MÉDIÁ

Medveď na motorke v reklame dráždi

Sloboda zvierat tvrdí, že točenie reklamy ohrozilo medvedicu, no dôkazy tají.

V reklame jazdí medvedica na motorke dve sekundy, dlhšie svoj kúsok ukazuje v cirkuse.(Zdroj: REPROFOTO - SME)

Firma tvrdí, že v jej spote jazdilo zviera z cirkusu, ktoré malo číslo dobre nacvičené.

BRATISLAVA. Medvedica na motorke prechádza ulicou mesta. Hoci záber z novej reklamy na nábytok firmy Möbelix trvá len dve sekundy, viacero ľudí pohoršil natoľko, že na Rade pre reklamu podali sťažnosť.

Kým zámerom reklamy je zaujať diváka, pre zviera muselo byť podľa sťažovateľov nakrúcanie stresujúce.

Ozvala sa aj Sloboda zvierat, ktorá tiež chystá pre Radu podnet. Svojich sympatizantov vyzvala, aby sa pripojili.

„Pri nácviku takýchto kúskov dochádza často k zraneniam. V tomto prípade hrozí medvedici pád z motorky,“ hovorí za Slobodu zvierat Silvia Čaňová.

Organizácia na Facebooku oznámila, že podľa jej zistení medvedica počas nakrúcania spadla niekoľkokrát.

Odkiaľ to vedia, Čaňová nepovedala s vysvetlením, že musia chrániť zdroj informácií.

Žiaden nový trik

info
Reklama
Prečo zvieratá
  • reprezentujú určité typy správania: lev–sila, pes–vernosť, sova–múdrosť
  • existuje veľa podobností medzi správaním ľudí a zvierat
  • niektoré zvieratá dokážu ľudí veľmi dobre napodobniť
Zdroj: Matej Timoracký

Konateľ firmy Mobelix Jiří Šulc hovorí, že ide o medvedicu z cirkusu, ktorá nebola špeciálne cvičená pre TV spot.

Jazda na motorke patrí k jej bežným vystúpeniam.

„Pri nakrúcaní reklamy som osobne nebol, ale pochybujem, že by bolo zo zvieraťom nehumánne zaobchádzané. Nebol to žiaden nový trik a išlo len o pár sekúnd.“

Reklama je podľa Šulca v poriadku, keďže obsahovou výpoveďou spotu bol samotný produkt a nie propagácia medvedice na motorke.

Spot uviedli minulý týždeň, zatiaľ ho vysielajú na skúšku len na Slovensku.

Sloboda zvierat má práve v čase uvedenia reklamy rozbehnutú kampaň za zákaz vystupovania zvierat v cirkusoch.

Vo štvrtok sa chystá na ministerstve pôdohospodárstva odovzdať petíciu s vyše 17–tisíc podpismi.

Cirkus bez zvierat

Veterinár Milan Kopčok považuje kampaň za zavádzajúcu. Pripúšťa, že motorka nie je pre medveďa vhodným doplnkom.

Odmieta ale, že výcvik v cirkuse je pre zvieratá týraním.

„Tí ľudia sa im často venujú po niekoľko generácií, starajú sa o ne, hrajú sa s nimi. Majú tam lepšie podmienky ako v zoo,“ vysvetľuje veterinár, ktorý má skúsenosti s prácou v zoo, aj v cirkusoch.

Ak v ojedinelých prípadoch ide o týranie, má to podľa Kopčoka riešiť Štátna veterinárna a potravinová správa.
Rada pre reklamu potvrdila, že v súvislosti s medvedicou už prijala niekoľko sťažností.

Vo štvrtok oslovila firmu Möbelix, aby sa k problému vyjadrila.

Ak by Rada skonštatovala, že reklama je neetická, môže zadávateľa vyzvať na jej zmenu, úpravu, alebo zamedzenie ďalšieho šírenia.

Kohútiky boli v poriadku

Zuzana Mistríková z Rady vysvetľuje, že okolnosti nakrúcania spotu posudzovať nemôžu, lebo to nie je v ich kompetencii.

Nespomína si, že by za posledné roky riešili prípad reklamy, v ktorej bolo použité živé zviera. V júni posudzovali reklamu firmy Ytong, kde „roztáčanie kohútikmi“ znázorňuje herec, točiaci sa dokola, s kohútmi v rukách.

„Rada rozhodla, že sťažnosti sú neopodstatnené,“ hovorí Mistríková.

Komisia skonštatovala, že v reklame išlo o humornú nadsázku a pri nakrúcaní ani neboli použité skutočné zvieratá.

Deti a zvieratá v reklame fungujú vždy, bez ohľadu na to, o aký produkt alebo službu ide, hovorí expert ma marketing Marián Timoracký. Nepozná prípad, že by zviera v reklame bolo použité nevhodne.

„Tvorcovia reklamy nie sú žiadni sadisti, ktorí by sa vyžívali v týraní zvierat. Skôr naopak. Ak točia reklamu so zvieratami, vždy sa im snažia vytvoriť také podmienky, v ktorých by dokázali podať najlepšie výkony.“

Mnohé reklamy so zvieratami si podľa neho získali celosvetové uznanie.

„Z posledného obdobia napríklad reklama John West, v ktorej sa rybár bije s medveďom o práve vyloveného lososa“.

ico

Slovenský tiger Samir sa s modelkou nestretol

Zábery s tigrom nakrútili v jeho prirodzenom prostredí. S modelkou ho následne spojil počítač.

BRATISLAVA. Biely tiger Samir, ktorý pochádza z bratislavskej zoo, účinkuje v novej reklame v Rakúsku.

V šote leží zviera v miestnosti vedľa modelky, ktorá ho dráždi kúskom lahodného mäsa.

Tváre majú od seba len niekoľko centimetrov. Pri nakrúcaní ku kontaktu modelky s tigrom vôbec nedošlo.

Zapasoval do obrazu

„Nakrúcanie prebiehalo priamo vo výbehu na zelenom pozadí. Toto pozadie bolo k palande nainštalované už týždeň vopred, aby si tiger na nový prvok vo výbehu zvykol,“ hovorí Katarína Matejovičová zo zoo Bratislava.

Zámerom bolo natočiť Samira v takých uhloch, aby zapasoval do obrazu s modelkou.

„Samir si chvíľočku zvykal na svetlá a kamery, ale keď zistil, že sú to statické prvky, ktoré mu neublížia, spolupracoval.“

Po nakrútení záberov šelmy vymenili zelené pozadie v počítači za prostredie apartmánu s modelkou.

Odišiel aj s chovateľom

Tiger Samir sa narodil v Bratislave v auguste 2008 chovnému páru bielych tigrov Shilang a Achillovi.

Neskôr ho previezli do súkromnej zoo v rakúskom Kernhofe. Tam si ho vybral režisér, keďže inde v Rakúsku biele tigre nemajú.

Výhodou bolo, že chovateľ Matej Piffl, ktorý sa o šelmu v Rakúsku stará, pracoval pred tým v bratislavskej zoo. Samir ho teda dobre pozná.

V súčasnosti je už Samir otcom troch ročných mláďat, ktoré nedávno putovali do zoo v Nemecku.

Priamo v zoo Bratislava za posledné roky nedostali požiadavku na nakrúcanie reklamy s ich zvieratami. Niekedy sa podľa Matejovičovej ohlásia filmári.

„Ani oni však do priameho kontaktu so zvieratami neprichádzajú, keďže zvieratá nemáme na to vycvičené. Nezostáva im teda nič iné len čakať vonku, kým zviera urobí pohyb, ktorý potrebujú.“

Tigre v meste

Bratislavské biele tigre nechýbajú ani v novom slovenskom filme Tigre v meste.

Herec Milan Ondrík sa dostal do ich pavilónu. Hoci to vyzeralo, že si tam spolu s tigrami aj pospal, v skutočnosti išlo tiež o trik.

Matúš Burčík, REPROFOTO: SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 571
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 514
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 499
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 717
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 518
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 923
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 943
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 383
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 472

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop