Počiatek zatiaľ neuvažuje o odstúpení či odvolaní šéfa NDS

Minister dopravy Ján Počiatek tvrdí, že zodpovednosť na strane zhotoviteľa.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek zatiaľ neuvažuje odstúpiť či odvolať generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Milana Gajdoša pre tragédiu pri výstavbe mostu na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči.

"Musím si počkať na výsledky vyšetrovania, aby bolo možné povedať, či pochybil aj niekto iný ako zhotoviteľ a podľa toho bude možné vyvodiť zodpovednosť," uviedol v stredu pre agentúru SITA Počiatek.

Odpovedal tak na otázku, či uvažuje o odstúpení, resp. či odstúpi alebo odvolá šéfa diaľničiarov, ak sa preukáže, že NDS pochybila pri výkone stavebného dozoru na stavbe diaľničného mostu, keď pri betonáži zlyhala podperná konštrukcia.

"Na základe zmluvy, ktorú NDS podpísala so zhotoviteľom stavby, je celá zodpovednosť na strane zhotoviteľa," pripomenul Počiatek.

Západný úsek diaľnice Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť kilometrov stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 miliónov eur. Bögl a Krýsl má ako jeden z generálnych dodávateľov na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podperná konštrukcia.

Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos, spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade.

Ministerstvo dopravy sa nevyjadrilo k tomu, či mohla podperná konštrukcia vôbec zlyhať, keby stavebný dozor, ktorý vykonáva NDS ako investor, spravil všetko čo mal pred a počas betonáže rozostaveného mostu.

"Odpoveď na túto otázku je predmetom vyšetrovania a v tejto chvíli ju nemôžeme komentovať," informoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

Podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) informácie, ktoré sa postupne zverejňujú, a s ktorými sa na nich obracajú kompetentní ľudia, ukazujú výrazné zlyhanie dozoru.

"Dozor môže kedykoľvek stavbu zastaviť, ak zistí porušenie bezpečnostných kritérií. NDS tak neurobila a celú výstavbu za už známych okolností realizovala," vyhlásil pre agentúru SITA predseda KDH Ján Figeľ.

Otázka odstúpenia Počiatka, alebo odvolania šéfa diaľničiarov je podľa neho určite aktuálna, ak sa potvrdí zlyhanie NDS ako stavebného dozoru. Ministerstvo dopravy je jediným akcionárom diaľničnej spoločnosti.

NDS už dostala od zhotoviteľa stavby prvého úseku diaľnice Jánovce - Jablonov technologický postup na odstránenie následkov havárie na moste.

"Ten teraz musia posúdiť príslušné úrady, hlavne vyšetrovateľ a technici, a potom sa bude môcť začať odstraňovať suť," uviedol Kóňa.

Práce na stavbe spomínaného úseku D1 sú momentálne zastavené a ministerstvo chce počkať na výsledky vyšetrovania nešťastia, preto zatiaľ nevie, kedy by mohla byť výstavba obnovená.

"Zmluvným partnerom NDS sú členovia Združenia Jánovce - Jablonov, spoločnosti Váhostav SK a Bögl a Krýsl. V zmysle zmluvy je zodpovednosť členov združenia vo vzťahu k NDS spoločná a nerozdielna," dodal Kóňa.

Stavba uvedenej diaľnice pri Levoči je realizovaná v režime červeného FIDIC-u, keď projekt dala vypracovať NDS a zhotoviteľ podľa neho stavia. "Potreba akejkoľvek zmeny vyplynie z výsledkov vyšetrovania," uzavrel hovorca.

Od začiatku tohto týždňa trvá aj kontrola na 28 rozostavaných mostoch na stavbe D1 Dubná Skala - Turany, ktorú zabezpečuje Váhostav, aj na 15 rozostavaných mostoch na stavbe D1 Fričovce - Svinia, ktorú realizujú spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 493
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 183
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 776
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 091
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 668
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Branci pýtajú peniaze na domobranu. Končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia.

KOMENTÁRE

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani zmarili raziu u developera.

KULTÚRA

Vojna bez krvi. Dunkirk je filmová anomália

Film leta bol prijatý s istým nepochopením.

Neprehliadnite tiež

Emisný škandál je rizikom pre nemeckú ekonomiku

Automobilový priemysel je najväčším vývozcom v Nemecku. Poskytuje približne 800-tisíc pracovných miest.

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.