Cena za celú transakciu by sa pre všetky stredoeurópske krajiny mohla vyšplhať až na tri miliardy českých korún.
PRAHA/BRATISLAVA. Svetová dvojka vo výrobe nápojov, spoločnosť PepsiCo, rokuje o tom, komu predať svoj biznis na Slovensku a v ďalších krajinách strednej Európy.
Podľa MF DNES má najväčšie šance spoločnosť Karlovarské minerálne vody, jednotka na trhu s balenou vodou v Česku.
Podľa informácií MF DNES už obe firmy intenzívne rokujú približne štyri mesiace. Predaj by sa okrem Slovenska týkal aj aktivít PepsiCo v Česku a v Maďarsku. PepsiCo ani Karlovarské minerálne vody (KMV) nechceli tieto informácie komentovať.
Dôvod pre odchod Pepsi je podľa ľudí z biznisu hlavne jej slabnúce postavenie na českom trhu. V kolových nápojoch tu spoločnosti patrí až tretie miesto, nielen za Coca-Colou, ale aj Kofolou.
V obchodných reťazcoch síce pepsi bežne je, ale v reštauráciách je jej pozícia ďaleko slabšia a spoločnosť ju už najmä v poslednej dobe príliš nebudovala. Na okraji zostala aj česká značka, ktorú PepsiCo získala v roku 2000 - vody a džúsy Toma.
O predaji sa hovorí už dlhšie
O predaji Pepsi sa hvorí už dlhšie. Ešte na začiatku tohto roku bol pre Česko a okolité krajiny v hre britský výrobca nápojov, spoločnosť Britvic.
Ten je okrem iného majiteľom franchising pre výrobu pepsi a značky 7UP vo Veľkej Británii. Rokovania s ním však skončili neúspešne, podľa jedného zo zdrojov pre cenu. Tá by sa za celú transakciu pre všetky krajiny mohla podľa tohto zdroja vyšplhať až na tri miliardy českých korún.
Pre KMV, ktoré vlastní Pasqualeho rodina, by bola Pepsi skvelým doplnením ich ponuky hlavne do reštaurácií a jednou z mála možností ďalšieho rastu. Svoju pozíciu by karlovarské minerálky posilnili aj na Slovensku a prenikli by do Maďarska. To je však zároveň veľmi ťažký trh.
"Mattoni trpí tým, že sú len vodníci," zhŕňa terajší stav jeden z manažérov v tomto biznise.
Inými slovami, KMV spolu s Poděbradkou, patriacou tiež spomínanej talianskej rodine dlhodobo podnikajúcej v Česku, dnes ovládajú zhruba 50 až 60 percent českého trhu s minerálnou vodou.
Na tomto poli už nemajú kam rásť, ďalšie značky by nedávali ekonomický zmysel a ani by ich prebratie neschválil protimonopolný úrad.
Súboj s Kofolou
KMV, hoci najväčšie, sú navyše pod silným tlakom obchodných reťazcov, ale aj klesajúcej spotreby balenej vody.
V predchádzajúcich rokoch im išli dole tržby a posledný známy rok 2010 výrazne aj zisk. Už pred rokmi preto Antonio Pasquale, zakladateľ Mattoni a otec terajšieho šéfa firmy, hovoril o tom, že musí skúsiť aj niečo iné ako vodu.
V tom však bola medzitým úspešnejšia iná skupina na českom trhu - spoločnosť Kofola rodiny Samarasových. Kofola však začala oproti Mattoni z druhej strany: od oživenia kedysi populárnej hnedej limonády Kofola a postupného rozšírenia svojej ponuky o vodu Rajec, detské nápoje Jupí či džúsy Snipp.
Ak rokovania dopadnú dobre, v čo teraz v Mattoni veria, získa Pasquale spolu s licenciou na výrobu a distribúciu Pepsi a ďalších jej nápojov v Česku aj dve fabriky.
Tie má dnes PepsiCo v Prahe a v Tepliciach nad Metují. V Prahe sa stáčajú medzinárodné značky, džúsy a ovocné nápoje Toma, vo východných Čechách sa plnia vody Toma.
Zrušili by KMV Tomu?
Podľa odborníkov by po spojení dávalo zmysel, keby KMV zlúčili výrobu pod jednu strechu. Pražská fabrika na Pepsi nie je totiž úplne vyťažená a rovnako ani tá na Poděbradku v 50 kilometrov vzdialených Poděbradoch.
Otázkou potom je, čo by bolo priamo s fľaškovateľom vody Toma. Kým džúsy by sa Talianom do portfólia hodili, "vody" už majú dosť.
"Toma je jedna z najmenších značiek, sama o sebe nemá zmysel a priamo konkuruje Dobrej vode a Aquile od KMV," hovorí ďalší odborník s tým, že investovať do tejto značky sa Mattoni neoplatí.
"Za vlastné peniaze by požierali samých seba," dodáva s tým, že to sa im už raz stalo. Ich lacnejšia Dobrá voda totiž zožiera trh nielen Rajcu od Kofoly či vode Bonaqua od Coca-Coly, ale aj ich vlastnej a drahšej Aquile.
Navyše kúpu ďalšej vody, aj keď malej značky, by nemusel schváliť protimonopolný úrad. S tým sa dostala Mattoni do sporu už pri kúpe Poděbradky, aj keď to jej nakoniec po nástupe nového šéfa úradu Martin Pecinu, prešlo.
Po spojení s Pepsi by Mattoni mohla lepšie konkurovať Kofole aj Coca-Cole. V reťazcoch by KMV zabrali viac miesta na regáloch, o čo sa snažia všetci, a reštauráciám by mohli okrem vody v skle ponúknuť aj ďalšie druhy nápojov, čo sa v tomto odbore cení.
Kofole by však stále zostala jedna veľká výhoda pre krčmy, a tou je jej točená limonáda.