AKTUALIZOVANÉ 11:49

Úsek D1 Dubná Skala - Turany má byť hotový v roku 2014

Minister dopravy rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala - Turany.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - MICHAL TRŠKO)

Podpísanie zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku znamená, že na projekt je možné začať čerpať financie z Operačného programu Doprava.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala - Turany.

Uvoľnilo sa tak čerpanie vyše 78 miliónov eur na 16-kilometrový úsek diaľnice pri Martine z Operačného programu Doprava v terajšom programovom období eurofondov.

Ministerstvo dopravy o tom v utorok informovalo agentúru SITA s tým, že jeden z najpotrebnejších chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku bude dokončený v roku 2014.

Eurofondy sú najvýhodnejším zdrojom financovania výstavby diaľnic a ciest. Únia pri dopravných projektoch prepláca až 85 percent oprávnených nákladov.

Začiatok čerpania

Podpísanie zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku znamená, že na projekt je možné začať čerpať financie z Operačného programu Doprava (OPD).

Projekt D1 Dubná Skala - Turany patrí medzi takzvané veľké projekty (nad 50 miliónov eur), na ktoré sa uplatňuje výnimka Európskej komisie (EK).

V rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009 povolila Európska komisia čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako je žiadosť na veľký projekt v Bruseli schválená.

"V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako Riadiaci orgán OPD uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ vysvetlil minister Počiatek.

Odporučenie od expertov

Ministerstvo dopravy tento systém využíva len pri projektoch, pri ktorých existuje odporučenie od expertov JASPERS (odborníci EK a Európskej investičnej banky) a je reálny predpoklad schválenia týchto projektov.

Úsek D1 Dubná Skala - Turany začal stavať víťaz verejnej súťaže, firma Váhostav - SK, a.s. v novembri minulého roka za vysúťaženú cenu 137,7 miliónov eur.

Stavebné práce, ktoré okrem iného zahŕňajú štyri mimoúrovňové križovatky, 27 mostov a diaľničný privádzač v Martine, pokračujú podľa harmonogramu. Po zazmluvnení martinského úseku D1 sa celkové zazmluvnenie, čiže kontrahovanie, v Prioritnej osi č. 2 (diaľnice TEN-T) v rámci OPD zvýšilo o 6,5 % na 726,6 miliónov eur.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Prepojenie hraníc bude najskôr o desať rokov

Okrem diaľnice D1 do Košíc je podľa ministerstva prioritou aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severná diaľnica D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom.

BRATISLAVA. Diaľnica medzi západnou a východnou hranicou Slovenska pravdepodobne nebude hotová skôr ako v roku 2022. Na konferencii Doprava a logistika v strednej a východnej Európe to dnes v Bratislave povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) Andrej Holák.

"Stav prípravy a stav verejných financií je taký, že možno nám to bude trvať ešte 10 rokov, kým vybudujeme plnohodnotné spojenie na ukrajinskú hranicu," skonštatoval Holák.

Podľa neho je diaľničná sieť na Slovensku doposiaľ nedostatočne vyvinutá, čo spôsobuje zahustenie dopravy a viaceré problémy týkajúce sa bezpečnosti.

Južné spojenie

Okrem hlavného diaľničného spojenia, ktorým je diaľnica D1 do Košíc, vníma ministerstvo dopravy ako prioritu aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severnú diaľnicu D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom.

Ako Holák ďalej povedal, za posledných 20 rokov zažila na Slovensku masívny rozmach najmä nákladná doprava, pričom cestná sieť tento rozmach nezvláda.

"Nedokážeme dostatočne rýchlo budovať infraštruktúru a prispôsobovať ju narastajúcim požiadavkám dopravcov," zdôraznil štátny tajomník.

Nákladná doprava na železnicu

Rezort dopravy na narastajúce požiadavky nákladných prepravcov reagoval najmä snahou presunúť čo najviac nákladnej dopravy na železničnú dopravu.

Tú chce ministerstvo preferovať pred nákladnou cestnou dopravou, pričom podporiť chce aj kombinovanú dopravu.

Podľa Holáka je totiž Slovensko aj v tomto smere pozadu oproti zvyšku Európskej únie (EÚ), pričom len 4 % nákladov sú na Slovensku prepravované prostredníctvom kombinovanej dopravy. Jej rozvoju chce ministerstvo pomôcť vybudovaním terminálov intermodálnej dopravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove.

V rámci leteckej dopravy chce rezort rozvíjať najmä letisko v hlavnom meste. Okrem pomerne veľkého košického letiska sú totiž ostatné slovenské letiská pomerne malé.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 726
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 185
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 310
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 163
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 620
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 500
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 788
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 626
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 920
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop