Poslanci majú dnes rozhodnúť aj o tom, či a ako sa budú u nás monitorovať autá.
BRATISLAVA. Na Slovensku by sa mali viac zbierať a využívať informácie z diaľnic. Žiada to Európska komisia.
Spôsob, akým jej chce vyhovieť Smer, má dnes posúdiť parlament. Navrhol napríklad vybudovať Národný systém dopravných informácií. Jeho cenu odhadol na 150 miliónov eur.
Mýto ako možnosť
Niektorí poslanci však tvrdia, že Smer chce cez návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave zaviesť elektronické mýto pre osobné autá.
Poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) preto včera na protest zorganizoval jazdu autom od colnice Berg po ministerstvo dopravy. Počas akcie napočítal 100 áut, s čím je spokojný.
Hlina sa pri úvahách o zavedení mýta nemusí mýliť, tvrdí advokát Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová - Benkóczki - Baláž. „Podľa návrhu zákona sa účastníci cestnej premávky majú monitorovať, a to bez ich súhlasu s monitorovaním, najmä pokiaľ ide o dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii a údaje o geografickej polohe vozidla,“ hovorí.
Pripomína však, že nový zákon sám osebe nezavádza povinnosť mať v osobných autách palubnú jednotku.
Ministerstvo dopravy uisťuje, že o zavedenie mýta pre osobné autá štátu nejde. „Slovensku vyplýva povinnosť prijať tento zákon pre požiadavku Bruselu,“ tvrdí hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Brusel podľa neho chce, aby sa napríklad z áut odosielala informácia, ak sa stane nehoda alebo keď na cestách možno čakať zápchy.
Aj prejazdená vzdialenosť
Údaje, aké chce štát, sa získavajú cez systémy palubných jednotiek, vraví Hubert Kluka z firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami do áut.
Slovensko sa musí podľa neho pripraviť aj na to, že onedlho budú musieť výrobcovia montovať do áut aj zariadenia, ktoré v prípade nehody vyšlú signál záchranným jednotkám. Fungujú podobne ako palubné jednotky.
Kluchovi sa však nezdá, na čo potrebuje štát údaje o tom, akú vzdialenosť auto prejde. Na to je kľúčová rýchlosť vozidla, hovorí Kluch.
Prejazdená vzdialenosť má podľa ministerstva dopravy odhaliť, ktoré úseky bývajú viac zaťažené a kde by sa mala stavať nová infraštruktúra. Na meranie prejdenej vzdialenosti podľa neho stačia kamerové systémy, ktoré sú bežné aj dnes.
Čo všetko má nový systém sledovať a ako bude vyzerať, sa podľa Kóňu ešte nedá presne povedať. Tvrdí, že návrh, ktorý dnes môžu odhlasovať poslanci, je len „legislatívny rámec pre inteligentné systémy“.
Takúto novinku nepodporia napríklad opoziční poslanci zo strany MostHíd. Ich zástupcovi Lászlóovi Solymosovi sa nevidí, že by mal nový Národný systém dopravných informácií stáť až 150 miliónov eur. Podobne to vidia aj v KDH.
Kóňa upozornil, že konečnú cenu vygeneruje až súťaž a väčšinu z nej preplatí Brusel.