Bratislava 5. augusta (TASR) - Podpredseda vlády SR pre ekonomiku a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ivan Mikloš sa rozhodol neschváliť obstaranie nákupu 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava podľa výberového konania, ktoré spoločnosť zvolila.
Rozhodol sa tak, aby nevznikli pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania. Umožnili mu to novelizované stanovy ZSSK, podľa ktorých má valné zhromaždenie spoločnosti (100-% vlastník ZSSK je MDPT) kompetenciu rozhodnúť o obstaraní hnuteľného majetku nad 250 miliónov Sk. Rozhodol sa tak aj napriek stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý síce uznal použitú metódu verejného obstarávania - rokovacie konanie bez zverejnenia (RKBZ) za oprávnenú, ale neopodstatnenú, s poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich dvoch súťažiach.
Pred RKBZ uskutočnili železnice v rokoch 2000 a 2001 dve verejné súťaže, ktoré však zrušili. Podľa ÚVO bolo ich zrušenie v oboch prípadoch oprávnené, no súťaže boli podľa ÚVO neúspešné z dôvodu nedostatočne spracovaných súťažných podkladov a nejednoznačne stanovených podmienok účasti pre uchádzačov.
Vypísanie nového tendra je podľa I. Mikloša otázkou i pre novú exekutívu štátu, koncepcia rozvoja mobilného parku železníc totiž prešla rokovaním vlády, preto môže nový kabinet opätovne prehodnotiť potrebu nákupu jednotiek. Ak by mala byť vyhlásená nová súťaž, minister sa domnieva, že by malo ísť o verejnú súťaž s jasne stanovenými kritériami pre uchádzačov.
Za víťaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené švajčiarskou spoločnosťou Stadler AG a ŽOS Vrútky. Keďže s ním ešte zmluvu nepodpísali, RKBZ trvalo až do jeho zrušenia.