Naše koľaje lákajú súkromné vlaky menej ako české

Počtom dopravcov na železničných tratiach sa nám Česko vzďaľuje.

Súkromný prepravca RegioJet spája Bratislavu s Komárnom.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Medzi Prahou a Ostravou začne od budúceho týždňa jazdiť tretí železničný dopravca. Súkromný Leo Express bude konkurovať RegioJetu a štátnym Českým dráham.

Cestujúci na tejto trati by mali mať lacnejšie cestovné, dopravca im sľubuje aj kvalitnejšie služby.

V Česku môžu ľudia využiť služby súkromných dopravcov aj na ďalších železničných tratiach. U nás po koľajniciach premáva zo súkromníkov len RegioJet, ktorý jazdí medzi Bratislavou a Komárnom. Vďaka linke z Česka spája aj Žilinu s Ostravou.

Bez dotácie nie je záujem

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že ak by sa našiel dopravca, ktorý by chcel jazdiť bez príspevku od štátu, na trať ho pustia okamžite.

„Zaregistrovali sme hypotetický záujem RegioJetu na trati Žilina – Košice, no nevieme o ďalších záujemcoch,“ povedal šéf sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Porovnanie
Súkromné vlaky
  • V Česku jazdia súkromné firmy GW Train Regio, Vogtlanbahn (Trilex), RegioJet, Veolia Transport, pribudne k nim Leo Express.
  • Na trase Praha - Ostrava konkurujú Českým dráham dvaja súkromníci.
  • Medzi nimi je aj RegioJet, ten na komerčnej báze pokračuje z Ostravy do Žiliny.
  • U nás máme iba dotovanú linku na juhu Slovenska, na ktorej premáva RegioJet.

RegioJet tvrdí, že uvažuje o nedotovanej prevádzke vlaku na trati medzi Bratislavou a Košicami.

Mestá na Slovensku sú príliš malé, chýba tak silný potenciál cestujúcich, tvrdí Kubáček. V tom vidí jeden z dôvodov, prečo medzi Prahou a Ostravou jazdia dopravcovia bez dotácií, kým na Slovensko sa netlačia.

Problém je tiež v tom, že u nás jedným smerom často vyrážajú naraz vlak aj autobus, ktoré si konkurujú.

Tretím faktorom, ktorý oslabuje záujem súkromných dopravcov o naše koľaje, je rýchlosť.

V Česku sú hlavné koridory zrekonštruované na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. U nás to zatiaľ platí len o úseku Bratislava – Rača po Nové Mesto nad Váhom.

Na Slovensku fungujú bez dotácií InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami, patria štátnej železničnej spoločnosti.

České ministerstvo dopravy tvrdí, že na inej trase, ako je Praha – Ostrava súkromníci nechcú poskytovať služby bez dotácií. Ani medzi Prahou a Brnom.

Na hlavnú trať až neskôr

Naše ministerstvo eviduje asi piatich záujemcov o dotovanú dopravu. Na trať ich však pustí najskôr o dva roky. „Musíme najprv upraviť grafikon vlakovej dopravy,“ hovorí Kubáček.

Štát ponúkne súkromníkom najprv trasy medzi Skalicou, Kútmi, Trnavou a Galantou, v okolí Banskej Bystrice a na východe Slovenska.

Hlavná trať medzi Bratislavou a Košicami príde na rad neskôr. Išlo by to totiž na úkor ziskov štátnej železničnej spoločnosti.

Rezort dopravy tiež tvrdí, že nepozná dotačnú náročnosť jednotlivých typov vlakov. Túto informáciu nevie získať od štátneho železničného dopravcu.

Abellio nášmu trhu neverí

Dcéra nemeckých železníc Arriva by uvítala, keby sa mohla dostať skôr na naše dotované koľaje.

„Arriva sa veľmi zaujíma o slovenský železničný trh, aj keď v tomto momente nie je na stole žiadny konkrétny návrh,“ povedal hovorca koncernu Deutsche Bahn Heiner Spannuth.

Špekuluje sa, že sa zaujíma o trate v blízkosti Košíc.

Rakúske železnice ÖBB tvrdia, že sa sústredia na svoj vlastný trh.

Na slovenský trh s dotáciami či bez nich nemá záujem prísť dcéra holandských železníc Abellio, ktorá sa zaujíma o dotované trate v Česku.

„Neveríme v rozvinutosť tohto trhu. Domnievame sa, že na Slovensku je pomerne vysoká miera netransparentnosti a vo verejnej doprave to platí aj dvojnásobne,“ povedal Petr Moravec z firmy Abellio.

csr-vlaky-WEB.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 442
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 717
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 310
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 155
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 866
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 827
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 693
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 251
  9. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 144
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 096

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila Kotlebu za šeky na 1488 eur

Banskobystrickému županovi hrozí za prejavovanie sympatií k extrémistickým hnutiam šesť mesiacov až tri roky.

DOMOV

Policajti koncerty neonacistov nezastavili, lebo je to ťažké

Nabehnúť na koncert extrémistov nie je jednoduché.

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.

Situácia s lykožrútom je kritická, lesníci evidujú rekordné odchyty

Podmienky v smrekových porastoch sa stávajú kritické.