Účet daniarov za systém rastie o desaťtisíce

Finančná správa podpísala s firmou Novitech ďalší dodatok, doplatí jej 335-­tisíc eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Dodatok je nad rámec stropu 600­-tisíc eur, ktorý mal firme Novitech stačiť na nasadenie systému do prevádzky.

BRATISLAVA. Informačný systém pre daňové úrady sa opäť o niečo predraží. Šéf finančnej správy František Imrecze totiž podpísal pred týždňom s firmou Novitech Tax, ktorá jej systém RDS dodáva, dodatok za vyše 335-­tisíc eur.

Novitech do uzávierky novín nereagoval na otázky, čo bolo obsahom dodatku.

Hovorkyňa Finančného riaditeľstva Miroslava Slemenská potvrdila, že ďalšie náklady súviseli s novelou zákona o DPH, ale aj s doplnením formulárov pre štátne výkazníctvo a podporou čistenia duplicitných subjektov.

Suma sa nemala zvýšiť

info
Fakty
Nový dodatok
  • bol podpísaný 13. septembra vo výške 335 627,76 eur,
  • košická firma Novitech Tax žiadala preplatiť od daniarov dodatočné náklady,
  • súviseli s doplnením formulárov pre štátne výkazníctvo, podporu čistenia duplicitných subjektov a novelou zákona o DPH,
  • suma je nad limit 600–tisíc ktorá mala spustiť systém

Keď riadiaci výbor UNITAS, ktorý má na starosti prepojenie daní, ciel a odvodov, v apríli rozhodol, že vráti systém od Novitechu do prevádzky, poistil sa proti zvyšovaniu nákladov zmluvou.

Podpísala ju vtedajšia šéfka Finančného riaditeľstva Mária Machová.

V zmluve sa Novitech zaväzuje, že návrat k RDS systému neprekročí 600-­tisíc eur.

„Suma 600-­tisíc eur bola vyplatená na základe zmluvy z predchádzajucého vedenia. Neteší nás zdedený stav, ktorý má za následok, že podporu pre procesy výkonu správy musíme doobjednávať aj v súčasnosti,“ vraví Slemenská.

V návrate k staronovému systému od Novitechu videlo súčasné vedenie ministerstva financií aj daniari riešenie problémov, ktoré spôsobil nefunkčný systém KONS.

Ten spustilo ministerstvo financií vedené Ivanom Miklošom v januári napriek tomu, že vykazoval chybovosť a nebol otestovaný.

Mal zlúčiť a prepojiť databázy 102 daňových úradov do jedného systému.

„Tým, že ministerstvo stoplo KONS, nemá na výber, musí len spolupracovať s Novitechom na dolaďovaní systému,“ tvrdí poslanec Jozef Kollár (SaS).

Vysoké náklady

Účet za oba systémy sa vyšplhal na minimálne 16 miliónov eur. Okrem sumy za tento dodatok a sumy za návrat systému do praxe, štát zaplatil Novitechu 2,7 milióna eur.

Dofinancoval z nich zmluvy na spravovanie a vývoj systému z minulého roka.

Vtedajší šéf Kompetenčného centra Miroslav Mikulčík, ktorého Mikloš poveril, aby sfunkčnil systém KONS, totiž vlani peniaze odmietol vyplatiť.

Súčasné vedenie ministerstva financií tvrdí, že systém KONS, ktorého vývoj stoplo, spôsobil vnútorný rozvrat finančnej správy a stratu dôvery zamestnancov k reforme finančnej správy.

Za vývoj systému zaplatil štát 6,3 milióna eur. Zvyšných 3,7 milióna eur, odmieta preplatiť.

Ďalšie straty tento systém spôsobil pri výbere daní. To, či daňové subjekty zaplatili dane začiatkom roka, úradníci overovali ručne, systém pre exekútorov a kontrolórov nefungoval.

Minister financií Peter Kažimír vyčíslil, že štát na vratkách DPH a kolapse systému stratil 73 miliónov eur.

V prvom polroku 2014 by mali daniari sprístupniť nový portál, v druhom polroku 2014 by mal súbežne fungovať súčasný systém RDS aj pripravovaný nový systém založený na platforme SAP od IBM.

Ak obstojí v testoch, v prevádzke by mal byť podľa ministerstva od roku 2015.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 409
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 737
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 571
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 227
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 022
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 400
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 294
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 148
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 109
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 635

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.