BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nevysvetlil, prečo nevydal predbežné opatrenie v tendri na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.
O predbežné opatrenie žiadala opätovne vylúčená skupina Skanska spolu s podaním ďalších námietok proti inému úkonu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
To, že úrad predbežné opatrenie nevydal, umožnilo železniciam podpísať zmluvu na uskutočnenie stavebných prác pri obnove spomínanej trate so Združením pod Brezinou.
Vedúci člen združenia, spoločnosť TSS Grade, a.s. je v reštrukturalizácii. Nové námietky od Skanska na to už nemali odkladný vplyv.
"Úrad posúdil argumentáciu oboch účastníkov konania o námietkach vo vzťahu k vydaniu, resp. nevydaniu rozhodnutia o predbežnom opatrení, a to vo väzbe na celý priebeh predmetného postupu zadávania zákazky a na základe ich zhodnotenia rozhodol vo veci predbežného opatrenia," informoval agentúru SITA tlačový tajomník ÚVO Ján Mažgút bez toho, ako a prečo úrad vlastne rozhodol.
Uvedené podľa úradu nemá žiadny vplyv na rozhodovanie o podaných námietkach podľa zákona o verejnom obstarávaní.
Úrad dodal, že o námietkach bude rozhodovať štandardným spôsobom pri uplatnení ustanovení zákona, ako aj iných právnych predpisov.
"Až do ukončenia konania o týchto námietkach úrad nebude poskytovať informácie o prebiehajúcom konaní o námietkach," dodal Mažgút.
Úrad pre verejné obstarávanie trvá na rozhodnutí, ktorým zamietol predchádzajúcu námietku Skanska proti jej vylúčeniu zo spomínaného železničného tendra. Potvrdil tak rozhodnutie železníc o vyradení Skanska, ktorá zároveň na súde podala žalobu na preskúmanie tohto rozhodnutia úradu.
"Úrad trvá na správnosti a zákonnosti vydaného rozhodnutia, v ktorom posúdil a rozhodol o dôvodnosti vylúčenia uchádzača z predmetného postupu zadávania zákazky, vrátane jeho odôvodnenia," uviedol Mažgút. K ďalším otázkam týkajúcich sa vydania tohto rozhodnutia sa úrad podľa neho nebude vyjadrovať.
Ako agentúra SITA už v stredu informovala, modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá uskutoční Združenie pod Brezinou na čele s TSS Grade.
Stavebné práce majú stáť takmer 245 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a podľa zmluvy uzavretej 10. októbra by mali trvať tri roky a štyri mesiace. Vedúci člen združenia je v reštrukturalizácii.
Projekt by mal byť financovaný z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava v terajšom programovom období eurofondov.
Aby mohli byť práce financované zo zdrojov Európskej únie v terajšom období eurofondov, musia byť dokončené do konca roku 2015.
"Práce na stavbe začnú okamžite po odovzdaní staveniska, čo predpokladáme, že bude v krátkom čase," informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Uzavretím zmluvy sa tak skončil rekordne dlho trvajúci železničný tender. Železnice ho vyhlásili ešte koncom roka 2009 a ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010.
Ponuka združenia vedeného TSS Grade bola druhá najlacnejšia, ale je o 44 mil. eur vyššia ako pôvodne navrhovala Skanska.
Tá chcela trať zmodernizovať najlacnejšie, za 201 mil. eur, pričom predpokladaná cena prác bola 296 mil. eur. Skanska označila svoje vylúčenie za diskrimináciu a má podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení tendra. Spoločnosť zvažuje podanie žaloby voči Slovensku na európskom súde.