Vláda si počká, ako firmy odškodnia pozostalých

Firmy sa dohadujú, kto spôsobil zlyhanie podpery. Odškodné si pozostalí a ranení môžu pýtať zatiaľ od Sociálnej poisťovne.

Tragickú nehodu pri stavbe D1 neprežili štyria ľudia.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Po výbuchu v Novákoch odškodňovala vláda pozostalých po obetiach miliónom korún, čo je asi 33­tisíc eur. Toľko odklepli aj pozostalým po nešťastí v hornonitrianskych baniach.

Vláda očakáva, že rovnaké sumy budú vyplácať stavebné firmy pozostalým po obetiach pádu rozostavaného mosta v obci Iliašovce. Keď bude jasné odškodné od firiem, vláda zváži, či prispeje aj ona.

Odškodné
Od poisťovne
Pozostalí majú nárok na:
  • jednorazový príspevok podľa vymeriavacieho základu: maximálne na 48 883,9 eura,
  • príspevok na pohreb: maximálne 2444,4 eura,
  • týka sa to zamestnancov, v zamestnaneckom pomere boli traja ľudia, ktorí pri nešťastí zomreli, štvrtý robotník bol živnostník.
  • zranení môžu žiadať úrazový príplatok či náhradu za bolesť, výška závisí od vymeriavacieho základu či závažnosti zranenia.

    Zdroj: Sociálna poisťovňa, sita

„Výška odškodnenia ani to, akou časťou sa na ňom budú jednotlivé subjekty podieľať, nie je zatiaľ stanovená,“ povedal Rastislav Paďha z firmy Váhostav, ktorá vedie konzorcium na stavbu deväťkilometrového úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom.

Nehoda sa stala na moste, ktorý mal na starosti iný člen konzorcia – firma Bögl a Krýsl. Tá avizuje, že odškodné vyplatí, ale sumu nezverejní.

„O výške odškodného nebudeme informovať v rámci rešpektu k súkromiu poškodených,“ povedala hovorkyňa firmy Kateřina Plechatá.

Nároky z fondu

Pozostalí po obetiach, ale aj zranení si môžu prísť pýtať peniaze z úrazového fondu, upozornila Sociálna poisťovňa.

„Môžu si v poisťovni uplatniť nárok na dávky z úrazového poistenia, ktoré platí zamestnávateľ práve pre prípad poškodenia zdravia alebo úmrtia svojho zamestnanca v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania,“ povedal hovorca poisťovne Peter Višváder.

Jednorazové odškodné závisí od vymeriavacieho základu obete. Manželka však môže dostať najviac 48 883,9 eura, rovnaká suma môže maximálne pripadnúť všetkým nezaopatreným pozostalým deťom spolu.

Vláda hovorí o odškodnom z pracovnoprávnych vzťahov. Tým je podľa advokáta Vendelína Benkóczkeho z kancelárie Kubicová - Benkóczki - Baláž v zásade odškodnenie od poisťovne, nie od firiem.

Ďalšie nároky pozostalým by mohli vyplývať skôr z Občianskeho zákonníka. Čo presne má vláda na mysli, sa včera nepodarilo zistiť.

Iný subdodávateľ?

V Sociálnej poisťovni zatiaľ nehodu nahlásila jedna z firiem, ktoré sa v súvislosti s tragédiou skloňujú. Zatiaľ nie je jasné ktorá.

Okrem firiem Váhostav a Bögl a Krýsl sa spomína ešte firma Semos, ktorá je staviteľom mosta. Hovorí však, že podperu pre zrútený most dodala firma Skruže Weise.

„Vychádzame z toho, že nastali problémy so základom pod našou podpornou konštrukciou, ktorý však naša firma nebudovala, alebo že došlo k problémom na našej podpornej konštrukcii,“ vraví firma.

Dodávateľa základu pre podperu nespresnila pre embargo počas vyšetrovania.

Dozor mal byť aj pri betónovaní

Treba zistiť, či sa dodržiavali technické normy, hovorí odborník.

BRATISLAVA. Vyšetrovanie tragédie na rozostavanej diaľnici D1 pokračuje. Ministerstvo dopravy už však vyhlásilo, že vinníkom sú stavebné firmy.

Odborníci vravia, že vyšetrovatelia budú musieť doriešiť viacero záležitostí, pozrieť sa napríklad na projektovú dokumentáciu na podpery mosta.

„Takýto projekt má mať aj statický výpočet,“ hovorí Igor Jakubík, riaditeľ firmy Geoconsult. Tá robila projekt pre celú diaľnicu. Drobnejšie projekty na podpery si už však robí stavbár. Obvykle si ich objednáva od ich dodávateľa.

Nemusel byť zlý projekt

„Nie je potrebné zistiť, kto si od koho objednal statický výpočet konštrukcie lešenia, ale to, či boli dodržané ustanovenia technickej normy: zhotovovanie betónových konštrukcií, osobitne v časti podperné lešenie a debnenie,“ hovorí Marián Rovňák z Technickej univerzity v Košiciach.

Upozornil, že pád pri Iliašovciach nemusel spôsobiť zlý projekt či výpočet statického zabezpečenia. Mohla za ním byť chyba pri realizácii alebo použitie nekvalitného či opotrebovaného materiálu.

Zodpovedný je Váhostav a Bögl a Krýsl

Zodpovednosť má niesť konzorcium, ktoré vyhralo zákazku na stavbu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom. To tvorí Váhostav a Bögl a Krýsl.

„Voči investorovi ručí združenie spoločne a nerozdielne,“ napísal pre Hospodárske noviny bývalý generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.

Dodal, že na stavbe je aj stavebný dozor. Ide o štátnu Národnú diaľničnú spoločnosť.

„Obzvlášť pri mostoch musel skontrolovať a prevziať všetky predchádzajúce práce pred začatím betonáže nosnej konštrukcie vrátane podpornej skruže.

A mal byť prítomný počas betonáže,“ píše Šamudovský. V skutočnosti dozor opustil stavbu len chvíľu pred nešťastím.

Mikuláš Jesenský a Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 059
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 202
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 329
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 294
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 221
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 941
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 569
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 672
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 160
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 049

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.