BRATISLAVA.
"S plnou vážnosťou prehlasujem, že akýkoľvek typ cirkulačnej dane nebude zavádzaný plošne pre všetkých obyvateľov na Slovensku,“ vyhlásil v utorok v parlamente v rámci rozpravy k novele zákona o správnych poplatkoch Kažimír.
Poslanci napokon v novele v utorok podvečer odsúhlasili okrem iného aj vyššie poplatky pre motoristov pri prvom zápise motorového vozidla kategórie L, M1 a niektorých typov kategórie N1 do evidencie vozidiel. Pri prvej registrácii áut presadilo ministerstvo financií rozdielne poplatky v závislosti od výkonu motora.
Možnosť zavedenia progresívnej registračnej a cirkulačnej dane z automobilov ako vhodný nástroj na zdaňovanie majetku a ako pomoc pri konsolidácii verejných financií prezentoval minulý týždeň Inštitút finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií.
Inštitút vo zverejnenej štúdii navrhuje zavedenie registračnej dane v rozpätí od 31 eur pre vozidlá s výkonom do 33 kW až 2 992 eur pre vozidlá s výkonom vyšším ako 254 kW.
S vyššími registračnými poplatkami počíta aj schválená novela zákona o správnych poplatkoch, avšak až pre autá s výkonom nad 80 kW.
"Ak sa tu objavili nejaké analýzy, ktoré sú z dielne Inštitútu finančnej politiky, tak je to v plnej kompetencii Inštitútu finančnej politiky, aby robil analytickú prácu, napríklad na tému možných majetkových daní a možného teoretického vývoja formovania daňovej sústavy na Slovensku,“ uviedol na margo zverejnenej analýzy Kažimír.
IFP prezentoval aj možnosť zavedenia progresívnej tzv. cirkulačnej dane, ktorá by sa uhrádzala každoročne, a to v rozpätí od 10 do 539 eur podľa úrovne výkonu motora automobilu.
"Fiškálny výnos vo výške približne 65,3 mil. eur by bol v prípade implementácie predkladaného návrhu financovaný prevažne najbohatšou časťou populácie," konštatuje IFP.
Určitý typ cirkulačnej dane existuje v súčasnosti na Slovensku v podobe dane z motorových vozidiel, no vzťahuje sa len na právnické osoby.
"Neexistuje ekonomické zdôvodnenie, prečo by cirkulačnou a registračnou daňou mali byť zaťažení iba podnikatelia a právnické osoby," dodáva inštitút.
Na Slovensku v súčasnosti podľa IFP neexistuje koncept zdaňovania vozidiel formou registračnej a cirkulačnej dane v takej miere, ako je bežné v mnohých krajinách Európskej únie a krajinách Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD).
Zverejnená analýza podľa inštitútu ilustruje možnosť zavedenia týchto daní v podmienkach Slovenska ako efektívneho nástroja zdaňovania majetku.