Fiat v Česku zatvára centrálu, sťahuje ju do Budapešti

Kríza európskych automobiliek má prvú veľkú obeť medzi českými importérmi osobných vozidiel.

(Zdroj: SITA/AP)

Podľa Fiatu by mohli približne 70 percent manažmentu v Budapešti tvoriť Česi a Slováci.

PRAHA, BRATISLAVA.

Talianska automobilka Fiat, ktorá patrí medzi značky najviac postihnuté krízou odbytu, podstatne zredukuje svoje české zastúpenie a presunie ho do Maďarska, píše server iDNES.cz.

V Česku importér Fiatu zamestnáva okolo päťdesiat ľudí.

Novú organizačnú schému už zamestnancom Fiatu v Česku predstavil ich regionálny šéf Laszlo Stekl. Firma oficiálne oznámila, že stredoeurópska centrála bude v Budapešti. Znamená to, že príkazom z Maďarska budú podliehať aj české autosalóny Fiatu.

V Česku iba manažéri predaja

V Prahe zostávajú iba manažéri predaja, podpora dílerskej siete a hovorca, všetko ostatné sa presunie do Maďarska. Podľa Fiatu by mohli približne 70 percent manažmentu v Budapešti tvoriť Česi a Slováci. Medzi Čechmi však veľký záujem pravdepodobne nebude.

Opatrenie sa týka aj ďalších značiek, ktoré pod automobilku Fiat patria, napríklad Lancia a Alfa Romeo.

Nižšie náklady

Fiat vysvetľuje presun do Maďarska hlavne nižšími nákladmi - napríklad daňami alebo cenami nájmov či hotelov.

"Jeden veľký trh bude mať lepšiu pozíciu pre vyjednávanie s materským Fiatom o cenách a dodávkach," povedal Stekl. Nové vedenie stredoeurópskej centrály tvrdí, že pre zákazníkov Fiatu bude mať zmena usporiadania aj niektoré výhody.

Pre celú strednú a východnú Európu bude jeden centrálny sklad, u dílera tak bude mať zákazník na výber namiesto súčasných troch tisícok vozidiel desaťtisíc automobilov.

Stekl očakáva, že podobne sa časom zachovajú aj ďalšie automobilky. "Sme prvá firma, ktorá tento krok robí ako odpoveď na krízu, ale určite nie posledný," mieni Laszlo Stekl. Podobný model už zvolil v minulosti napríklad Opel.

Fiat doháňa Škoda

Fiat za celý rok v Európe klesol v predajoch takmer o pätinu, v celkovom počte registrácií ho v posledných mesiacoch dobieha Škoda Auto.

V Česku predaj fiatov rastie o šesť percent. Fiatu sa však nedarí ekonomicky, v Česku v roku 2011 vykázal stratu 30 miliónov korún, ale oproti roku 2010 firma svoje hospodárenie vylepšila. Vlani Česi za nové vozidlá od Fiatu a na náhradné diely minuli 1,5 miliardy korún.

Na razantné znižovanie kapacít pritom vsádzajú aj ďalšie automobilky v Európe.

Napríklad Ford oznámil uzatvorenie dvoch tovární v Belgicku a vo Veľkej Británii, kde o prácu prídu tisíce ľudí. Francúzskej automobilke PSA, ktorá vyrába automobily značky Peugeot a Citroën, už musí zo zlého stavu pomáhať francúzska vláda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 541
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 338
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 200
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 142
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 037
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 618
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 684
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 185
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 786
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 793

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop