BRATISLAVA.
Hlavným ťahúňom bol podľa prieskumu GfK Temax telekomunikačný sektor, ktorý zaznamenal v druhom kvartáli tržby 5,2 mld. eur a polepšil si tak o vyše 18 %.
Kumulovaný rast za prvých šesť mesiacov tohto roka dosiahol úroveň 12,6 % s celkovou hodnotou tržieb 10,5 mld. eur. O značnú časť tržieb sa postaral segment takzvaných inteligentných telefónov, ktorý je ešte stále pomerne nenasýtený.
Výrazný rast v druhom kvartáli dosiahlo aj odvetvie informačných technológií (IT). Napriek tomu, že trhy sú, rovnako ako v prípade telekomu, veľmi nasýtené, tržby v sektore stúpali 6,4-percentným tempom. To znamená medziročný prírastok 13,1 mld. eur.
Nové impulzy pre trh s IT prináša podľa GfK Temax rastúci dopyt po mediálnych tabletoch zo strany súkromných užívateľov ale aj súkromného sektora.
Oblasť malých spotrebičov sa podľa GfK Temax mierne ozdravila a v druhom štvrťroku s tržbami 3,2 mld. eur vyrovnala straty z prvých troch mesiacov roku 2012. Oproti vlaňajšku tak predaj stúpol o 7,7 %, hlavne v dôsledku zvýšeného záujmu o spotrebiče na prípravu potravín.
Tržby v odvetviach fotoaparátov, veľkých domácich spotrebičov a spotrebnej elektroniky rástli pomerne pomalým tempom v rozpätí 0,5 až 1,4 % s tržbami v súčte 18,2 mld. eur.
Pokles tržieb o 1,5 % na 3,8 mld. eur zaznamenal len sektor kancelárskeho vybavenia a spotrebného tovaru. Ako hlavný dôvod poklesu prieskum uvádza cenové vojny medzi značkovými výrobcami.
Z výsledkov prieskumu tiež vyplýva, že výrazný vplyv na výkonnosť trhov v druhom štvrťroku 2012 mal európsky futbalový šampionát.
Ten sa podpísal hlavne pod vyšší predaj televízorov s plochou obrazovkou. Výhľad do budúcnosti pre západoeurópske trhy s elektronikou a technickým spotrebným tovarom do veľkej miery závisí na očakávaniach spotrebiteľov, ktoré nedávno ovplyvnil vývoj v eurozóne.
GfK TEMAX je index vyvinutý divíziou GfK Retail and Technology určený na sledovanie trhov spotrebného tovaru dlhodobej spotreby.
Údaje získava z viac než 390 tis. maloobchodných prevádzok po celom svete. Spoločnosť GfK je jednou z najväčších prieskumných spoločností na svete s viac než 11 tis. zamestnancami, ktorá pôsobí vo viac než 100 krajinách sveta.