Barroso: Odkladanie dohody o rozpočte Únii nijako nepomôže

Európski lídri by mali dospieť k dohode na európskom rozpočte na roky 2014 až 2020 čo najskôr, aby ukázali, že Európska únia dokáže prijímať aj ťažké rozhodnutia.

BRATISLAVA. Európski lídri by mali dospieť k dohode na európskom rozpočte na roky 2014 až 2020 čo najskôr, aby ukázali, že Európska únia (EÚ) dokáže prijímať aj ťažké rozhodnutia. Zdôraznil to dnes v Bratislave predseda Európskej komisie (EK) José Manuel Barroso.

Viacročnému finančnému rámcu bude venovaný mimoriadny bruselský summit v novembri.

"Pevne verím, že budeme schopní kolektívne sa dohodnúť, že dosiahneme ambiciózny a realistický rozpočet pre Európu. Nijako nám nepomôže odďaľovanie," zdôraznil Barroso počas dnešného rokovania zoskupenia Priatelia kohézie.

Európa podľa neho potrebuje dosiahnuť politickú dohodu medzi čistými prispievateľmi a poberateľmi.

"Prosperujúcejšie krajiny, teda čistí prispievatelia do rozpočtu, by mali súhlasiť s pokračovaním ambicióznej kohéznej politiky a naďalej tak podporovať menej prosperujúce regióny EÚ," priblížil šéf komisie.

Takýmto spôsobom sa totiž podporuje rast a znižujú nerovnováhy v celej Európe.

Štáty, ktoré presadzujú neznižovanie príspevkov na politiku súdržnosti, však rovnako musia prispieť k tejto dohode, a to tým, že budú akceptovať jej prísnu podmienenosť.

"Niektoré krajiny majú pocit, že majú právo na svoju obálku, bez ohľadu na to, čo s ňou spravia. Nie je to tak, sú to prostriedky, ktoré majú posilniť rast a konkurencieschopnosť v týchto krajinách a dosahovanie spoločných cieľov EÚ," zdôraznil Barroso.

Tieto dve skupiny by mali svoje rozdielne názory zjednotiť, aby sa spoločne stali priateľmi hospodárskeho rastu.

Premiér Robert Fico je presvedčený o tom, že spoločný hlas 15 členských štátov únie, ktorý dnes zaznie z Bratislavy, bude dostatočne silne počuť pri zostavovaní definitívnych čísiel eurorozpočtu.

Pripomenul, že zdroje prichádzajúce do týchto krajín z európskych štrukturálnych fondov sú pre ne nenahraditeľné, a to nielen z hľadiska hospodárskeho rastu, ale aj odstraňovania regionálnych rozdielov.

Napríklad 76 percent investícií, ktoré prišli na Slovensko, boli práve z eurofondov. "Vítam, že je tu skupina členských štátov EÚ, ktorá si uvedomuje, o čo sa momentálne hrá, ak sa bavíme o schvaľovaní rozpočtu na roky 2014 až 2020. Vláda SR v plnom rozsahu podporuje návrh EK, pokiaľ ide o rozpočet," podčiarkol Fico.

Do skupiny Priateľov kohézie patrí Slovensko, Maďarsko, Česká republika, Poľsko, Bulharsko, Cyprus, Estónsko, Grécko, Litva, Lotyšsko, Malta, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko a Španielsko. Pripája sa aj Chorvátsko ako budúci člen EÚ.

K ich najsilnejším protihráčom tzv. Priatelia lepšieho míňania - Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Fínsko, Holandsko, Rakúsko, Švédsko a Dánsko. Ich prioritou je výrazne znížiť objem európskeho rozpočtu, vrátane kohéznej politiky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 711
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 727
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 115
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 190
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 618
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 618
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 451
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 437
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 042

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.