Česi nakupujú najradšej tovar v akciách. Slováci obľubujú nákupy v menších obchodoch.
BRATISLAVA. Kríza, ale aj vyššie ceny potravín zmenili správanie sa spotrebiteľov na Slovensku. Pred veľkým nákupom vo vzdialenom hypermarkete dávajú prednosť skôr nakupovaniu menšieho množstva tovaru, no nakupovať chodia častejšie.
Spotrebitelia u nás minuli v prvom polroku na priemerný nákup za niečo vyše sedem eur o 22 centov menej ako vlani v rovnakom období. V Česku minuli na priemerný nákup o 3,1 českej koruny, teda približne o 13 centov, viac ako rok predtým. Ukázal to prieskum agentúry GfK, ktorá analyzovala nákupy slovenských a českých domácností.
Slováci sú na sladké
Približne polovicu všetkých nákupov slovenských aj českých domácností tvoria čerstvé potraviny, teda ovocie, zelenina, mäso, pečivo, mliečne výrobky a vajíčka.
„Domácnosti na Slovensku míňajú viac na mliečne výrobky, cukrovinky a základné potraviny, ako sú múka, cukor a cestoviny,“ povedal Ladislav Csengeri z GfK. Viac si doprajú aj slaných pochutín.
V Česku utrácajú viac za mäso a mäsové výrobky, pečivo a chlieb a aj alkohol. Je za tým obľuba piva, dodáva Csengeri. Pri tvrdom alkohole stále vedú Slováci. Česi viac ako my kupujú aj zeleninu či mrazené výrobky. Rozdiel v štruktúre spotrebného koša medzi Slovákmi a Čechmi bol podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského vždy: „Ide o zvyk, čo kupovať.“
Najobľúbenejším mäsom je v oboch krajinách bravčové, tvorí pätinu nákupu mäsa. S necelou pätinou nasleduje kuracina.
Nákupy vyjdú drahšie na Slovensku. O vyše desatinu navyše oproti Česku zaplatíme za zeleninu, mäso, ovocie či vajcia. O desatinu sú u nás drahšie základné potraviny. Česi si priplatia za slané a sladké pochutiny a alkohol.
V Česku idú akcie
Nákupy v zľavách obľubujú spotrebitelia v Česku aj na Slovensku. No v Česku tvorí tovar z akcie takmer polovicu nákupov. Domácnosti na Slovensku využívajú akcie len v 37 percentách nákupov.
„Mnohí slovenskí spotrebitelia žijú nad svoje možnosti,“ myslí si Drahovský. Dovolíme si podľa neho viac, hoci priemerný zárobok je na Slovenskú nižší ako v Česku.
Potraviny so značkou reťazcov sú obľúbenejšie u nás, tvoria takmer tretinu nákupov. V Česku asi pätinu.
Takmer pätina našich domácností aspoň raz za polrok vycestovala za nákupom do zahraničia. V Česku to bolo len osem percent. Je za tým tradícia z čias silného eura, keď si Slováci zvykli chodiť za nákupmi k susedom, aj to, že máme bližšie k hraniciam, tvrdí Csengeri.
V Česku smeruje vyše tretina výdavkov do hypermarketov, u nás niečo menej ako tretina. Na Slovensku ľudia viac kupujú v menších predajniach, ako sú supermarkety či malé obchody. Česi zase obľubujú nákupy v diskontných predajniach.
Csengeri za tým vidí inú štruktúru obchodov u nás a v Česku. „Na Slovensku máme silnejšie domáce reťazce, ktoré fungujú hlavne v menších formátoch,“ povedal. V Česku je výraznejšia expanzia väčších formátov, ako sú hypermarkety a diskonty.