Viskupič chce spresniť zákon o dopravných systémoch

Dokončením rozpravy k vládnemu návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch (IDS) v cestnej doprave v druhom čítaní začal v utorok piaty deň 7. schôdze Národnej rady SR.

BRATISLAVA.

Poslanec Jozef Viskupič (OĽaNO) predložil viaceré pozmeňovacie návrhy, napríklad na spresnenie využitia inteligentných dopravných systémov, ako aj subjektov, ktoré by mali poskytovať dopravné informácie plánovanému Národnému dopravnému informačnému centru (NDIC).

Žiadal, aby sa tieto informácie v budúcnosti nemohli používať na výber mýta pre osobné autá do 3,5 tony a aby centrum prevádzkoval štát alebo subjekt založený štátom.

Viskupič povedal, že ak tieto návrhy prejdú pri hlasovaní, môže byť návrh zákona používaný v domácom právnom systéme.

Poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) označil pozmeňovacie návrhy za účelové a trvá na tom, že návrh zákona treba z rokovania parlamentu stiahnuť.

Minister dopravy Ján Počiatek v záverečnom vystúpení vyhlásil, že tento zákon nezavádza mýto pre osobné autá. "Našou ambíciou nikdy nebolo cez tento zákon zaviesť mýto," dodal.

Zároveň uviedol, že nemá problém pozmeňovacie návrhy Viskupiča podporiť. Zavádzanie inteligentných dopravných systémov je podľa ministra potrebné, ale kedy a ako, je otázka rozpočtových možností.

"V tomto ani budúcom roku na to žiadnych 150 mil. eur nepôjde," ubezpečil Počiatek.

Pripomenul však, že Slovensko je povinné prevziať európsku smernicu o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave.

Hlavným zámerom zákona o IDS, ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy.

Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií pre zber, spracovanie, zdieľanie, publikáciu a distribúciu dopravných informácií o aktuálnej situácii v prevádzke na pozemných komunikáciách v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie.

Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.

Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur.

To je podľa rezortu dopravy len hrubý maximálny rámec, že by to mohlo približne toľko stáť. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní dopravného servisu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020.

Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania.

Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady. Zákon o inteligentných dopravných systémoch by mal podľa návrhu nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára budúceho roka.

Gestorský výbor pre hospodárske záležitosti navrhuje, aby účinnosť zákona bola až od 15. októbra vzhľadom na predpokladaný termín jeho prijatia a zverejnenia v Zbierke zákonov SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 792
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 233
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 374
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 206
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 539
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 345
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 418
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 862
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 814
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 764

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Výbuch na koncerte v Manchestri neprežilo 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

KULTÚRA

Dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala aj s Pepsi.

ŠPORT

Cígera odmietli aj Višňovský, Handzuš, Országh a Bača

To, že hráči z NHL neprišli na šampionát, berie ako podraz.

Neprehliadnite tiež

Eurozóna sa nedohodla na uvoľnení pomoci Grécku

Ďalšiu tranžu z medzinárodného úverového programu by Atény mohli čerpať ešte pred nástupom leta.

Chorvátsko sa obáva recesie. Čo to znamená pre slovenských dovolenkárov?

Chorvátska vláda vymenovala reštrukturalizačný tím, aby prevzal kontrolu nad podnikaním firmy a zachránil, čo môže.

Merkelová: Euro je prislabé, na vine je Európska centrálna banka

Za obrovským obchodným prebytkom Nemecka majú byť ceny ropy a kurz eura.

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.