V Bruseli začali rokovania o stavbe D1 Turany - Hubová

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť začali sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany - Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) začali sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie (EK) o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany - Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000.

Predmetom rokovania v Bruseli sú podľa rezortu dopravy aj dodatočné zmierňujúce opatrenia navrhnuté NDS, ktoré majú eliminovať negatívny vplyv stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na životné prostredie, a tiež výsledky verejného prerokovávania dobrovoľnej enviro analýzy nezávislého českého odborníka Petra Rotha so zástupcami samosprávy a občianskymi združeniami.

"Ide o sériu rokovaní, ktoré sa ešte len začínajú. Nebudeme preto komentovať ani prejudikovať závery. Veríme však, že rokovania dopadnú čo najlepšie pre Slovensko z pohľadu dobudovania diaľnice medzi Bratislavou a Košicami," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Predstavitelia ministerstva a diaľničnej spoločnosti už v utorok rokovali so zástupcami Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre regionálnu politiku a v stredu rokujú aj so zástupcami generálneho riaditeľstva pre životné prostredie.

Delegáciu ministerstva dopravy vedie štátny tajomník Andrej Holák a sú v nej aj generálna riaditeľka sekcie pre Operačný program Doprava Denisa Žiláková či riaditeľ odboru projektov cestnej infraštruktúry Ľubomír Ďurič. NDS zastupujú generálny riaditeľ Milan Gajdoš a investičná riaditeľka Viktória Chomová.

Minister dopravy Ján Počiatek nedávno povedal, že komunikácia s Európskou komisiou o diaľnici Turany - Hubová je veľmi intenzívna.

V tomto mesiaci sa podľa neho majú uskutočniť dve stretnutia na úrovni ministra aj so zástupcami ministerstva životného prostredia.

"Ideme sa stále pokúšať obhajovať povrchový variant. V opačnom prípade by hrozil iný, tunelový variant, ktorý je zatiaľ veľmi otázny. Je to naozaj o tom, či budeme schopní presvedčiť komisiu o takomto scenári," uviedol Počiatek s tým, že je optimista.

Stanovisko Bruselu je podľa neho potrebné, aby bolo možné pokračovať pri výstavbe severnej časti diaľnice.

Diaľničný úsek Turany - Hubová má po dokončení významne zlepšiť kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa hluku a jeho vplyvy na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov.

Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel. Úsek diaľnice Turany - Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu Brusel preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt.

Odhadované náklady na stavbu diaľnice Turany - Hubová s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Ekologickí aktivisti presadzujú novú trasu stavby diaľnice s tunelom Korbeľka, čo by oddialilo začiatok práce o niekoľko rokov.

Poslanci parlamentu za OĽaNO, predseda výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba a člen výboru Martin Fecko listom upozornili eurokomisárov pre životné prostredie a regionálnu politiku Janeza Potočnika a Johannesa Hahna, že pri povrchovom variante výstavby diaľnice Turany - Hubová ide o zjavné porušenie európskych smerníc a dohovorov pri ochrane prírody a krajiny.

Poslanci preto požiadali eurokomisárov o prehodnotenie trasy diaľnice a prijatie variantu s tunelom Korbeľka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 052
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 526
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 056
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 971
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 891
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 764
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 492
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 056
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 750

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.