Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Trnavská automobilka už pociťuje slabnúci dopyt z krízou postihnutej Európy. Na pár týždňov preto zatvorí svoje brány.
„PSA Peugeot Citroën Slovakia sa pre klesajúci dopyt rozhodla zredukovať počet výrobných dní. K doteraz dvanástim dňom zastavenia výroby od januára do septembra 2012 pribudne v poslednom štvrťroku tohto roku ďalších 21 nevýrobných dní,“ informoval hovorca automobilky Peter Švec.
Tento rok vyrobia viac
Dodal, že minulý rok bolo nevýrobných dní ešte o šesť viac a že odstávka nebude mať žiadny vplyv na zamestnanosť vo fabrike.
Dokonca sa prekoná minuloročná výroba 177-tisíc áut. Akú časť z tohtoročného 240-tisícového plánu firma splní, zatiaľ nevedno.
Zamestnanci si počas voľna, ktoré príde postupne v ďalších mesiacoch, zoberú podľa informácií SME buď dovolenky, alebo si v systéme zvanom flexikonto odpracujú hodiny neskôr v nadčasoch.
Pre prekážky na strane zamestnávateľa môžu aj zostať doma a dostať časť mzdy.
Pomalšie aj Volkswagen
Automobilový priemysel je ťahúňom našej ekonomiky. Podľa posledných štatistík by bez neho priemysel u nás medziročne v júli takmer nerástol. Vďaka automobilkám si pripísal vyše osemnásťpercentný nárast.
Na Slovensku redukciu výroby nehlási už iba Kia.
Podľa informácií Hospodárskych novín bratislavský Volkswagen redukuje výrobu od októbra.
Hovorca automobilky Vladimír Machalík hovorí, že škrtnutie dvoch nedeľných zmien na výrobu športovoúžitkových áut nebude mať vplyv na počet zamestnancov závodu.
Počet zmien pri výrobe nových modelov z radu New Small Family sa zredukuje z pätnástich na štrnásť, dopĺňa odborový predák Zoroslav Smolinský. Dodáva, že škrty by nemali postihnúť ani agentúrnych zamestnancov.
Nemusí to byť trvalé
Emil Machyna z Odborného zväzu KOVO sa viac obáva dosahov odstávky v trnavskom Peugeote.
Pokles v bratislavskom Volkswagene totiž prišiel až vtedy, keď firma predčasne splnila svoje tohtoročné plány vyrobiť 400tisíc áut, na ktoré boli dodávatelia nastavení, vyplýva z Machynových slov. „Čo sa týka trnavského podniku, určite to bude problém pre dodávateľov,“ hovorí Machyna.
„Dôležité bude, či to je trvalejší stav,“ zhodnotil analytik ČSOB Marek Gábriš vplyvy zmien v automobilkách na ekonomiku. Dodal, že konečné čísla pre tento rok už autá výrazne neovplyvnia.
Analytik Tatra banky Boris Fojtík upozornil, že trnavská automobilka na rozdiel od Volkswagenu a Kie tento rok ešte nemala celozávodnú dovolenku.
„Súčasná odstávka vyvolá z pohľadu celoročných čísiel automobilového priemyslu len párpercentné výpadky,“ hovorí Fojtík.