SME

Európske automobilky reagujú na prebytok kapacít v sektore pomaly

Najviac je stratový Peugeot. Vo Francúzsku potrebuje prepustiť vyše 10-tisíc pracovníkov.

LONDÝN. Európski výrobcovia automobilov sa vracajú z dovoleniek, aby si vyhrnuli rukávy a začali zatvárať závody a prepúšťať zamestnancov. Mnohí analytici odvetvia to pokladajú za oneskorené úsilie znížiť náklady, čo ich americkí konkurenti urobili už pred troma rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2009, keď Spojené štáty zachraňovali pred bankrotom General Motors (GM) a Chrysler, dali im podmienku, že zatvoria závody a znížia počet pracovných miest, aby sa znovu prepracovali k zisku, európske vlády zareagovali na pokles predaja automobilov opačne.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilkám poskytli širokú pomoc, aby si zachovali pracovnú silu v nádeji, že sa dynamika predaja vozidiel rýchlo vráti do starých koľají.

O tri roky, bez signálov na zlepšenie európskej hospodárskej krízy, ktorá výrazne oslabila dopyt po automobiloch na kľúčovom trhu najmä v južnej Európe, francúzski a talianski výrobcovia, spolu s Opelom, nemeckou divíziou GM, a európskymi kapacitami Forda, čelia nižšiemu odporu politikov a odborárov, keď informujú o prepúšťaní v odvetví, ako východisku pred potupným kolapsom.

Zníženie počtu zamestnancov zachráni viac pracovných miest

Vlády, vrátane nedávno zvoleného francúzskeho socialistického prezidenta, už nedisponujú zdrojmi, aby podporili ohrozené firmy. A niektorí odborárski predáci si vypočítali, že zníženie počtu zamestnancov teraz zachráni viac pracovných miest v budúcnosti. Experti predpokladajú, že firmy, ktoré v nedávnej minulosti zredukovali počet zamestnancov, si vytvorili predpoklady, aby došlo k zatváraniu závodov bez výbuchov emócií.

SkryťVypnúť reklamu

Americký špecialista na automobilový priemysel David Cole povedal, že k naštartovaniu veľkej reštrukturalizácie európskeho automobilového priemyslu dôjde až vtedy, keď bude jasné, že sa musí "obetovať prápor, aby sa zachránila divízia".

Cole dodal, že každý vtedy pochopí, že nastal vhodný čas, aby sa urobili štrukturálne zmeny. Bývalý šéf Centra pre automobilový výskum v Ann Arbore (štát Michigan) poukázal na to, že keď sa uvidí, že spoločnosť môže zaniknúť a s ňou aj všetky pracovné miesta, ľahšie sa uskutoční zámer stratiť ich len 20 %.

Zatváranie závodov už nie je tabu. Bolo ním v úvodnej fáze krízy, ktorej čelilo odvetvie po roku 2008. Uviedol to Laurent Petizon, riaditeľ parížskej pobočky konzultačnej skupiny AlixPartners. Skupina radila GM v období najväčšej pomoci, ktorú dostával koncern od Washingtonu. Podľa Petizona sa v európskom automobilovom priemysle javí ako čoraz zrejmejšia úloha odbúrať prebytočné kapacity.

SkryťVypnúť reklamu

Tri roky po drastickom oklieštení výrobných kapacít v GM a Chrysleri, ktoré žiadala vláda prezidenta Baracka Obamu ako podmienku pre pomoc v hotovosti, oba koncerny hlásia zisky napriek tomu, že americký automobilový trh v predaji vozidiel zostáva pod predkrízovými číslami.

GM, pred krízou svetovou jednotkou v sektore, zrušil v Spojených štátoch štyri značky, zatvoril 14 závodov a prepustil 21.000 zamestnancov. Vlani dosiahol rekordný zisk 7,6 miliardy USD (5,98 miliardy eur). Chrysler, teraz zastrešený Fiatom, zarobil čistých 183 miliónov USD.

V Európe, v ktorej sa po roku 2008 nezatvárali závody, lebo okrem šrotovného im pomohli aj vládne pôžičky a iné životne dôležité subvencie, sa väčšina automobiliek dostala do zostupnej špirály.

V najhoršej situácii je Peugeot

PSA Peugeot Citroen, Renault a Fiat, spolu s kapacitami Forda a GM v Európe, bojujú o zachovanie si ziskovosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac je stratový Peugeot. Vo Francúzsku potrebuje prepustiť vyše 10-tisíc pracovníkov a po 20 rokoch zatvoriť v krajine prvý závod, v Aulnay na okraji Paríža. Fiat, ktorý zatvoril v Taliansku prvý závod vlani, varoval, že bude musieť zrušiť výrobu aj v ďalšom, ak nebude schopný produkovať vozidlá cenovo schopné konkurovať na americkom trhu. Túto hrozbu vyslovil v auguste šéf Fiatu Sergio Marchionne. Vyhradil si právo riešiť tento problém po 3. štvrťroku.

Renault postupoval opatrne a nehovoril o prepúšťaní. Štyri mesiace pred oznámením vedenia Peugeotu o obmedzení kapacity, jeho šéf Carlos Ghosn uviedol, že každý významný reštrukturalizačný pohyb v Európe "prinúti ostatných výrobcov automobilov urobiť to isté".

Politici však nemohli zastaviť všetky zmeny. Európske vlády často nechceli vidieť, že vedenia automobiliek museli postupne znižovať počet zamestnancov. Uviedol to Ron Harbour, partner konzultačnej spoločnosti Oliver Wyman. Renault ich počet v rokoch 2009 až 2001 znížil o 9,6 %, Peugeot o 7,6 %. Fiat sa však touto cestou nevydal a v Taliansku si ich zachováva 63.000 napriek tomu, že jeden montážny závod zrušil.

SkryťVypnúť reklamu

Avšak v uvedených rokoch klesol predaj osobných vozidiel v západnej Európe o 13 %. Harbour poznamenal, že sa výrobcovia usilujú udržať sa na ceste, po ktorej sa rútia dole, ale napokon z nej aj tak vyletia.

Pred krízou v roku 2008 vyťažovali automobilky na oboch brehoch Atlantiku svoje výrobné kapacity asi na 85 % produkčného potenciálu. Americké závody, ktoré prežili krízu, teraz idú na 94 % kapacity, európske závody klesli na 74 % miery vyťaženosti. Výnimku tvoria iba závody Volkswagenu, ktoré sú takmer úplne vyťažené.

Veľké prekážky pre reštrukturalizáciu, ktoré predstavuje uplatňovanie zákona o bankrote, ochrane pracovných miest a iné prístupy vlád, spôsobia, že zmeny v Európe nedosiahnu nikdy taký rozsah, hĺbku a rýchlosť ako v Detroite pred necelými štyrmi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu

Nedôjde k nim napriek faktu, že americký príklad je veľmi čerstvý. Na starom kontinente sa ho zatiaľ úspešne darí ignorovať.

Informovala o tom agentúra Reuters.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.658
CZK 25.210
JPY 164.540
CAD 1.467
GBP 0.854
HUF 394.630
PLN 4.344
CHF 0.971
SEK 11.635

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 671
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 426
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 959
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 779
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 782
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 583
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 231
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 733
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 601
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 782
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 583
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 231
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 733
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 601
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu