Ak ide o život volajte 155. Inak 112

Poznáte pravidlá pre odvoz sanitkou či sociálnym taxíkom?

Potrebujete objednať sanitku a nie ste v tiesni? Môžete o ňu požiadať svojho lekára.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Záchrany sa dočkáte, nech voláte na ktorékoľvek zo štyroch čísel: 150, 155, 158 či 112. Na všetkých nájdete pomoc, ak ju akútne potrebujete.

Zapamätať si číslo 112, čo je číslo integrovaného záchranného systému (IZS), je výhodné z viacerých dôvodov. Ak zavoláte na 112, pošlú vám presne tú pomoc, ktorú potrebujete.

Keď potrebujete zdravotníkov aj hasičov

info
Čo ešte môžete spraviť
Pre záchranu života
  • Uložte si blízku osobu do mobilu ako ICE (In Case of Emergency).
  • Na toto číslo budú môcť zavolať záchranári v prípade núdze. Táto osoba môže podať dôležité informácie o vás.

„Väčšina udalostí, ako sú napríklad dopravné nehody alebo požiar, sú takzvané kombinované udalosti. Volajúci nemusí odhadnúť vzniknutú udalosť správne,“ vysvetľuje Marta Fabianová z komunikačného odboru ministerstva vnútra.

Vy si totiž môžete myslieť, že ide len o obyčajný požiar a stačí vám pomoc hasičov. Na čísle 112 však vedia otázkami zistiť, či nebudete potrebovať aj zdravotníkov, napríklad z dôvodu nadýchania sa splodín.

Okrem toho je číslo 112 platné v celej Európe a ľahko zapamätateľné.

Ak viete, o čo ide, volajte priamo

Náš integrovaný záchranný systém však dnes ešte nie je natoľko integrovaný, aby sme mohli dať odporúčanie mazať si staré čísla z adresára.

Ak presne viete, že sa vaše dieťa dusí alebo máte podozrenie, že rodič dostal infarkt a nie sú v tom pridružené problémy ako začínajúci požiar, potreba vysekávať človeka z vraku auta, je lepšie volať priamo na číslo záchranky, teda na číslo 155.

Prečo? V prvom rade na čísle 155 sa nezdržujete počúvaním upozorňujúceho oznamu o zneužívaní linky, ako je to na čísle 112. A v neposlednom rade, ak ste si úplne istí, že ide iba o zdravotný problém, volanie na číslo 155 vás nezdržuje ani prepájaním zo 112 na záchranárov.

Pričom takéto prepájanie bude fungovať dovtedy, kým sa systém úplne nezintegruje a tento dátum stále nie je presne stanovený. Hoci sa tak malo stať už pred skoro dvomi rokmi.

Kritika z vlastných radov

Ministerstvo vnútra, ktoré má integrovaný záchranný systém pod palcom, začiatkom vlaňajška konštatovalo, že „vzájomné prepojenie medi IZS a krízovým riadením funguje nedostatočne, čoho dôsledkom je oneskorenie výkonu činností na mieste mimoriadnej udalosti“.

Záchrana z čísla 112 sa na miesto udalosti podľa ministerstva dostane v priemere do 15 minút. V niektorých krajinách je však uzákonený o polovicu kratší čas dojazdu.

Zákonný časový dojazd znamená, že záchrana musí byť na mieste napríklad do siedmich minút. Ak to nestihne, vyšetruje sa prečo.

U nás nie je zákonom vôbec dané, ako rýchlo musí záchrana doraziť. Ministerstvo však tvrdí, že pre skvalitnenie systému IZS sa priebežne prijímajú opatrenia.

„V súčasnosti sa pripravuje nasadenie novej verzie obslužného programového vybavenia, optimalizuje sa telekomunikačné prostredie, na základe praxou zistených nedostatkov sa upravujú metodiky operátorov,“ vymenúva Fabianová z ministerstva vnútra.

ico

Operátori vedia ako na deti

Číslo na záchranku by mali poznať už aj malé deti. Rodičia by ich mali naučiť, čo majú povedať operátorovi.

Zhluk čísel jeden jeden dva by mali rodičia naučiť aj svoje malé deti. Môže sa stať, že budú jediné, ktoré môžu zavolať pomoc.

„Deti je nutné viesť k tomu, aby vedeli, že číslo 112 môže zachraňovať životy a aby operátorovi vedeli správne povedať, čo sa stalo, komu sa stalo a kedy sa to stalo. V rámci možností by mali komunikovať pokojne, pomaly a zrozumiteľne,“ konštatuje Marta Fabianová z komunikačného odboru ministerstva vnútra.

Podľa nej sú operátori cvičení vyhodnocovať tiesňové volania bez ohľadu na vek volajúceho. A vedia zabezpečiť pomoc aj v prípade, že dieťa volá v panike. „Takéto volania majú pomerne vysokú frekvenciu výskytu,“ dodáva Fabianová.

A to aj z dôvodu zneužívania linky. Preto treba deťom vysvetliť, že takáto hra môže ohroziť život iných, ak sa pre ich hru nedovolajú záchrany.

(rag)

emergency-web_res.jpg

ico

Sanitka je aj na objednávku. Odvezie tiež za hranice

Odviezť sa na vyšetrenie môžete aj sanitkou – nie však tou od záchranky. Viacerí ju majú zadarmo, iní zaplatia pár centov za kilometer.

Chorí ľudia potrebujú veľakrát odvoz nielen pri akútnych prípadoch, ale aj pri bežných vyšetreniach či na odvoz do nemocnice.

Ak ich stav nie je akútny, nemali by volať sanitku záchrannej zdravotnej služby, teda cez čísla 112 alebo 155. „Na dopravu osôb zo zdravotných dôvodov je určená Dopravná zdravotná služba,“ vysvetľuje hovorca Záchrannej zdravotnej služby Boris Chmel.

Odvezie aj bez nehody

Dopravná zdravotná služba je klasický podnikateľský subjekt, pričom v každom kraji môže operovať iný, telefónne čísla nemajú rovnaké.

Objednať si ju však pacient môže iba cez praktického lekára, lekára špecialistu alebo lekára Lekárskej služby prvej pomoci, ktorí majú číslo k dispozícii.

Bežne sa sanitka objednáva deň až dva dni dopredu. „Dopravnú zdravotnú službu je však možné objednať aj tesne pred jej využitím, napríklad ak lekár určí, že pacient musí vyšetrenie absolvovať bezodkladne,“ hovorí Chmel.

Kto neplatí

Za jeden kilometer jazdy zaplatí pacient sedem centov. Zadarmo ju má iba onkologický pacient, kardiopacient, človek zaradený do chronického dialyzačného alebo transplantačného programu, ťažko zdravotne postihnutý človek alebo ten, ktorému sa poskytuje ústavná starostlivosť.

Za týchto pacientov hradí „cestovné“ zdravotná poisťovňa. Pritom nie je podstatné, ako ďaleko potrebuje pacient odviezť. „Kritériá vzdialenosti neexistujú, dôležitý je vždy zdravotný stav pacienta,“ dodáva Chmel.

Dopravná zdravotná služba môže odviezť pacienta aj na liečbu v zahraničí, ak ju schválila poisťovňa.

(rag)

ico

Tieseň či zneužitie?

Predtým, ako si vás vypočujú, vás upozornia, že zneužívanie tiesňovej linky je trestné. Nedá sa však vždy dokázať.

teta-120x90.jpgZneužívanie tiesňovej linky na objednanie sanitky sa dokazuje veľmi ťažko.

„Každá osoba má právo myslieť si, že je v tiesni, a preto nie je dôvod, aby k takejto osobe pomoc záchrannej zdravotnej služby nevyrazila,“ konštatuje hovorca Záchrannej zdravotnej služby Boris Chmel.

Otázka podľa neho je, či volajúci uviedol pravdivé skutočnosti. „Postihnúť takúto osobu však, žiaľ, nie je možné, lebo nie je zdravotník a nemusí svoj stav reálne zhodnotiť,“ dodáva Chmel.

Ak však niekto úmyselne klame a napríklad dovedie sanitku na miesto, kde nikto nie je, môže dostať pokutu, prípadne sa vystavuje trestnému stíhaniu.

Prípadné preplatenie za výjazd zase môže hroziť tomu, kto si nehodu spôsobil sám, napríklad ak šoféroval v stave opitosti.

K takýmto volaniam dochádzalo často a nie vždy bolo možné vinníkovi dokázať, že ohrozil dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre iných.

Už niekoľko mesiacov si preto na linke 112 musí každý volajúci vypočuť hlásenie upozorňujúce na možné dopustenie sa trestného činu.

„Toto opatrenie výrazným spôsobom znížilo počet neidentifikovaných volaní.

Fungovanie oznamov sa nestretlo so žiadnym negatívnym ohlasom,“ tvrdí Marta Fabianová z tlačového odboru rezortu vnútra na otázku, či takéto „zdržujúce“ oznamy neznižujú šancu napríklad na záchranu života.

(rag, ILUSTRAČNÉ FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

ico

K lekárovi sa môžete odviezť i sociálnym taxíkom

Lacný taxík poskytuje mesto a stojí oveľa menej ako komerčný. Nemôže ho však využiť každý, aj cena je pre užívateľov rôzna.

Chorí či dôchodcovia, niekde aj rodičia s deťmi môžu vo viacerých mestách či miestnych častiach využívať na odvoz aj službu sociálneho taxíka.

Je to služba, ktorú organizuje dané mesto alebo obec. Na jeho rozhodnutí je, či mesto sociálny taxík zriadi, koľko bude kto platiť, aj to, v ktorých dňoch a hodinách bude dostupný a hlavne, kto ho bude môcť využívať.

Niektoré mestá poskytujú sociálny taxík všetkým svojim obyvateľom, iní si vyberajú.

Ani seniori nemajú na lacný mestský taxík nárok automaticky. Niekde im ho sprístupnia od 62 rokov veku, inde až od sedemdesiatky.

Pre seniorov lacnejšie

taxisim-120x90.jpgNapríklad mesto Brezno poskytuje sociálny taxík ťažko zdravotne postihnutým občanom, seniorom nad 62 rokov, rodinám s maloletými deťmi či občanom s nepriaznivým zdravotným stavom.

Ani pre nich však nie je cena rovnaká. Napríklad seniori majú pri jazde do päť kilometrov cenu o polovicu nižšiu, zaplatia 50 centov, ako rodiny s deťmi, ktoré platia euro.

Voziť sa môžu tiež len v určitom okruhu – Brezna, Banskej Bystrice a do troch okolitých kúpeľov na Sliači, v Brusne a Kováčovej.

V Bratislave len niekde

Naproti tomu mesto Zvolen poskytuje sociálny taxík všetkým svojim obyvateľom.

Rozdiel je aj tu v cene za prejdený kilometer. Kým ľudia s obmedzenou schopnosťou pohybu zaplatia 20 centov za kilometer, dôchodcovia 35 centov, ostatní 60 centov.

Komu mesto taxík poskytne, je opäť na jeho rozhodnutí. Sociálne taxíky jazdia zvyčajne počas pracovných dní.

Nárok na sociálny taxík nemajú napríklad mnohí obyvatelia hlavného mesta. Z jednoduchého dôvodu, ich mestská časť ho neposkytuje. Len nedávno, začiatkom leta, takúto službu schválili v časti Bratislava-Nové Mesto.

Tiež ho neposkytujú všetkým. Aj dôchodcovia sa v ňom môžu zvýhodnene voziť, až keď oslávia sedemdesiate narodeniny.

Taxík si treba objednať aspoň deň dopredu.

(rag, ILUSTRAČNÉ FOTO SME - VLADO ŠIMÍČEK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 902
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 529
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 472
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 368
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 014
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 758
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 508
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 256
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 495
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 004

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.