Diaľnica Turany - Hubová nebude mať negatívny vplyv na prírodu

Tím nezávislého českého experta Petra Rotha tvrdí, že diaľnica nebude mať negatívny vplyv na celistvosť chránených území prírody európskeho významu Veľká Fatra, Malá Fatra, Váh a Šíp.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - transport.sk)

BRATISLAVA - Plánovaná výstavba diaľnice D1 Turany - Hubová po zahrnutí všetkých zmierňujúcich a doplňujúcich opatrení nebude mať negatívny vplyv na celistvosť chránených území prírody európskeho významu Veľká Fatra, Malá Fatra, Váh a Šíp.

Vyplýva to zo správy tímu nezávislého českého experta Petra Rotha o hodnotení dodatočných technických opatrení na zmiernenie vplyvu diaľnice na územia sústavy Natura 2000, ktoré navrhli ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS).

"V ďalších etapách projektových a predrealizačných prác je nutné všetky navrhnuté opatrenia detailne rozpracovať a tam, kde je to vhodné, podrobiť oponentúre odborníkov na danú problematiku. Žiadne z opatrení nesmie byť zjednodušené oproti podkladom, ktoré boli predložené pre hodnotenie," uvádzajú experti.

Nevylúčili navrhnutie prípadných ďalších zmierňujúcich opatrení, ale podľa nich je vždy nutné nájsť pre ne konsenzus odborníkov.

Hodnotenie zmierňujúcich a doplňujúcich opatrení, ktoré vypracovali českí odborníci, bude dostatočne dlhý čas zverejnené na portáloch NDS a ministerstva dopravy, aby sa s ním verejnosť mohla oboznámiť. Verejné prerokovanie s obyvateľmi dotknutých obcí sa uskutoční 19. novembra.

"Následne dokumenty doručíme do Bruselu, kde sa budeme uchádzať o súhlas európskych inštitúcií s naším návrhom. Samozrejme, nemôžeme rozprávať za Európsku komisiu (EK), ale predpokladáme, že konečné rozhodnutie Bruselu by sme mohli poznať do konca tohto roka," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ministerstvo nechce a ani si netrúfa prejudikovať rozhodnutie EK, verí však, že si jej predstavitelia osvoja argumenty SR a občania regiónu medzi Martinom a Ružomberkom sa diaľnice dočkajú čo najskôr.

Podľa Rothovej expertnej skupiny funkčnosť niektorých kľúčových opatrení pre diaľnicu na severe Slovenska bude závisieť na tom, aby mohla byť porovnávaná s referenčným stavom pred začiatkom stavebných prác. "Údaje o tomto referenčnom stave môže poskytnúť jedine zodpovedajúci monitoring, s ktorým je nutné začať okamžite bez ohľadu na to, ako sa bude vyvíjať ďalší schvaľovací proces projektu," uvádza sa v závere hodnotenia.

Za ďalšiu dôležitú podmienku pre realizáciu projektu bez významných vplyvov označili českí odborníci environmentálny stavebný dozor. V následných stupňoch prípravy musí byť podľa nich navrhnutý rozsah a spôsob jeho fungovania a tieto predstavy musia byť zahrnuté do stavebného povolenia.

Rothov tím už v lete vypracoval správu o vplyvoch diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie. Podľa rezortu dopravy tak vznikol priestor na hľadanie doplňujúcich zmierňujúcich opatrení, s použitím ktorých bude trasovanie diaľnice povrchovo-tunelovým variantom optimálne.

Zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s NDS a Štátnou ochranou prírody začali v septembri sériu rokovaní so zástupcami EK o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie.

V prípade negatívneho rozhodnutia EK o zmierňujúcich a doplňujúcich opatreniach bude potrebné hľadať novú trasu diaľnice Turany - Hubová. To by si vyžiadalo množstvo času a oddialenie výstavby diaľnice o niekoľko rokov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že v súčasnosti nie je známa žiadna iná možnosť, ktorá by výrazne nezaťažovala životné prostredie.

"Preto by to znamenalo posun dostavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom o dlhé roky. To by malo, samozrejme, za následok, že pravidelné zápchy na tomto úseku budú pokračovať. Diaľnice sú štatisticky výrazne bezpečnejšie, čo sa týka obetí na životoch ľudí i zveri," uzavrel Kóňa.

Výskumný ústav dopravný, a.s. v septembri upozornil, že ak EK neschváli peniaze na výstavbu povrchovo-tunelového variantu diaľnice D1 Turany - Hubová, ktorý presadzujú rezort dopravy a NDS, ale odmietajú ekologickí aktivisti, bude to znamenať sedemročný odklad odovzdania diaľnice do užívania.

Štúdia uvedenej inštitúcie zvažovala otázky humanity a princípy ochrany životného prostredia pri plánovanej výstavbe sporného diaľničného úseku. Variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran je pripravený, pri variante s tunelom Korbeľka, ktorý podporujú ochranári, by sa trasa stavby zmenila a príprava začala odznova.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 454
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 766
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.