SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Pepsi v strednej Európe je na predaj. Rád by ju kúpil majiteľ Mattoni

Svetová dvojka vo výrobe nápojov rokuje o tom, komu predať svoj biznis na Slovensku a v ďalších krajinách strednej Európy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA/AP)

Cena za celú transakciu by sa pre všetky stredoeurópske krajiny mohla vyšplhať až na tri miliardy českých korún.

PRAHA/BRATISLAVA. Svetová dvojka vo výrobe nápojov, spoločnosť PepsiCo, rokuje o tom, komu predať svoj biznis na Slovensku a v ďalších krajinách strednej Európy.

Podľa MF DNES má najväčšie šance spoločnosť Karlovarské minerálne vody, jednotka na trhu s balenou vodou v Česku.

Podľa informácií MF DNES už obe firmy intenzívne rokujú približne štyri mesiace. Predaj by sa okrem Slovenska týkal aj aktivít PepsiCo v Česku a v Maďarsku. PepsiCo ani Karlovarské minerálne vody (KMV) nechceli tieto informácie komentovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvod pre odchod Pepsi je podľa ľudí z biznisu hlavne jej slabnúce postavenie na českom trhu. V kolových nápojoch tu spoločnosti patrí až tretie miesto, nielen za Coca-Colou, ale aj Kofolou.

V obchodných reťazcoch síce pepsi bežne je, ale v reštauráciách je jej pozícia ďaleko slabšia a spoločnosť ju už najmä v poslednej dobe príliš nebudovala. Na okraji zostala aj česká značka, ktorú PepsiCo získala v roku 2000 - vody a džúsy Toma.

O predaji sa hovorí už dlhšie

O predaji Pepsi sa hvorí už dlhšie. Ešte na začiatku tohto roku bol pre Česko a okolité krajiny v hre britský výrobca nápojov, spoločnosť Britvic.

Ten je okrem iného majiteľom franchising pre výrobu pepsi a značky 7UP vo Veľkej Británii. Rokovania s ním však skončili neúspešne, podľa jedného zo zdrojov pre cenu. Tá by sa za celú transakciu pre všetky krajiny mohla podľa tohto zdroja vyšplhať až na tri miliardy českých korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre KMV, ktoré vlastní Pasqualeho rodina, by bola Pepsi skvelým doplnením ich ponuky hlavne do reštaurácií a jednou z mála možností ďalšieho rastu. Svoju pozíciu by karlovarské minerálky posilnili aj na Slovensku a prenikli by do Maďarska. To je však zároveň veľmi ťažký trh.

"Mattoni trpí tým, že sú len vodníci," zhŕňa terajší stav jeden z manažérov v tomto biznise.

Inými slovami, KMV spolu s Poděbradkou, patriacou tiež spomínanej talianskej rodine dlhodobo podnikajúcej v Česku, dnes ovládajú zhruba 50 až 60 percent českého trhu s minerálnou vodou.

Na tomto poli už nemajú kam rásť, ďalšie značky by nedávali ekonomický zmysel a ani by ich prebratie neschválil protimonopolný úrad.

Súboj s Kofolou

KMV, hoci najväčšie, sú navyše pod silným tlakom obchodných reťazcov, ale aj klesajúcej spotreby balenej vody.

Skryť Vypnúť reklamu

V predchádzajúcich rokoch im išli dole tržby a posledný známy rok 2010 výrazne aj zisk. Už pred rokmi preto Antonio Pasquale, zakladateľ Mattoni a otec terajšieho šéfa firmy, hovoril o tom, že musí skúsiť aj niečo iné ako vodu.

V tom však bola medzitým úspešnejšia iná skupina na českom trhu - spoločnosť Kofola rodiny Samarasových. Kofola však začala oproti Mattoni z druhej strany: od oživenia kedysi populárnej hnedej limonády Kofola a postupného rozšírenia svojej ponuky o vodu Rajec, detské nápoje Jupí či džúsy Snipp.

Ak rokovania dopadnú dobre, v čo teraz v Mattoni veria, získa Pasquale spolu s licenciou na výrobu a distribúciu Pepsi a ďalších jej nápojov v Česku aj dve fabriky.

Tie má dnes PepsiCo v Prahe a v Tepliciach nad Metují. V Prahe sa stáčajú medzinárodné značky, džúsy a ovocné nápoje Toma, vo východných Čechách sa plnia vody Toma.

Skryť Vypnúť reklamu

Zrušili by KMV Tomu?

Podľa odborníkov by po spojení dávalo zmysel, keby KMV zlúčili výrobu pod jednu strechu. Pražská fabrika na Pepsi nie je totiž úplne vyťažená a rovnako ani tá na Poděbradku v 50 kilometrov vzdialených Poděbradoch.

Otázkou potom je, čo by bolo priamo s fľaškovateľom vody Toma. Kým džúsy by sa Talianom do portfólia hodili, "vody" už majú dosť.

"Toma je jedna z najmenších značiek, sama o sebe nemá zmysel a priamo konkuruje Dobrej vode a Aquile od KMV," hovorí ďalší odborník s tým, že investovať do tejto značky sa Mattoni neoplatí.

"Za vlastné peniaze by požierali samých seba," dodáva s tým, že to sa im už raz stalo. Ich lacnejšia Dobrá voda totiž zožiera trh nielen Rajcu od Kofoly či vode Bonaqua od Coca-Coly, ale aj ich vlastnej a drahšej Aquile.

Skryť Vypnúť reklamu

Navyše kúpu ďalšej vody, aj keď malej značky, by nemusel schváliť protimonopolný úrad. S tým sa dostala Mattoni do sporu už pri kúpe Poděbradky, aj keď to jej nakoniec po nástupe nového šéfa úradu Martin Pecinu, prešlo.

Po spojení s Pepsi by Mattoni mohla lepšie konkurovať Kofole aj Coca-Cole. V reťazcoch by KMV zabrali viac miesta na regáloch, o čo sa snažia všetci, a reštauráciám by mohli okrem vody v skle ponúknuť aj ďalšie druhy nápojov, čo sa v tomto odbore cení.

Kofole by však stále zostala jedna veľká výhoda pre krčmy, a tou je jej točená limonáda.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  4. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  5. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  6. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Zmeniť kuchynský odpad na substrát do kvetináča už dokáže každý
  2. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  3. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  8. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  9. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 11 369
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 625
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 820
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 113
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 314
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 4 347
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 716
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 691
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 657
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 328
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bitka futbalových chuligánov počas zápasu Trnava - Slovan.

Bitka v Trnave bola návratom do minulého storočia.


a 1 ďalší 7 h

Romana Tabák je absolútne nedoceneným zjavom aktuálneho parlamentu.


Tunel na novej prešovskej diaľnici - západnom obchvate mesta.

Aj Košice sa dočkali dobrej správy.


a 1 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku

Na nákup antigénových testov štát minul viac ako 232,55 miliónov eur.


SITA 9m
Ilustračné foto.

Pomoc ministerstvo hospodárstva vyplácalo už v dvoch vlnách.


SITA 12m

Je to približne o 15 miliónov viac ako v minulom roku.


TASR 14m
Minister hospodárstva Richard Sulík.

Nový plynovod Nord Stream 2 podľa Sulíka nekonkuruje primárne Slovensku.


SITA 1 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 11 044
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 979
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 673
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 544
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 938
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 4 752
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 4 219
  8. Rudolf Pado: Podtatranské metastázy. TANAP i Budaj mlčia 3 284
  1. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  2. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
Skryť Zatvoriť reklamu