Audítor: Peugeot má zlú koncepciu, zlé riadenie a je malý

Expert uviedol, že PSA, konkurent Volkswagenu, trpí tým, že má nadbytočnú produkčnú kapacitu a veľmi závisí na odbyte v Európe.

PARÍŽ. Francúzsku automobilku PSA Peugeot Citroën silno kritizoval osobitný audítor francúzskej vlády Emmanuel Sartorius. Podľa neho sa vedenie podniku v posledných dvoch desaťročiach v strategických rozhodnutiach dopustilo viacerých ťažkých chýb.

Obsahuje to predbežná správa o stave koncernu, ktorú zverejnili dnes v Paríži. Jeho hlboká reštrukturalizácia, vrátane znižovania počtu pracovníkov, sa javí ako nevyhnutná. Vedenie však bude musieť podstatne viac ako doteraz diskutovať s odbormi. Odporúča Sartorius.

PSA moc závisí na Európe

Expert uviedol, že PSA, konkurent Volkswagenu, trpí tým, že má nadbytočnú produkčnú kapacitu a veľmi závisí na odbyte v Európe, ktorý redukuje súčasná kríza.

Namiesto toho, aby koncern investoval do perspektívnych rozvojových krajín, druhý najväčší výrobca vozidiel na kontinente radšej vyplácal vysoké dividendy a skupoval svoje akcie. Na tieto činnosti vynaložil v rokoch 1999 až 2011 viac ako šesť miliárd eur.

Vedenie PSA obvinenia odmietlo a uviedlo, že v uvedenom období investovalo do vývoja a výroby 40 miliárd eur.

O posudok žiadala vláda

Rozhodnutie o posúdení stavu PSA vzniklo vo vláde po oznámení vedenia koncernu, že musí realizovať úsporné opatrenia. Do plánu zapísalo aj zastavenie výroby v montážnom závode v Aulnay neďaleko Paríža. Okrem toho by sa malo vo Francúzsku zrušiť 8000 pracovných miest.

Plán bol zverejnený v polovici júla a odvtedy sa ozývajú proti nemu protesty. Ak sa zámer nezmení, odbory zorganizujú veľké demonštrácie. Avšak Sartoriusova správa znamená, že od vlády nemôžu očakávať nijakú nepriamu podporu. Navrhnuté opatrenia sú nevyhnutné.

Sartorius situáciu posudzuje tak, že sa koncern PSA dostal do zovretia klieští. Predstavujú ho nízke mzdy vo východoeurópskych krajinách, v ktorých pôsobia iné veľké koncerny, a nemeckí výrobcovia prémiových typov vozidiel ako Audi, BMW a Mercedes.

Je moc malý

Na to, aby mohla PSA ovplyvňovať trh je voči iným jeho hlavným hráčom primalá. Vlani koncern predal iba 3,5 milióna vozidiel. Ich výroba sa sústredila najmä vo Francúzsku. Produkčná kapacita závodov je postavená na odbyt štyroch miliónov vozidiel ročne.

PSA sa dostala do hlbokej stratovosti. Pokles predaja vozidiel vo Francúzsku, Španielsku a v Taliansku spôsobil v prvom polroku stratu 819 miliónov eur.

Odbory sú však bojovo naladené. Podporia kompromis iba vtedy, ak sa ani jeden prepustený zamestnanec koncernu nebude musieť hlásiť na úrade práce. Vláda vplýva na PSA len nepriamo; na rozdiel od Renaultu sa na ňom majetkovo nepodieľa.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  2. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  3. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  4. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  5. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  6. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  7. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  8. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  10. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 540
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 331
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 795
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 716
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 789
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 396
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 166
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 679
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 126
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 644

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov, debatujeme o ňom do omrzenia v čase robotizácie a editovania ľudského genómu, v čase, keď máme šance aj na lepšiu budúcnosť.

DOMOV

Prieskum agentúry Focus: Smer klesá, KDH je v parlamente

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade pracujú.

EKONOMIKA

Slovensko chce loviť turistov v Rusku a Bielorusku

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú krajiny V4.

Neprehliadnite tiež

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Ceny ropy vzrástli

Trhy zareagovali na pokles zásob komodity v USA.

Ex-manažér koncernu ABB spreneveril sto miliónov dolárov

Motívom trestnej činnosti bolo zrejme "iba" osobné obohatenie.

Amazon ruší poplatky za dopravu, posielať balíčky bude zadarmo

Firma je jeden z naj­väč­ších e-sho­pov na svete so širokou ponukou sortimentu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop