Naše koľaje lákajú súkromné vlaky menej ako české

Počtom dopravcov na železničných tratiach sa nám Česko vzďaľuje.

Súkromný prepravca RegioJet spája Bratislavu s Komárnom.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Medzi Prahou a Ostravou začne od budúceho týždňa jazdiť tretí železničný dopravca. Súkromný Leo Express bude konkurovať RegioJetu a štátnym Českým dráham.

Cestujúci na tejto trati by mali mať lacnejšie cestovné, dopravca im sľubuje aj kvalitnejšie služby.

V Česku môžu ľudia využiť služby súkromných dopravcov aj na ďalších železničných tratiach. U nás po koľajniciach premáva zo súkromníkov len RegioJet, ktorý jazdí medzi Bratislavou a Komárnom. Vďaka linke z Česka spája aj Žilinu s Ostravou.

Bez dotácie nie je záujem

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že ak by sa našiel dopravca, ktorý by chcel jazdiť bez príspevku od štátu, na trať ho pustia okamžite.

„Zaregistrovali sme hypotetický záujem RegioJetu na trati Žilina – Košice, no nevieme o ďalších záujemcoch,“ povedal šéf sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Porovnanie
Súkromné vlaky
  • V Česku jazdia súkromné firmy GW Train Regio, Vogtlanbahn (Trilex), RegioJet, Veolia Transport, pribudne k nim Leo Express.
  • Na trase Praha - Ostrava konkurujú Českým dráham dvaja súkromníci.
  • Medzi nimi je aj RegioJet, ten na komerčnej báze pokračuje z Ostravy do Žiliny.
  • U nás máme iba dotovanú linku na juhu Slovenska, na ktorej premáva RegioJet.

RegioJet tvrdí, že uvažuje o nedotovanej prevádzke vlaku na trati medzi Bratislavou a Košicami.

Mestá na Slovensku sú príliš malé, chýba tak silný potenciál cestujúcich, tvrdí Kubáček. V tom vidí jeden z dôvodov, prečo medzi Prahou a Ostravou jazdia dopravcovia bez dotácií, kým na Slovensko sa netlačia.

Problém je tiež v tom, že u nás jedným smerom často vyrážajú naraz vlak aj autobus, ktoré si konkurujú.

Tretím faktorom, ktorý oslabuje záujem súkromných dopravcov o naše koľaje, je rýchlosť.

V Česku sú hlavné koridory zrekonštruované na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. U nás to zatiaľ platí len o úseku Bratislava – Rača po Nové Mesto nad Váhom.

Na Slovensku fungujú bez dotácií InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami, patria štátnej železničnej spoločnosti.

České ministerstvo dopravy tvrdí, že na inej trase, ako je Praha – Ostrava súkromníci nechcú poskytovať služby bez dotácií. Ani medzi Prahou a Brnom.

Na hlavnú trať až neskôr

Naše ministerstvo eviduje asi piatich záujemcov o dotovanú dopravu. Na trať ich však pustí najskôr o dva roky. „Musíme najprv upraviť grafikon vlakovej dopravy,“ hovorí Kubáček.

Štát ponúkne súkromníkom najprv trasy medzi Skalicou, Kútmi, Trnavou a Galantou, v okolí Banskej Bystrice a na východe Slovenska.

Hlavná trať medzi Bratislavou a Košicami príde na rad neskôr. Išlo by to totiž na úkor ziskov štátnej železničnej spoločnosti.

Rezort dopravy tiež tvrdí, že nepozná dotačnú náročnosť jednotlivých typov vlakov. Túto informáciu nevie získať od štátneho železničného dopravcu.

Abellio nášmu trhu neverí

Dcéra nemeckých železníc Arriva by uvítala, keby sa mohla dostať skôr na naše dotované koľaje.

„Arriva sa veľmi zaujíma o slovenský železničný trh, aj keď v tomto momente nie je na stole žiadny konkrétny návrh,“ povedal hovorca koncernu Deutsche Bahn Heiner Spannuth.

Špekuluje sa, že sa zaujíma o trate v blízkosti Košíc.

Rakúske železnice ÖBB tvrdia, že sa sústredia na svoj vlastný trh.

Na slovenský trh s dotáciami či bez nich nemá záujem prísť dcéra holandských železníc Abellio, ktorá sa zaujíma o dotované trate v Česku.

„Neveríme v rozvinutosť tohto trhu. Domnievame sa, že na Slovensku je pomerne vysoká miera netransparentnosti a vo verejnej doprave to platí aj dvojnásobne,“ povedal Petr Moravec z firmy Abellio.

csr-vlaky-WEB.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 10 281
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 759
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 154
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 999
  5. Kam do tepla v januári? 2 530
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 332
  7. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 329
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 241
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 318
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 103

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Minúta po minúte: Exorcistu sa Droba pozývať na župu nechystá

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí. Pokračujeme v Bratislave.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Francúzska PSA plánuje do roku 2025 vyrábať 40 modelov elektrických áut

Zatiaľ nie je známe, či budú autá plne elektrické alebo na hybridný pohon.

Africký mor ošípaných sa okolitým krajinám stále nedarí potlačiť

Česi prijali najprísnejšie opatrenia vrátane nasadenia policajných ostreľovačov, nemeckí poľnohospodári žiadajú vykonať odstrel 70 % diviakov v krajine.

Súd začal konkurzné konanie voči zbankrotovanej poisťovni Rapid life

Národná banka Slovenska zaviedla nad poisťovňou Rapid life v polovici júna 2017 nútenú správu.

Čínska ekonomika prekvapila analytikov, potiahol ju zahraničný obchod

Vlaňajšie zrýchlenie čínskej ekonomiky bolo prvé od roku 2010.

Spoločnosť Apple investuje do ekonomiky USA stovky miliárd dolárov

Firma Apple chce do USA premiestniť časť z hotovosti, ktorú má v zahraničí.