Viskupič chce spresniť zákon o dopravných systémoch

Dokončením rozpravy k vládnemu návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch (IDS) v cestnej doprave v druhom čítaní začal v utorok piaty deň 7. schôdze Národnej rady SR.

BRATISLAVA.

Poslanec Jozef Viskupič (OĽaNO) predložil viaceré pozmeňovacie návrhy, napríklad na spresnenie využitia inteligentných dopravných systémov, ako aj subjektov, ktoré by mali poskytovať dopravné informácie plánovanému Národnému dopravnému informačnému centru (NDIC).

Žiadal, aby sa tieto informácie v budúcnosti nemohli používať na výber mýta pre osobné autá do 3,5 tony a aby centrum prevádzkoval štát alebo subjekt založený štátom.

Viskupič povedal, že ak tieto návrhy prejdú pri hlasovaní, môže byť návrh zákona používaný v domácom právnom systéme.

Poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) označil pozmeňovacie návrhy za účelové a trvá na tom, že návrh zákona treba z rokovania parlamentu stiahnuť.

Minister dopravy Ján Počiatek v záverečnom vystúpení vyhlásil, že tento zákon nezavádza mýto pre osobné autá. "Našou ambíciou nikdy nebolo cez tento zákon zaviesť mýto," dodal.

Zároveň uviedol, že nemá problém pozmeňovacie návrhy Viskupiča podporiť. Zavádzanie inteligentných dopravných systémov je podľa ministra potrebné, ale kedy a ako, je otázka rozpočtových možností.

"V tomto ani budúcom roku na to žiadnych 150 mil. eur nepôjde," ubezpečil Počiatek.

Pripomenul však, že Slovensko je povinné prevziať európsku smernicu o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave.

Hlavným zámerom zákona o IDS, ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy.

Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií pre zber, spracovanie, zdieľanie, publikáciu a distribúciu dopravných informácií o aktuálnej situácii v prevádzke na pozemných komunikáciách v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie.

Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.

Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur.

To je podľa rezortu dopravy len hrubý maximálny rámec, že by to mohlo približne toľko stáť. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní dopravného servisu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020.

Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania.

Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady. Zákon o inteligentných dopravných systémoch by mal podľa návrhu nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára budúceho roka.

Gestorský výbor pre hospodárske záležitosti navrhuje, aby účinnosť zákona bola až od 15. októbra vzhľadom na predpokladaný termín jeho prijatia a zverejnenia v Zbierke zákonov SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 742
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 781
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 055
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 435
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 427
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 391
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 717
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 352
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop