Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže

Na nízke ceny za stavbu sa štát nepýta všetkých rovnako, tvrdí Úrad pre verejné obstarávanie.

O nové diaľnice sa súťaží dlho. Záujem stavať ich má veľa firiem a ponúkajú nízke ceny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

BRATISLAVA. Vyše pätnásťkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hubovu a Ivachnovou môže napokon postaviť konzorcium vedené firmou Hant, ktoré v tendri ponúklo najnižšiu cenu.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž nesúhlasí s tým, že ho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila preto, že predložilo mimoriadne lacnú ponuku.

Hant prišiel do tendra s cenou 207 miliónov eur. Štátna expertíza rátala s tým, že výstavba tohto úseku vyjde aj na viac než 460 miliónov eur.

Nízke ceny mali aj iní

Podobne nízke ponuky ako Hant predložili aj iní uchádzači v tendri a nie všetkých sa na ponuky pýtala NDS rovnako, tvrdí ÚVO.

Najdrahšie ponuky sa pohybovali okolo 235 miliónov eur.

info
Súťaž
Ako prebehla
  • Štát predpokladal, že cena diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou bude 465 miliónov eur.
  • Najnižšiu ponuku predložilo konzorcium vedené firmou Hant: 207,5 milióna eur.
  • Druhú najnižšiu ponuku dali Inžinierske stavby: 215 miliónov eur.
  • Najdrahšiu ponuku predložili Doprastav so Strabagom: 237,5 milióna eur.

„Nevyhnutným predpokladom je, že ponuky všetkých zúčastnených musia podliehať rovnakým podmienkam,“ píše sa v rozhodnutí úradu, ktoré má SME k dispozícii.

Keď sme sa na rozhodnutie pýtali na úrade, potvrdil, že jednu námietku v tomto tendri ukončil. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné, lebo ešte nebolo doručené, preto ho nebude komentovať.

Hant sa vyjadrí, až keď bude mať verdikt ÚVO v rukách.

Nemá ho zatiaľ ani konzorcium pod vedením Inžinierskych stavieb, ktoré predložilo druhú najnižšiu ponuku. Za Hantom zaostalo v tendri o necelé štyri percentá.

Víťazi tendrov by sa nemali vyberať len cez cenu, ale aj cez ich technické riešenia, tvrdí hovorca Inžinierskych stavieb Pavol Peško.

„Predpokladáme, že NDS preskúmala ponuky s prihliadnutím na tieto riešenia,“ dodal Peško. K verdiktu ÚVO sa vyjadrí, až keď ho dostane.

Zaostáva za eurofondmi

Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje stavebným dozorom, hovorí, že je jedno, či je cena 207 miliónov, alebo 215 miliónov eur.

Niektorá firma totiž môže ponuku podhodnotiť a kompenzovať náklady na inom mieste, než ďalší súťažiaci.

„Pokiaľ obstarávateľ jednoznačne neurčí objektívne kritériá, čo je nízka cena a čo nie, problémom s vylučovaním jednotlivých uchádzačov sa nevyhneme,“ hovorí Bakoš. To je podľa neho úloha aj pre ministerstvo dopravy.

Vedenie rezortu dopravy bude musieť vyriešiť aj to, ako diaľnicu Hubová – Ivachnová napriek prieťahom v tendri prefinancovať z eurofondov na aktuálne obdobie.

Aby ich štát mohol využiť, na to by musela byť hotová do konca roku 2015. Jej stavba má trvať viac než tri roky a v zákazke je aj ďalšia námietka.

„Analyzujeme aj možnosti záložných plánov, medzi ktoré patrí najmä fázovanie projektov,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 697
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 810
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 714
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 611
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 880
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 745
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 271
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 201
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.