Obchvat Žiaru už začali stavať, tender na tunel Višňové sa ťahá

Národná diaľničná chystá tendre na 30 kilometrov nových ciest. Ďalších 40 kilometrov sa zaseklo vo verejnom obstarávaní.

Výstavba niektorých diaľnic sa hýbe len pomaly.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) otvorí v utorok výstavbu časti rýchlostnej cesty R2. Pôjde o 5,8 ­kilometrový obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý bude stavať firma Strabag.

„Cez naše mesto prechádza cesta medzinárodného významu smerom na Prievidzu, po ktorej denne prejde viac ako 20­-tisíc vozidiel. Autá, ktoré smerujú na horné Ponitrie, sa vďaka obchvatu Žiaru vyhnú,“ víta obchvat hovorca mesta Žiaru nad Hronom Martin Baláž.

Budúcnosť lacných ciest

Obchvat je dobrou správou aj pre verejné financie. Strabag ho má totiž do dvoch rokov postaviť za 26 miliónov eur a štát pôvodne rátal, že to bude o 30 miliónov eur viac.

Ďalšia výrazná zľava prichádza v čase, keď sa hovorí o konci éry výstavby lacných diaľnic. Zmenu avizoval tender na časť D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, kde najnižšia ponuka podliezla odhad štátu iba o desať percent.

Prečo je dnes možná extra zľava na jednom mieste a inde nie, si ministerstvo dopravy vysvetľuje rozdielnosťou zákaziek.

„Dôvodom môže byť napríklad to, že ide o obchvat, čiže nie veľmi náročný úsek,“ myslí si hovorca rezortu Martin Kóňa.

Rezort dopravy nevedel odôvodniť, prečo je taký rozdiel medzi sumou uvedenou pri výstavbe jednoduchého úseku v štátnej expertíze od ponúk firiem. Povedal, že sú expertízy staršieho dáta, preto na to nejestvuje odpoveď.

Strabag tvrdí, že sa nedá porovnávať výstavba obchvatu s klasickou diaľnicou, napríklad pri technickej náročnosti. V prípade D3 mali navyše firmy „obmedzenú lehotu na vypracovanie ponuky“.

Hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná povedala, že takáto bariéra obmedzuje hľadanie a zapracovanie lacnejších technických riešení.

Tunel v roku 2018?

Podobné percentuálne zľavy ako na obchvat má pritom štát okrem spomínanej časti D3 aj na komplikované úseky.

Príkladom je tunel Višňové, ktorý napriek očakávaniam štátu siahajúcim k miliarde eur ponúkla Skanska postaviť asi za 340 miliónov eur.

Tento úsek sa mal podľa pôvodných predpokladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v septembri začať stavať. Keďže sa tak nestalo, najskôr bude zrejme hotový v roku 2018 namiesto decembra 2017, ako sa píše na webe NDS.

Šancu stihnúť októbrový termín má diaľnica medzi Hubovou a Ivachnovou, tá viazne na naťahujúcom sa obstarávaní. Brzdia ho námietky na Úrade pre verejné obstarávanie.

„Na tieto úseky prebiehajú súťaže, NDS vyhodnocuje ponuky, preto sa k nim nemôžeme vyjadrovať,“ zareagoval Kóňa.

NDS pripravuje do súťaží aj ďalšie cestné ťahy. Predpokladá, že najbližších šesť až deväť mesiacov vysúťaží a rozostavia 30 kilometrov ciest. Väčšina bude súčasťou južnej rýchlostnej cesty R2.

dialnice-web_maly.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 787
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 395
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 368
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 964
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 975
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 815
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 630
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 483
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 486
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop