AKTUALIZOVANÉ 11:49

Úsek D1 Dubná Skala - Turany má byť hotový v roku 2014

Minister dopravy rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala - Turany.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - MICHAL TRŠKO)

Podpísanie zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku znamená, že na projekt je možné začať čerpať financie z Operačného programu Doprava.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala - Turany.

Uvoľnilo sa tak čerpanie vyše 78 miliónov eur na 16-kilometrový úsek diaľnice pri Martine z Operačného programu Doprava v terajšom programovom období eurofondov.

Ministerstvo dopravy o tom v utorok informovalo agentúru SITA s tým, že jeden z najpotrebnejších chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku bude dokončený v roku 2014.

Eurofondy sú najvýhodnejším zdrojom financovania výstavby diaľnic a ciest. Únia pri dopravných projektoch prepláca až 85 percent oprávnených nákladov.

Začiatok čerpania

Podpísanie zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku znamená, že na projekt je možné začať čerpať financie z Operačného programu Doprava (OPD).

Projekt D1 Dubná Skala - Turany patrí medzi takzvané veľké projekty (nad 50 miliónov eur), na ktoré sa uplatňuje výnimka Európskej komisie (EK).

V rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009 povolila Európska komisia čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako je žiadosť na veľký projekt v Bruseli schválená.

"V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako Riadiaci orgán OPD uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ vysvetlil minister Počiatek.

Odporučenie od expertov

Ministerstvo dopravy tento systém využíva len pri projektoch, pri ktorých existuje odporučenie od expertov JASPERS (odborníci EK a Európskej investičnej banky) a je reálny predpoklad schválenia týchto projektov.

Úsek D1 Dubná Skala - Turany začal stavať víťaz verejnej súťaže, firma Váhostav - SK, a.s. v novembri minulého roka za vysúťaženú cenu 137,7 miliónov eur.

Stavebné práce, ktoré okrem iného zahŕňajú štyri mimoúrovňové križovatky, 27 mostov a diaľničný privádzač v Martine, pokračujú podľa harmonogramu. Po zazmluvnení martinského úseku D1 sa celkové zazmluvnenie, čiže kontrahovanie, v Prioritnej osi č. 2 (diaľnice TEN-T) v rámci OPD zvýšilo o 6,5 % na 726,6 miliónov eur.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Prepojenie hraníc bude najskôr o desať rokov

Okrem diaľnice D1 do Košíc je podľa ministerstva prioritou aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severná diaľnica D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom.

BRATISLAVA. Diaľnica medzi západnou a východnou hranicou Slovenska pravdepodobne nebude hotová skôr ako v roku 2022. Na konferencii Doprava a logistika v strednej a východnej Európe to dnes v Bratislave povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) Andrej Holák.

"Stav prípravy a stav verejných financií je taký, že možno nám to bude trvať ešte 10 rokov, kým vybudujeme plnohodnotné spojenie na ukrajinskú hranicu," skonštatoval Holák.

Podľa neho je diaľničná sieť na Slovensku doposiaľ nedostatočne vyvinutá, čo spôsobuje zahustenie dopravy a viaceré problémy týkajúce sa bezpečnosti.

Južné spojenie

Okrem hlavného diaľničného spojenia, ktorým je diaľnica D1 do Košíc, vníma ministerstvo dopravy ako prioritu aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severnú diaľnicu D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom.

Ako Holák ďalej povedal, za posledných 20 rokov zažila na Slovensku masívny rozmach najmä nákladná doprava, pričom cestná sieť tento rozmach nezvláda.

"Nedokážeme dostatočne rýchlo budovať infraštruktúru a prispôsobovať ju narastajúcim požiadavkám dopravcov," zdôraznil štátny tajomník.

Nákladná doprava na železnicu

Rezort dopravy na narastajúce požiadavky nákladných prepravcov reagoval najmä snahou presunúť čo najviac nákladnej dopravy na železničnú dopravu.

Tú chce ministerstvo preferovať pred nákladnou cestnou dopravou, pričom podporiť chce aj kombinovanú dopravu.

Podľa Holáka je totiž Slovensko aj v tomto smere pozadu oproti zvyšku Európskej únie (EÚ), pričom len 4 % nákladov sú na Slovensku prepravované prostredníctvom kombinovanej dopravy. Jej rozvoju chce ministerstvo pomôcť vybudovaním terminálov intermodálnej dopravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove.

V rámci leteckej dopravy chce rezort rozvíjať najmä letisko v hlavnom meste. Okrem pomerne veľkého košického letiska sú totiž ostatné slovenské letiská pomerne malé.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 866
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 683
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 124
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 331
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 056
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 566
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 558
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 077
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.