Obchvat Žiaru už začali stavať, tender na tunel Višňové sa ťahá

Národná diaľničná chystá tendre na 30 kilometrov nových ciest. Ďalších 40 kilometrov sa zaseklo vo verejnom obstarávaní.

Výstavba niektorých diaľnic sa hýbe len pomaly.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) otvorí v utorok výstavbu časti rýchlostnej cesty R2. Pôjde o 5,8 ­kilometrový obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý bude stavať firma Strabag.

„Cez naše mesto prechádza cesta medzinárodného významu smerom na Prievidzu, po ktorej denne prejde viac ako 20­-tisíc vozidiel. Autá, ktoré smerujú na horné Ponitrie, sa vďaka obchvatu Žiaru vyhnú,“ víta obchvat hovorca mesta Žiaru nad Hronom Martin Baláž.

Budúcnosť lacných ciest

Obchvat je dobrou správou aj pre verejné financie. Strabag ho má totiž do dvoch rokov postaviť za 26 miliónov eur a štát pôvodne rátal, že to bude o 30 miliónov eur viac.

Ďalšia výrazná zľava prichádza v čase, keď sa hovorí o konci éry výstavby lacných diaľnic. Zmenu avizoval tender na časť D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, kde najnižšia ponuka podliezla odhad štátu iba o desať percent.

Prečo je dnes možná extra zľava na jednom mieste a inde nie, si ministerstvo dopravy vysvetľuje rozdielnosťou zákaziek.

„Dôvodom môže byť napríklad to, že ide o obchvat, čiže nie veľmi náročný úsek,“ myslí si hovorca rezortu Martin Kóňa.

Rezort dopravy nevedel odôvodniť, prečo je taký rozdiel medzi sumou uvedenou pri výstavbe jednoduchého úseku v štátnej expertíze od ponúk firiem. Povedal, že sú expertízy staršieho dáta, preto na to nejestvuje odpoveď.

Strabag tvrdí, že sa nedá porovnávať výstavba obchvatu s klasickou diaľnicou, napríklad pri technickej náročnosti. V prípade D3 mali navyše firmy „obmedzenú lehotu na vypracovanie ponuky“.

Hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná povedala, že takáto bariéra obmedzuje hľadanie a zapracovanie lacnejších technických riešení.

Tunel v roku 2018?

Podobné percentuálne zľavy ako na obchvat má pritom štát okrem spomínanej časti D3 aj na komplikované úseky.

Príkladom je tunel Višňové, ktorý napriek očakávaniam štátu siahajúcim k miliarde eur ponúkla Skanska postaviť asi za 340 miliónov eur.

Tento úsek sa mal podľa pôvodných predpokladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v septembri začať stavať. Keďže sa tak nestalo, najskôr bude zrejme hotový v roku 2018 namiesto decembra 2017, ako sa píše na webe NDS.

Šancu stihnúť októbrový termín má diaľnica medzi Hubovou a Ivachnovou, tá viazne na naťahujúcom sa obstarávaní. Brzdia ho námietky na Úrade pre verejné obstarávanie.

„Na tieto úseky prebiehajú súťaže, NDS vyhodnocuje ponuky, preto sa k nim nemôžeme vyjadrovať,“ zareagoval Kóňa.

NDS pripravuje do súťaží aj ďalšie cestné ťahy. Predpokladá, že najbližších šesť až deväť mesiacov vysúťaží a rozostavia 30 kilometrov ciest. Väčšina bude súčasťou južnej rýchlostnej cesty R2.

dialnice-web_maly.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 270
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 143
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 042
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 194
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 654
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 020
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 845
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 826
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 375
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 264

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.

Slováci majú málo našetrené, veľa peňazí dajú do bývania

Veľkú časť našich príjmov investujeme do kúpy nehnuteľností. Napriek tomu kúpu bytu či domu uprednostňujeme pred prenájmom.

Farbám sa na sídliskách medze nekladú, ani nebudú

Pokus vniesť poriadok na slovenské sídliská nevyšiel. Zateplených je už viac než polovica bytových domov.