Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže

Na nízke ceny za stavbu sa štát nepýta všetkých rovnako, tvrdí Úrad pre verejné obstarávanie.

O nové diaľnice sa súťaží dlho. Záujem stavať ich má veľa firiem a ponúkajú nízke ceny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

BRATISLAVA. Vyše pätnásťkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hubovu a Ivachnovou môže napokon postaviť konzorcium vedené firmou Hant, ktoré v tendri ponúklo najnižšiu cenu.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž nesúhlasí s tým, že ho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila preto, že predložilo mimoriadne lacnú ponuku.

Hant prišiel do tendra s cenou 207 miliónov eur. Štátna expertíza rátala s tým, že výstavba tohto úseku vyjde aj na viac než 460 miliónov eur.

Nízke ceny mali aj iní

Podobne nízke ponuky ako Hant predložili aj iní uchádzači v tendri a nie všetkých sa na ponuky pýtala NDS rovnako, tvrdí ÚVO.

Najdrahšie ponuky sa pohybovali okolo 235 miliónov eur.

info
Súťaž
Ako prebehla
  • Štát predpokladal, že cena diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou bude 465 miliónov eur.
  • Najnižšiu ponuku predložilo konzorcium vedené firmou Hant: 207,5 milióna eur.
  • Druhú najnižšiu ponuku dali Inžinierske stavby: 215 miliónov eur.
  • Najdrahšiu ponuku predložili Doprastav so Strabagom: 237,5 milióna eur.

„Nevyhnutným predpokladom je, že ponuky všetkých zúčastnených musia podliehať rovnakým podmienkam,“ píše sa v rozhodnutí úradu, ktoré má SME k dispozícii.

Keď sme sa na rozhodnutie pýtali na úrade, potvrdil, že jednu námietku v tomto tendri ukončil. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné, lebo ešte nebolo doručené, preto ho nebude komentovať.

Hant sa vyjadrí, až keď bude mať verdikt ÚVO v rukách.

Nemá ho zatiaľ ani konzorcium pod vedením Inžinierskych stavieb, ktoré predložilo druhú najnižšiu ponuku. Za Hantom zaostalo v tendri o necelé štyri percentá.

Víťazi tendrov by sa nemali vyberať len cez cenu, ale aj cez ich technické riešenia, tvrdí hovorca Inžinierskych stavieb Pavol Peško.

„Predpokladáme, že NDS preskúmala ponuky s prihliadnutím na tieto riešenia,“ dodal Peško. K verdiktu ÚVO sa vyjadrí, až keď ho dostane.

Zaostáva za eurofondmi

Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje stavebným dozorom, hovorí, že je jedno, či je cena 207 miliónov, alebo 215 miliónov eur.

Niektorá firma totiž môže ponuku podhodnotiť a kompenzovať náklady na inom mieste, než ďalší súťažiaci.

„Pokiaľ obstarávateľ jednoznačne neurčí objektívne kritériá, čo je nízka cena a čo nie, problémom s vylučovaním jednotlivých uchádzačov sa nevyhneme,“ hovorí Bakoš. To je podľa neho úloha aj pre ministerstvo dopravy.

Vedenie rezortu dopravy bude musieť vyriešiť aj to, ako diaľnicu Hubová – Ivachnová napriek prieťahom v tendri prefinancovať z eurofondov na aktuálne obdobie.

Aby ich štát mohol využiť, na to by musela byť hotová do konca roku 2015. Jej stavba má trvať viac než tri roky a v zákazke je aj ďalšia námietka.

„Analyzujeme aj možnosti záložných plánov, medzi ktoré patrí najmä fázovanie projektov,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 421
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 403
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 060
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 726
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 503
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 841
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 624
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 056
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 204
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 773

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.

Predaj Jaguar Land Rover vzrástol o 16 percent

Prispel k tomu zvýšený odbyt v Číne a Severnej Amerike.

Kažimír: Členské štáty by mali prestať súperiť v daniach

Päťpercentnú daň považuje minister financií za ukrutne nízku.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.