SME

Palčák: Mýto pre osobné autá tak skoro nebude

Zavedenie mýta aj pre osobné automobily nebude pravdepodobne aktuálne ani v najbližších rokoch.

BRATISLAVA.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák očakáva, že diskusia na túto tému sa nezastaví, ale výber mýta pre autá do 3,5 tony tak skoro diaľničné nálepky nenahradí. Spoplatnenie ciest pre osobné vozidlá mýtom sa však podľa neho nedá odkladať donekonečna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"V súčasnosti, keď je ekonomická kríza, by to malo dopad na náklady ľudí," povedal v rozhovore pre agentúru SITA expert na dopravu.

Touto témou sa skôr či neskôr bude potrebné zaoberať.

SkryťVypnúť reklamu

"Bude to súvisieť s vývojom individuálneho motorizmu a nárastom intenzít dopravy. Možno budú musieť vzniknúť politiky, ktoré sa budú snažiť utlmiť individuálny motorizmus a dostať viacej ľudí do verejných dopravných prostriedkov. Ale tie musia ponúkať adekvátnu službu z pohľadu kvality, čo na Slovensku ešte nemôžeme povedať," uviedol Palčák.

Sadzby mýta pre osobné autá, ak budú v budúcnosti zavedené, podľa neho nebudú na úrovni ako platia v súčasnosti pre nákladné automobily nad 3,5 tony.

"Vedú sa skôr debaty, ako by sa vyrátavali sadzby pre osobné autá. Nákladné automobily významne poškodzujú cestnú infraštruktúru, osobné automobily poškodzujú cesty niekoľko tisícnásobne menej ako nákladné vozidlá, ale spôsobujú zápchy v mestách," dodal Palčák. Keď je ich veľa, majú tiež negatívny vplyv na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Diskusia o možnosti zavedenia mýta aj pre osobné autá začala na úrovni Európskej únie pred niekoľkými rokmi. Vtedy ešte nebola hospodárska kríza, ekonomika aj intenzita dopravy na cestách rástli a predpokladalo sa, že vodiči vozidiel do 3,5 tony by mali platiť mýto niekedy po roku 2014.

"Dnes ešte nie je vôbec určené, akým spôsobom by sa stanovovali sadzby pre osobné autá. Keby niekto aj chcel vyrátať sadzby, nemal by na základe čoho," poznamenal šéf dopravnej inštitúcie. Ako dodal, momentálne je to "beh na dlhé trate".

Aj Palčáka, podobne ako iných odborníkov, prekvapilo tvrdenie poslanca parlamentu Alojza Hlinu (OĽaNO) o tom, že zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý parlament už schválil, umožní neskôr zavedenie mýta pre osobné autá.

SkryťVypnúť reklamu

"Tento zákon nemá žiadny vplyv do budúcnosti na možnosť výberu mýta pre osobné automobily," je presvedčený Palčák. Zákon sme podľa neho museli prijať pre meškanie s prevzatím príslušnej európskej smernice.

V minulosti už bola prijatá koncepcia rozvoja dopravných systémov a ukončená pilotná realizácia projektu rozvoja Národného systému dopravných informácií.

"Všetky tieto veci potrebujú aj legislatívnu platformu, na základe ktorej by sa mohli ďalej rozvíjať. Takáto jednoduchá zákonná norma určite musí byť, dovtedy by sme sa ďalej nepohli," tvrdí.

Technologické zaradenia, ktoré by mali byť od roku 2015 montované do nových vozidiel, podľa experta vôbec nesúvisia s mýtom. Mali by slúžiť ako automatické tiesňové volanie v prípade problémov či nehody.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ je to návrh Európskej komisie predložený na schválenie v Európskom parlamente. Ďalšie návrhy hovoria o tom, čo všetko by také zariadenia mali monitorovať. Podobné čipy sú už v súčasnosti zabudované v niektorých drahších automobiloch.

"Niektoré automobilky už montujú tieto zariadenia a ponúkajú ich vodičom," povedal Palčák. Európska smernica podľa neho hovorí o verejnej službe, ktorá by od roku 2015 mala byť zabezpečená.

Niektoré poisťovne, napríklad v Holandsku a Belgicku, na základe počtu prejazdených kilometrov áut určujú poistné sadzby.

"Ale je to vždy so súhlasom vodiča, ktorý si kúpil auto s takým zariadením. Počet prejazdených kilometrov budú tieto zariadenia archivovať, ale pre iné účely, ako je výber mýta," uzavrel odborník.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 737
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 334
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 427
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 249
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 002
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 839
  7. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 529
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 526
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 760
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 705
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 462
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 054
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 077
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 620
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 14 272
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 264
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.


Historická budova Burzy v Kodani v plameňoch.

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.


SITA
Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.


Neprehliadnite tiež

Ľudia bez domova sedia na posteliach v celtovom stane na Staničnej ulici v Michalovciach.

Občianske združenia a neziskové organizácie sa vyjadrili k akčného plánu o bezdomovectve.


SITA
Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Bašternákova vila na Slavíne.

Minister ide pardonovať čiernych stavbárov.


AT&T v Bratislave

Dôvodom je aj nástup umelej inteligencie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 760
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 705
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 462
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 054
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 077
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 620
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 14 272
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 264
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu