Naše koľaje lákajú súkromné vlaky menej ako české

Počtom dopravcov na železničných tratiach sa nám Česko vzďaľuje.

Súkromný prepravca RegioJet spája Bratislavu s Komárnom.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Medzi Prahou a Ostravou začne od budúceho týždňa jazdiť tretí železničný dopravca. Súkromný Leo Express bude konkurovať RegioJetu a štátnym Českým dráham.

Cestujúci na tejto trati by mali mať lacnejšie cestovné, dopravca im sľubuje aj kvalitnejšie služby.

V Česku môžu ľudia využiť služby súkromných dopravcov aj na ďalších železničných tratiach. U nás po koľajniciach premáva zo súkromníkov len RegioJet, ktorý jazdí medzi Bratislavou a Komárnom. Vďaka linke z Česka spája aj Žilinu s Ostravou.

Bez dotácie nie je záujem

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že ak by sa našiel dopravca, ktorý by chcel jazdiť bez príspevku od štátu, na trať ho pustia okamžite.

„Zaregistrovali sme hypotetický záujem RegioJetu na trati Žilina – Košice, no nevieme o ďalších záujemcoch,“ povedal šéf sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Porovnanie
Súkromné vlaky
  • V Česku jazdia súkromné firmy GW Train Regio, Vogtlanbahn (Trilex), RegioJet, Veolia Transport, pribudne k nim Leo Express.
  • Na trase Praha - Ostrava konkurujú Českým dráham dvaja súkromníci.
  • Medzi nimi je aj RegioJet, ten na komerčnej báze pokračuje z Ostravy do Žiliny.
  • U nás máme iba dotovanú linku na juhu Slovenska, na ktorej premáva RegioJet.

RegioJet tvrdí, že uvažuje o nedotovanej prevádzke vlaku na trati medzi Bratislavou a Košicami.

Mestá na Slovensku sú príliš malé, chýba tak silný potenciál cestujúcich, tvrdí Kubáček. V tom vidí jeden z dôvodov, prečo medzi Prahou a Ostravou jazdia dopravcovia bez dotácií, kým na Slovensko sa netlačia.

Problém je tiež v tom, že u nás jedným smerom často vyrážajú naraz vlak aj autobus, ktoré si konkurujú.

Tretím faktorom, ktorý oslabuje záujem súkromných dopravcov o naše koľaje, je rýchlosť.

V Česku sú hlavné koridory zrekonštruované na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. U nás to zatiaľ platí len o úseku Bratislava – Rača po Nové Mesto nad Váhom.

Na Slovensku fungujú bez dotácií InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami, patria štátnej železničnej spoločnosti.

České ministerstvo dopravy tvrdí, že na inej trase, ako je Praha – Ostrava súkromníci nechcú poskytovať služby bez dotácií. Ani medzi Prahou a Brnom.

Na hlavnú trať až neskôr

Naše ministerstvo eviduje asi piatich záujemcov o dotovanú dopravu. Na trať ich však pustí najskôr o dva roky. „Musíme najprv upraviť grafikon vlakovej dopravy,“ hovorí Kubáček.

Štát ponúkne súkromníkom najprv trasy medzi Skalicou, Kútmi, Trnavou a Galantou, v okolí Banskej Bystrice a na východe Slovenska.

Hlavná trať medzi Bratislavou a Košicami príde na rad neskôr. Išlo by to totiž na úkor ziskov štátnej železničnej spoločnosti.

Rezort dopravy tiež tvrdí, že nepozná dotačnú náročnosť jednotlivých typov vlakov. Túto informáciu nevie získať od štátneho železničného dopravcu.

Abellio nášmu trhu neverí

Dcéra nemeckých železníc Arriva by uvítala, keby sa mohla dostať skôr na naše dotované koľaje.

„Arriva sa veľmi zaujíma o slovenský železničný trh, aj keď v tomto momente nie je na stole žiadny konkrétny návrh,“ povedal hovorca koncernu Deutsche Bahn Heiner Spannuth.

Špekuluje sa, že sa zaujíma o trate v blízkosti Košíc.

Rakúske železnice ÖBB tvrdia, že sa sústredia na svoj vlastný trh.

Na slovenský trh s dotáciami či bez nich nemá záujem prísť dcéra holandských železníc Abellio, ktorá sa zaujíma o dotované trate v Česku.

„Neveríme v rozvinutosť tohto trhu. Domnievame sa, že na Slovensku je pomerne vysoká miera netransparentnosti a vo verejnej doprave to platí aj dvojnásobne,“ povedal Petr Moravec z firmy Abellio.

csr-vlaky-WEB.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  4. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  5. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  6. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  7. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  8. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  9. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 422
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 603
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 541
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 448
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 279
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 860
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 323
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 700
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 952
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 570

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop