Počiatek zatiaľ neuvažuje o odstúpení či odvolaní šéfa NDS

Minister dopravy Ján Počiatek tvrdí, že zodpovednosť na strane zhotoviteľa.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek zatiaľ neuvažuje odstúpiť či odvolať generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Milana Gajdoša pre tragédiu pri výstavbe mostu na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči.

"Musím si počkať na výsledky vyšetrovania, aby bolo možné povedať, či pochybil aj niekto iný ako zhotoviteľ a podľa toho bude možné vyvodiť zodpovednosť," uviedol v stredu pre agentúru SITA Počiatek.

Odpovedal tak na otázku, či uvažuje o odstúpení, resp. či odstúpi alebo odvolá šéfa diaľničiarov, ak sa preukáže, že NDS pochybila pri výkone stavebného dozoru na stavbe diaľničného mostu, keď pri betonáži zlyhala podperná konštrukcia.

"Na základe zmluvy, ktorú NDS podpísala so zhotoviteľom stavby, je celá zodpovednosť na strane zhotoviteľa," pripomenul Počiatek.

Západný úsek diaľnice Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť kilometrov stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 miliónov eur. Bögl a Krýsl má ako jeden z generálnych dodávateľov na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podperná konštrukcia.

Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos, spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade.

Ministerstvo dopravy sa nevyjadrilo k tomu, či mohla podperná konštrukcia vôbec zlyhať, keby stavebný dozor, ktorý vykonáva NDS ako investor, spravil všetko čo mal pred a počas betonáže rozostaveného mostu.

"Odpoveď na túto otázku je predmetom vyšetrovania a v tejto chvíli ju nemôžeme komentovať," informoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

Podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) informácie, ktoré sa postupne zverejňujú, a s ktorými sa na nich obracajú kompetentní ľudia, ukazujú výrazné zlyhanie dozoru.

"Dozor môže kedykoľvek stavbu zastaviť, ak zistí porušenie bezpečnostných kritérií. NDS tak neurobila a celú výstavbu za už známych okolností realizovala," vyhlásil pre agentúru SITA predseda KDH Ján Figeľ.

Otázka odstúpenia Počiatka, alebo odvolania šéfa diaľničiarov je podľa neho určite aktuálna, ak sa potvrdí zlyhanie NDS ako stavebného dozoru. Ministerstvo dopravy je jediným akcionárom diaľničnej spoločnosti.

NDS už dostala od zhotoviteľa stavby prvého úseku diaľnice Jánovce - Jablonov technologický postup na odstránenie následkov havárie na moste.

"Ten teraz musia posúdiť príslušné úrady, hlavne vyšetrovateľ a technici, a potom sa bude môcť začať odstraňovať suť," uviedol Kóňa.

Práce na stavbe spomínaného úseku D1 sú momentálne zastavené a ministerstvo chce počkať na výsledky vyšetrovania nešťastia, preto zatiaľ nevie, kedy by mohla byť výstavba obnovená.

"Zmluvným partnerom NDS sú členovia Združenia Jánovce - Jablonov, spoločnosti Váhostav SK a Bögl a Krýsl. V zmysle zmluvy je zodpovednosť členov združenia vo vzťahu k NDS spoločná a nerozdielna," dodal Kóňa.

Stavba uvedenej diaľnice pri Levoči je realizovaná v režime červeného FIDIC-u, keď projekt dala vypracovať NDS a zhotoviteľ podľa neho stavia. "Potreba akejkoľvek zmeny vyplynie z výsledkov vyšetrovania," uzavrel hovorca.

Od začiatku tohto týždňa trvá aj kontrola na 28 rozostavaných mostoch na stavbe D1 Dubná Skala - Turany, ktorú zabezpečuje Váhostav, aj na 15 rozostavaných mostoch na stavbe D1 Fričovce - Svinia, ktorú realizujú spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 248
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 981
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 024
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 281
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 280
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 711
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 329
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 539
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 803
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 636

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop