Audítor: Peugeot má zlú koncepciu, zlé riadenie a je malý

Expert uviedol, že PSA, konkurent Volkswagenu, trpí tým, že má nadbytočnú produkčnú kapacitu a veľmi závisí na odbyte v Európe.

PARÍŽ. Francúzsku automobilku PSA Peugeot Citroën silno kritizoval osobitný audítor francúzskej vlády Emmanuel Sartorius. Podľa neho sa vedenie podniku v posledných dvoch desaťročiach v strategických rozhodnutiach dopustilo viacerých ťažkých chýb.

Obsahuje to predbežná správa o stave koncernu, ktorú zverejnili dnes v Paríži. Jeho hlboká reštrukturalizácia, vrátane znižovania počtu pracovníkov, sa javí ako nevyhnutná. Vedenie však bude musieť podstatne viac ako doteraz diskutovať s odbormi. Odporúča Sartorius.

PSA moc závisí na Európe

Expert uviedol, že PSA, konkurent Volkswagenu, trpí tým, že má nadbytočnú produkčnú kapacitu a veľmi závisí na odbyte v Európe, ktorý redukuje súčasná kríza.

Namiesto toho, aby koncern investoval do perspektívnych rozvojových krajín, druhý najväčší výrobca vozidiel na kontinente radšej vyplácal vysoké dividendy a skupoval svoje akcie. Na tieto činnosti vynaložil v rokoch 1999 až 2011 viac ako šesť miliárd eur.

Vedenie PSA obvinenia odmietlo a uviedlo, že v uvedenom období investovalo do vývoja a výroby 40 miliárd eur.

O posudok žiadala vláda

Rozhodnutie o posúdení stavu PSA vzniklo vo vláde po oznámení vedenia koncernu, že musí realizovať úsporné opatrenia. Do plánu zapísalo aj zastavenie výroby v montážnom závode v Aulnay neďaleko Paríža. Okrem toho by sa malo vo Francúzsku zrušiť 8000 pracovných miest.

Plán bol zverejnený v polovici júla a odvtedy sa ozývajú proti nemu protesty. Ak sa zámer nezmení, odbory zorganizujú veľké demonštrácie. Avšak Sartoriusova správa znamená, že od vlády nemôžu očakávať nijakú nepriamu podporu. Navrhnuté opatrenia sú nevyhnutné.

Sartorius situáciu posudzuje tak, že sa koncern PSA dostal do zovretia klieští. Predstavujú ho nízke mzdy vo východoeurópskych krajinách, v ktorých pôsobia iné veľké koncerny, a nemeckí výrobcovia prémiových typov vozidiel ako Audi, BMW a Mercedes.

Je moc malý

Na to, aby mohla PSA ovplyvňovať trh je voči iným jeho hlavným hráčom primalá. Vlani koncern predal iba 3,5 milióna vozidiel. Ich výroba sa sústredila najmä vo Francúzsku. Produkčná kapacita závodov je postavená na odbyt štyroch miliónov vozidiel ročne.

PSA sa dostala do hlbokej stratovosti. Pokles predaja vozidiel vo Francúzsku, Španielsku a v Taliansku spôsobil v prvom polroku stratu 819 miliónov eur.

Odbory sú však bojovo naladené. Podporia kompromis iba vtedy, ak sa ani jeden prepustený zamestnanec koncernu nebude musieť hlásiť na úrade práce. Vláda vplýva na PSA len nepriamo; na rozdiel od Renaultu sa na ňom majetkovo nepodieľa.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 561
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 188
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 902
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 856
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 488
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 488
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 466
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 436
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 968

Téma: Peugeot


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.