Poslanci rozhodnú o sledovaní áut

Poslanci majú dnes rozhodnúť aj o tom, či a ako sa budú u nás monitorovať autá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Poslanci majú dnes rozhodnúť aj o tom, či a ako sa budú u nás monitorovať autá.

BRATISLAVA. Na Slovensku by sa mali viac zbierať a využívať informácie z diaľnic. Žiada to Európska komisia.

Spôsob, akým jej chce vyhovieť Smer, má dnes posúdiť parlament. Navrhol napríklad vybudovať Národný systém dopravných informácií. Jeho cenu odhadol na 150 miliónov eur.

Mýto ako možnosť

Niektorí poslanci však tvrdia, že Smer chce cez návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave zaviesť elektronické mýto pre osobné autá.

Poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) preto včera na protest zorganizoval jazdu autom od colnice Berg po ministerstvo dopravy. Počas akcie napočítal 100 áut, s čím je spokojný.

Hlina sa pri úvahách o zavedení mýta nemusí mýliť, tvrdí advokát Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová - Benkóczki - Baláž. „Podľa návrhu zákona sa účastníci cestnej premávky majú monitorovať, a to bez ich súhlasu s monitorovaním, najmä pokiaľ ide o dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii a údaje o geografickej polohe vozidla,“ hovorí.

Pripomína však, že nový zákon sám osebe nezavádza povinnosť mať v osobných autách palubnú jednotku.

Ministerstvo dopravy uisťuje, že o zavedenie mýta pre osobné autá štátu nejde. „Slovensku vyplýva povinnosť prijať tento zákon pre požiadavku Bruselu,“ tvrdí hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Brusel podľa neho chce, aby sa napríklad z áut odosielala informácia, ak sa stane nehoda alebo keď na cestách možno čakať zápchy.

Aj prejazdená vzdialenosť

Údaje, aké chce štát, sa získavajú cez systémy palubných jednotiek, vraví Hubert Kluka z firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami do áut.

Slovensko sa musí podľa neho pripraviť aj na to, že onedlho budú musieť výrobcovia montovať do áut aj zariadenia, ktoré v prípade nehody vyšlú signál záchranným jednotkám. Fungujú podobne ako palubné jednotky.

Kluchovi sa však nezdá, na čo potrebuje štát údaje o tom, akú vzdialenosť auto prejde. Na to je kľúčová rýchlosť vozidla, hovorí Kluch.

Prejazdená vzdialenosť má podľa ministerstva dopravy odhaliť, ktoré úseky bývajú viac zaťažené a kde by sa mala stavať nová infraštruktúra. Na meranie prejdenej vzdialenosti podľa neho stačia kamerové systémy, ktoré sú bežné aj dnes.

Čo všetko má nový systém sledovať a ako bude vyzerať, sa podľa Kóňu ešte nedá presne povedať. Tvrdí, že návrh, ktorý dnes môžu odhlasovať poslanci, je len „legislatívny rámec pre inteligentné systémy“.

Takúto novinku nepodporia napríklad opoziční poslanci zo strany Most­Híd. Ich zástupcovi Lászlóovi Solymosovi sa nevidí, že by mal nový Národný systém dopravných informácií stáť až 150 miliónov eur. Podobne to vidia aj v KDH.

Kóňa upozornil, že konečnú cenu vygeneruje až súťaž a väčšinu z nej preplatí Brusel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 603
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 092
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 358
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 430
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 386
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 876
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 594
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 458
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 436
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop