Brusel vidí v našich atómkach chyby, už ich naprávame

Zlepšiť máme odolnosť proti záplavám či zemetraseniam, väčšinu z toho, čo odporúča Brusel, už robíme.

Musia zvýšiť bezpečnosť, odkazuje Brusel.(Zdroj: Ilustračné - Archív SME/Pavol Funtál)

Zlepšiť máme odolnosť proti záplavám či zemetraseniam. Väčšinu z toho, čo odporúča Brusel, už robíme. Európska komisia avizuje, že zmení pravidlá pre atómky. Tie by mohli zvýšiť ceny elektriny.

BRUSEL, BRATISLAVA. Atómové elektrárne v Európe sú vo všeobecnosti bezpečné.

Naše zariadenia v Mochovciach a Jaslovských Bohuniciach musia zlepšiť odolnosť proti zemetraseniam a záplavám. Potvrdili to výsledky záťažových testov, ktoré včera ukázala Európska komisia.

„Žiadnu z elektrární netreba pre výsledky zatvoriť,“ povedal eurokomisár pre energetiku Günther Oettinger.

Plán opráv chce hneď

Testy však ukázali, že pri výstavbe a rekonštrukcii elektrární ich manažéri často ignorovali moderné bezpečnostné pravidlá.

Viac ako tretina zo 145 testovaných reaktorov nespĺňa medzinárodné pravidlá pre seizmické riziká, 62 zariadení pravidlá na ochranu proti povodniam.

Oettinger preto štáty Únie vyzval na okamžitú reakciu, od vlád žiada plán na zlepšenie bezpečnosti elektrární. Brusel ho chce mať na stole ešte tento rok.

Časť chýb už naprávame

info
Strestesty
Čo ukázali
  • testovali 145 reaktorov v 15 členských krajinách EÚ,
  • zistili, že 54 reaktorov dostatočne nepočíta s rizikom zemetrasenia,
  • 62 slabo ráta s možnosťou záplav elektrární,
  • nedostatky ukázali nielen u nás, ale aj v Temelíne a Dukovanoch v Česku.

Bruselu chýbali v našich elektrárňach dieselové generátory. Inšpektori však sami píšu, že ich chystáme.

Podobne to je pri ďalších odporúčaniach: pri posilnení ochrany požiarnych staníc či odolnosti proti zemetraseniam.

Čo správa kritizuje, je chýbajúci filtračný systém, ktorý by pri havárii pomohol znížiť tlak v reaktoroch. Jeho zavedenie sme podľa správy v čase kontroly ani neplánovali.

Vláda považuje výsledky záťažových testov za dobré. „Ukázali, že naše elektrárne sú bezpečné, mnohé odporúčania už zavádzame,“ povedal hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič.

Pred zverejnením výsledkov najmä rakúske médiá písali, že záťažové testy dopadli pre Slovensko zle. Šéfka Úradu jadrového dozoru Marta Žiaková považovala vyjadrenia len za politickú interpretáciu výsledkov.

Netestovali všetko

Greenpeace upozorňuje, že testy neriešili všetky havarijné situácie, čo potvrdil aj Oettinger. „Nakladanie s jadrovým odpadom nebolo predmetom záťažových testov,“ povedal.

Oettinger avizuje zmenu eurosmernice o jadrovej bezpečnosti. Chce zmeniť systém zodpovednosti elektrární za havárie či drobné kontaminácie. „Tieto návrhy sa môžu zobraziť v cene elektriny pre spotrebiteľa,“ priznal.

„Zamyslieť by sme sa mali aj nad tým, či nenaviazať dovoz a vývoz energie z Únie na bezpečnosť jadrových zariadení,“ reagoval Oettinger na otázky poľských novinárov.

Pripomenuli mu, že kým záťažové testy kritizujú európske zariadenia, atómky v Rusku či na Ukrajine ostávajú bez povšimnutia, aj keď sa o ich bezpečnosti pochybuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 809
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 133
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 233
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 228
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 827
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 506
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 392
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 670
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Z pelotónu sa odtrhla skupina jazdcov, je v nej aj Sagan

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop