Nakupujeme menej potravín, ale častejšie

Česi nakupujú najradšej tovar v akciách. Slováci obľubujú nákupy v menších obchodoch.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Česi nakupujú najradšej tovar v akciách. Slováci obľubujú nákupy v menších obchodoch.

BRATISLAVA. Kríza, ale aj vyššie ceny potravín zmenili správanie sa spotrebiteľov na Slovensku. Pred veľkým nákupom vo vzdialenom hypermarkete dávajú prednosť skôr nakupovaniu menšieho množstva tovaru, no nakupovať chodia častejšie.

Spotrebitelia u nás minuli v prvom polroku na priemerný nákup za niečo vyše sedem eur o 22 centov menej ako vlani v rovnakom období. V Česku minuli na priemerný nákup o 3,1 českej koruny, teda približne o 13 centov, viac ako rok predtým. Ukázal to prieskum agentúry GfK, ktorá analyzovala nákupy slovenských a českých domácností.

Slováci sú na sladké

Približne polovicu všetkých nákupov slovenských aj českých domácností tvoria čerstvé potraviny, teda ovocie, zelenina, mäso, pečivo, mliečne výrobky a vajíčka.

„Domácnosti na Slovensku míňajú viac na mliečne výrobky, cukrovinky a základné potraviny, ako sú múka, cukor a cestoviny,“ povedal Ladislav Csengeri z GfK. Viac si doprajú aj slaných pochutín.

V Česku utrácajú viac za mäso a mäsové výrobky, pečivo a chlieb a aj alkohol. Je za tým obľuba piva, dodáva Csengeri. Pri tvrdom alkohole stále vedú Slováci. Česi viac ako my kupujú aj zeleninu či mrazené výrobky. Rozdiel v štruktúre spotrebného koša medzi Slovákmi a Čechmi bol podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského vždy: „Ide o zvyk, čo kupovať.“

Najobľúbenejším mäsom je v oboch krajinách bravčové, tvorí pätinu nákupu mäsa. S necelou pätinou nasleduje kuracina.

Nákupy vyjdú drahšie na Slovensku. O vyše desatinu navyše oproti Česku zaplatíme za zeleninu, mäso, ovocie či vajcia. O desatinu sú u nás drahšie základné potraviny. Česi si priplatia za slané a sladké pochutiny a alkohol.

V Česku idú akcie

Nákupy v zľavách obľubujú spotrebitelia v Česku aj na Slovensku. No v Česku tvorí tovar z akcie takmer polovicu nákupov. Domácnosti na Slovensku využívajú akcie len v 37 percentách nákupov.

„Mnohí slovenskí spotrebitelia žijú nad svoje možnosti,“ myslí si Drahovský. Dovolíme si podľa neho viac, hoci priemerný zárobok je na Slovenskú nižší ako v Česku.

Potraviny so značkou reťazcov sú obľúbenejšie u nás, tvoria takmer tretinu nákupov. V Česku asi pätinu.

Takmer pätina našich domácností aspoň raz za polrok vycestovala za nákupom do zahraničia. V Česku to bolo len osem percent. Je za tým tradícia z čias silného eura, keď si Slováci zvykli chodiť za nákupmi k susedom, aj to, že máme bližšie k hraniciam, tvrdí Csengeri.

V Česku smeruje vyše tretina výdavkov do hypermarketov, u nás niečo menej ako tretina. Na Slovensku ľudia viac kupujú v menších predajniach, ako sú supermarkety či malé obchody. Česi zase obľubujú nákupy v diskontných predajniach.

Csengeri za tým vidí inú štruktúru obchodov u nás a v Česku. „Na Slovensku máme silnejšie domáce reťazce, ktoré fungujú hlavne v menších formátoch,“ povedal. V Česku je výraznejšia expanzia väčších formátov, ako sú hypermarkety a diskonty.

potraviny_res_res.jpg

Pre zväčšenie kliknite na obrázok

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 649
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 194
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 380
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 668
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 035
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 962
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 687
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 518
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 250
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.