Prevod akcií SPP sa oddiali. Podmienky už dohodli

Premiér chcel ovládať SPP, ale postačia mu aj zaručené dividendy

Aj takto vyzeral brífing strany Smer v roku 2005, súčasný premiér Robert Fico stojí pred budovou SPP. Celý text transparentu znie: Stop nenažranosti SPP a vlády.(Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

.

BRATISLAVA. Ako sa má štát ako majiteľ 51 percent akcií Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) postaviť k plánom firiem E.ON a Gaz de France, ktoré chcú predať svoj 49­-percentný podiel v SPP?

Minister hospodárstva Tomáš Malatinský (nominant Smeru) navrhuje, aby odsúhlasil ich zámer predať podiely Energetickému a průmyslovému holdingu (EPH) vo vlastníctve najbohatšieho Čecha Petra Kellnera, J&T a podnikateľa Daniela Křetínskeho.

Vláda však rokovanie o Malatinského materiáli prerušila. „Prednostne sa zaoberá otázkou prevodu akcií SPP na nového majiteľa. Ani zďaleka nevenuje takú pozornosť alternatíve, že by štát mohol odkúpiť 49 percent v SPP,“ tvrdí premiér Robert Fico.

Premiér síce priznal, že peniaze na odkúpenie podielu v SPP štát nemá, ale možnosti chce vidieť aj na papieri. Týka sa to aj alternatívy, že by štát prevod investorovi neodklepol. EPH totiž podľa Fica nie je „kvalifikovaný uchádzač“.

kc.jpg
Silné reči o posilnení postavenia štátu vo vedení SPP narazili na realitu, píše Konštantín Čikovský

Fico: Pozícia štátu stúpne

Podmienky na prevod akcií novému investorovi, ktoré s EPH už predbežne dohodol minister hospodárstva, sa však Ficovi pozdávajú. Nedohodol pritom, aby štát získal vo firme manažérsku kontrolu, ktorú Fico v minulosti spomínal.

Premiérovi sa pozdáva, že by SPP v najbližších piatich rokoch nemal ročne rozdeľovať menej než 600 miliónov eur ročne na dividendách.

Z toho asi polovica by išla štátu. Zhruba toľko dostal štát aj z minuloročného zisku. Malatinský upozorňuje, že minimálne dividendy sú dôležité, pretože zisky z tranzitu plynu budú klesať. Okrem hlavnej trasy cez Slovensko sa totiž dokončujú aj konkurenčné plynovody.

„Je otázne, čo sa stane, ak spoločnosť v danom roku túto úroveň zisku nedosiahne,“ uvažuje Peter Marčan z Inštitútu energetickej bezpečnosti. V dokumentoch sa totiž píše, že minimálna dividenda sa nevzťahuje na prípady „zmien materiálnej povahy ohľadom podnikania spoločnosti“.

Zmeny v tranzite?

Malatinský si pochvaľuje aj to, že by štát podľa vyrokovaných podmienok mohol na valnom zhromaždení stopnúť návrhy SPP na rast cien plynu pre domácnosti. Nový investor by sa proti tomu nemohol právne brániť.

Výnimkou by boli prípady, keď by mu zásah štátu spôsobil stratu. SPP už žaluje štát pre straty, ktoré mu spôsobili jeho zásahy. „Aj v súčasnosti má investor možnosť uspieť na súde, iba ak reálne preukáže stratu, ktorá mu takým konaním vznikla,“ vraví Marčan.

Advokát Andrej Leontiev z advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c advokáti upozorňuje, že už aj dnes máme Obchodnom zákonníku ustanovenie, ktoré štátu dáva právo veta pri rozhodovaní o cenových návrhoch.

"Čo sa týka úpravy blokovania zvyšovania ceny v zmluve s novým investorom a s tým spojenej zodpovednosti, považujeme toto za lepšie a právne istejšie riešenie ako riešenie cez zákonné ustanovenie. Pre obe strany je vopred jasné, čo sa bude považovať za porušenie zmluvy a čo nie," povedal Leontiev.

Dohodnuté podmienky znižujú počet zástupcov štátu v dozornej rade spoločnosti eustream, ktorá sa zaoberá najvýnosnejším biznisom SPP, tranzitom plynu, upozorňuje poslanec za SDKÚ Ivan Štefanec.

Exminister hospodárstva Juraj Miškov naopak tvrdí, že vláda vyrokovala maximum čo mohla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.