Viskupič chce spresniť zákon o dopravných systémoch

Dokončením rozpravy k vládnemu návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch (IDS) v cestnej doprave v druhom čítaní začal v utorok piaty deň 7. schôdze Národnej rady SR.

BRATISLAVA.

Poslanec Jozef Viskupič (OĽaNO) predložil viaceré pozmeňovacie návrhy, napríklad na spresnenie využitia inteligentných dopravných systémov, ako aj subjektov, ktoré by mali poskytovať dopravné informácie plánovanému Národnému dopravnému informačnému centru (NDIC).

Žiadal, aby sa tieto informácie v budúcnosti nemohli používať na výber mýta pre osobné autá do 3,5 tony a aby centrum prevádzkoval štát alebo subjekt založený štátom.

Viskupič povedal, že ak tieto návrhy prejdú pri hlasovaní, môže byť návrh zákona používaný v domácom právnom systéme.

Poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) označil pozmeňovacie návrhy za účelové a trvá na tom, že návrh zákona treba z rokovania parlamentu stiahnuť.

Minister dopravy Ján Počiatek v záverečnom vystúpení vyhlásil, že tento zákon nezavádza mýto pre osobné autá. "Našou ambíciou nikdy nebolo cez tento zákon zaviesť mýto," dodal.

Zároveň uviedol, že nemá problém pozmeňovacie návrhy Viskupiča podporiť. Zavádzanie inteligentných dopravných systémov je podľa ministra potrebné, ale kedy a ako, je otázka rozpočtových možností.

"V tomto ani budúcom roku na to žiadnych 150 mil. eur nepôjde," ubezpečil Počiatek.

Pripomenul však, že Slovensko je povinné prevziať európsku smernicu o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave.

Hlavným zámerom zákona o IDS, ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy.

Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií pre zber, spracovanie, zdieľanie, publikáciu a distribúciu dopravných informácií o aktuálnej situácii v prevádzke na pozemných komunikáciách v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie.

Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.

Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur.

To je podľa rezortu dopravy len hrubý maximálny rámec, že by to mohlo približne toľko stáť. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní dopravného servisu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020.

Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania.

Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady. Zákon o inteligentných dopravných systémoch by mal podľa návrhu nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára budúceho roka.

Gestorský výbor pre hospodárske záležitosti navrhuje, aby účinnosť zákona bola až od 15. októbra vzhľadom na predpokladaný termín jeho prijatia a zverejnenia v Zbierke zákonov SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 403
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 581
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  4. Ako sme jazdili v socializme 1 781
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 530
  6. Od septembra opäť po starom 1 329
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 257
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 229
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 213
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

V jadre Únie už sme, je na Ficovi, čo ďalej

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.