Bankové domy rátajú s ďalšou expanziou pri otváraní pobočiek. Konkurencii chcú odobrať klientov.
BRATISLAVA. S otváraním veľkých pobočiek banky u nás zrejme skončili. Snažia sa šetriť, a preto dávajú prednosť malým pobočkám, ktoré majú zopár zamestnancov.
Tento model im umožňuje predávať produkty efektívnejšie. Majú šancu rozvinúť ho nielen v obchodných centrách, ale aj na sídliskách či v centrách okresných miest.
Chcú byť bližšie k ľuďom
„Osvedčil sa nám koncept menších pobočiek do desať zamestnancov,“ tvrdí hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Prima Banka, ktorá od začiatku roka otvorila 15 pobočiek, uprednostila maximálne štyroch zamestnancov v novej pobočke, ČSOB najviac osem pracovníkov v pobočke. Dostupnosť pobočiek a bankomatov, ako aj možnosť osobne sa poradiť s pracovníkom banky považuje väčšina slovenských klientov za veľmi dôležité, tvrdí analytik Fincentra Ján Porázik.
Banky si uvedomujú, že slovenský klient je konzervatívny. Z pohľadu ich konkurenčného boja je preto rast počtu bankomatov a pobočiek nevyhnutný.
Pobočiek bude ešte viac
Banky budú v expanzii pokračovať. UniCredit do konca roka otvorí jednu pobočku a osem nových bankomatov, Slovenská sporiteľňa dve pobočky a tri bankomaty, VÚB banka tri pobočky a šesť bankomatov a Prima Banka najmenej desať pobočiek a viac bankomatov.
Nová pobočka je pre banku investíciou, ktorá jej má pomôcť zarábať, vraví analytik Symsite Research Vladimír Dohnal. „Banka predá viac produktov, rastú jej vklady aj počet poskytnutých úverov,“ dodal.
Prima Banka, ktorú ovládla skupina Penta, sa netají tým, že expanziou pobočiek a novou ponukou produktov chce získať klientov konkurenčných bánk. „Penta chce, aby sa jej investícia vrátila. Dúfa, že Prima Banka zvýši trhový podiel, a teda hodnotu,“ vraví Dohnal.
Boj medzi bankami sa vyostruje pre nepriaznivý vývoj na trhu. Za prvý polrok bankový sektor stratil až 36 percent čistého zisku. Môže za to nižší záujem o úvery aj nižší objem vybraných poplatkov. Dlhová kríza tlmí investície firiem a ľudí núti odkladať väčšie investície na neskôr.
Majú vyššie náklady
Ďalšie rozširovanie pobočkovej siete je však v rozpore s tvrdením bánk, že chcú klientov naučiť komunikovať s bankou elektronicky cez internetbanking.
„Staršiu generáciu nie je možné prevychovať na bankové služby cez elektronické kanály hneď,“ tvrdí Porázik. Podľa neho bude táto zmena dlhodobým procesom.
Konzervatívni klienti prerábajú hlavne na poplatkoch, ktoré od marca zvýšili všetky banky už niekoľkokrát. Dôvodom nebol len menší záujem o úvery, ale aj vyššie náklady bánk, ktoré vznikli priamo v pobočkách. Týkali sa vkladov a výberov klientov v hotovosti, administratívy a investícií do nových technológií.