád mosta pri Iliašovciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop