Za málo nehôd na R1 zaplatí štát Granvii dva milióny

Pokiaľ sa na ceste R1 stane ročne menej ako 65 nehôd s následkom na zdraví, stavebník má nárok na odmenu.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Dvojmiliónovú platbu za bezpečnosť pri rýchlostnej ceste R1 štát s najväčšou pravdepodobnosťou firme Granvia zaplatí.

Ide o platbu, ktorá by sa uhradila navyše k 125-miliónovej splátke za tento rok za súkromnú štvorprúdovku medzi Nitrou a Banskou Bystricou.

Firma má na ňu nárok v plnej výške, ak sa na ceste stane ročne menej ako 65 nehôd s následkom na zdraví účastníkov nehody.

Za osem mesiacov tohto roka sa podľa policajných údajov na 46-kilometrovom úseku medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami stalo len deväť dopravných nehôd s následkom na zdraví.

"Pri nich jedna osoba zomrela a 16 sa ľahko zranilo," priblížila pre TASR hovorkyňa Krajského riaditeľstva (KR) Policajného zboru (PZ) v Nitre Renáta Čuháková.

Vážny: Kritérium nie je mäkké

Ani po pripočítaní zvyšných štyroch mesiacov do konca tohto roka a zohľadnení obchvatu Banskej Bystrice, ktorý meria necelých šesť kilometrov, sa tak skutočnosť k stanovenému kritériu nehôd ani nepriblíži.

Ukazovateľ nastavoval a zmluvu so spoločnosťou Granvia podpisoval v roku 2009 vtedajší šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Podľa jeho slov však v žiadnom prípade nemožno kritérium počtu nehôd označovať za mäkké.

"Východisková situácia pri tvorbe tohto ukazovateľa bola v tom čase úplne iná ako je dnes, o čom svedčia v tom čase štatistické údaje nehodovosti," vysvetlil pre TASR Vážny.

Rezort dopravy pod jeho vedením vychádzal z údajov o počte nehôd na takzvanej zlatomoraveckej ceste, ktorú nová R1 nahradila. V roku 2008 bolo podľa neho v tomto úseku 88 nehôd s následkom na zdraví účastníkov, v roku 2007 ich bolo 120. "Postupom času a s uvedením novej cesty do prevádzky, ale aj vplyvom prísnejších pravidiel ministerstva vnútra, sa nehodovosť znížila výraznejšie, čo je potešiteľné," konštatoval Vážny.

Zohľadniť mali nehodovosť pre diaľnicu

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského však v tom čase ministerstvo dopravy nezvolilo správny postup. Nemalo sa totiž orientovať na počet nehôd na ceste prvej triedy, ktorú mala štvorprúdovka nahradiť. Zohľadniť sa mala nehodovosť, ktorá je bežná na diaľniciach.

"Na ceste, ktorá ma obidva jazdné pruhy spolu, je počet nehôd iný ako pri štvorprúdovke, kde sú protiidúce jazdné pruhy oddelené. Na diaľniciach sa tak nehody s následkom na zdraví počítajú v jednotkách," vysvetlil pre TASR Drahovský.

Súčasné vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer-SD) tvrdí, že z jeho strany je priestor v budúcnosti na zmenu tohto kritéria. Už teraz sa však snaží uplatňovaním zmluvy ušetriť daňovým poplatníkom finančné prostriedky.

"V súčasnosti napríklad rozporujeme koncesionárovi sumu približne 2,5 miliónov eur v súvislosti s úhradou mesačných jednotkových platieb," uviedla pre TASR vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou z ministerstva dopravy Katarína Šimková.

Štát by si tak mohol vyrokovať 2,5-miliónovú zľavu zo 125-miliónovej platby za dostupnosť, a to napríklad za to, že si spoločnosť Granvia neplnila výkonnostné normy v prevádzke a údržbe cesty, či za nedostupnosť jazdných pruhov.

Žiadal to štát

Podľa spoločnosti Granvia bolo kritérium úrovne bezpečnosti na ceste R1 požiadavkou zo strany štátu. "Jeho hodnota bola stanovená na základe vzájomných rokovaní," uviedla spoločnosť v stanovisku pre TASR.

Systém kritéria bezpečnosti je nastavený tak, že pokiaľ sa na ceste R1 stane ročne menej ako 65 nehôd s následkom na zdraví, spoločnosť Granvia má nárok na platbu vo výške dva milióny eur. Za každú ďalšiu nehodu nad túto hranicu, sa jej zo sumy dvoch miliónov odrátava 200.000 eur.

Až po hranicu 75 nehôd, pri ktorých nezískava od štátu žiadne peniaze. Za každú nehodu nad tento počet začína firma Granvia platiť štátu 200.000 eur. A to až po úroveň 85 nehôd, pri ktorých zaplatí štátu maximálnu sumu dvoch miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 618
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 779
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 412
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 100
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 830
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 843
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 641
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 527
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 141
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 104

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan s novým imidžom opäť pobavil. Poľsko bola jasná voľba, tvrdí

Peter Sagan sa po predčasnom odchode z Tour de France vracia do pelotónu

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.

Situácia s lykožrútom je kritická, lesníci evidujú rekordné odchyty

Podmienky v smrekových porastoch sa stávajú kritické.