AKTUALIZOVANÉ 20:52

Vlaky niekde uberú, inde pridajú. Pozrite sa, ako majú jazdiť

Nový grafikon počíta so zrušením šiestich vlakových liniek.

Zatiaľ nie je isté, či zredukované železničné spoje od decembra nahradia župy v plnej miere autobusmi.

BRATISLAVA. Ak zvyknete cestovať vlakom, pripravte sa na zmeny. Ministerstvo dopravy už totiž vie, ako by mali premávať vlaky od 9. decembra. Konečný návrh železničného grafikonu zverejnilo na webovej stránke vlaky.net.

Vlaky budú premávať tam, kde je o ne záujem, tvrdí ministerstvo dopravy.

„Grafikon počíta so zrušením šiestich liniek, kde cestovalo v priemere len deväť či trinásť ľudí na vlak. Vlakové kilometre z týchto liniek presúvame na ďalších 13 liniek, kde je naopak záujem cestujúcich veľký,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Viac rušených kilometrov

Rezort dopravy už avizoval, aké zmeny chystá. V posledných týždňoch o nich ešte diskutoval so župami, ktoré neboli plánom naklonené.

Financujú totiž prímestskú autobusovú dopravu do sto kilometrov, ktorá je pre ne stratová. Obávali sa, že rušené spoje budú musieť suplovať autobusmi.

Po debatách so županmi urobil napokon štát jednu výraznú zmenu. Nezruší len trať od Lipian do Plavča, ale z Lipian až po Starú Ľubovňu.

To je 16 kilometrov rušenej trate navyše oproti plánom. „Tieto zrušené spoje, presunieme na trasu Kežmarok – Stará Ľubovňa,“ dodal Kóňa.

info
Fakty
O grafikone
  • Vlaky budú jazdiť v špičke aj každú polhodinu, mimo špičky každú hodinu.
  • Podľa objednávky štátu majú vlaky naďalej prejazdiť 30,3 milióna vlakokilometrov ročne za dotáciu 205 miliónov eur.
Zdroj: MDVaRR

V Žilinskom samosprávnom kraji si chvália, že im štát urobil určité ústupky a niekde sa už bude napríklad kratšie čakať na prestup.

Radosť má aj kežmarský primátor Igor Šajtlava, keďže spoje medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou sa majú posilniť. „Smerom na Poprad je to hlavný ťah,“ hovorí Šajtlava.

Napriek tomu však župy nie sú s výsledkom veľmi spokojné. Košický samosprávny kraj vyrátal, že keby chceli autobusmi plnohodnotne nahradiť dopravu na zrušenej železničnej trati medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi, potrebovali by desaťtisíce eur.

„Úplné nahradenie železničnej dopravy autobusmi po identickej trase, by si žiadalo zvýšenie nákladov o 90­tisíc eur ročne,“ vysvetľuje hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková. Okrem toho samospráve chýba niekoľko stotisíc eur na opravu cesty, po ktorej by mali autobusy chodiť, dodala Bobriková.

Z reakcií žúp zatiaľ nie je jasné, či a ako autobusy prispôsobia vlakom. V banskobystrickej župe si chcú najprv zmeny na železnici dôkladne naštudovať.

Tamojší župan stále dúfa, že sa napokon doprava na trati medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou nezruší. „Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka dostal prísľub od ministra dopravy Jána Počiatka, že v tejto veci budú ešte rokovať,“ vraví Maňkov hovorca Peter Hajnala.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Už len kozmetické úpravy

Ministerstvo dopravy však už s výraznými zmenami v grafikone neráta. „Nevylučujeme, že sa môže vyskytnúť nejaká chybička, čo sa týka čakania na prípoje a podobne. Takéto podnety od občanov budeme pozorne počúvať a systém postupne dolaďovať. Grafikon sa totiž mení každý polrok. Pôjde však o kozmetické zmeny,“ vysvetlil Kóňa.

Maňka sa chystá rokovať aj o tom, či štát župám pomôže s nákladmi, ktoré im môžu vzniknúť po zrušení vlakových spojov a ich nahradení autobusmi.

Rezort financií však s príspevkom neráta. „Štát na tieto účely neposkytuje vyšším územným celkom dotácie zo štátneho rozpočtu,“ tvrdí ministerstvo.

Pozrite sa, ktoré vlaky by sa mali posilniť a ktoré zredukovať.

ico

Pod Tatrami boli vlaky neobsadené

Výpadok železničných spojov nie je nijako kompenzovaný posilnením autobusových výkonov.

POPRAD. Podľa nového grafikonu železničnej dopravy by mali byť vlakové spoje na trati Poprad Stará Ľubovňa znížené na polovicu.

"Dôvodom na toto rozhodnutie boli nízke výkony železničnej osobnej dopravy v úseku Kežmarok Plaveč, ako aj skutočnosť, že hoci je v úseku Kežmarok Stará Ľubovňa cesta v dobrom súbehu so železničnou traťou, obchádza trať práve Spišskú Belú, ktorá je jediné významné spádové centrum línie," vysvetľuje hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Práve tu však od Kežmarku gravituje významný prúd cestujúcich prímestskými autobusovými spojmi, čo železnicu podľa neho viditeľne hendikepuje. Reaguje tak na vyjadrenie miestnej samosprávy pod Tatrami, ktorá tvrdí, že nový návrh grafikonu na budúci rok je neprijateľný.

Pri delení celkového neprekročiteľného objemu štátom financovateľných vlakových výkonov, čo predstavuje 30,3 milióna vlakových kilometrov, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja s ohľadom na výsledky štúdie prúdov cestujúcich pre úsek Poprad Kežmarok pridelili Železničnej spoločnosti Slovensko objem vlakových výkonov na úrovni 25,5 vlaku denne.

Posilnený Kežmarok

To znamená viac ako 130.000 vlakových kilometrov (vlkm). Pre trať Kežmarok Stará Ľubovňa Plaveč to bolo 7,4 vlaku denne, čo je 124.000 vlkm.

"V rámci parciálnej porady ku grafikonu dňa 10. júla 2012 bolo rozhodnuté posilniť dopravu v úseku Kežmarok Stará Ľubovňa a pre tento účel prehodnotiť pomery intenzít vlakovej dopravy medzi úsekmi Poprad-Tatry Kežmarok a Kežmarok Stará Ľubovňa Plaveč s tým, že v úseku Stará Ľubovňa Plaveč sa železničná osobná doprava s ohľadom na extrémne nízky počet cestujúcich úplne zastaví," vysvetľuje Kóňa.

Takýto koncept ministerstvo prezentovalo v ten istý deň aj na dopravnej komisii Prešovského samosprávneho kraja (PSK), ktorá ho zobrala na vedomie. V konečnej podobe cestovného poriadku je na úseku trate Kežmarok Stará Ľubovňa nastavený objem vlakových výkonov na úrovni 11,7 vlaku, čiže 128.000 vlkm.

PSK však poukázal na to, že výpadok železničných spojov nie je nijako kompenzovaný posilnením autobusových výkonov.

Žiaden súbeh

"V tejto súvislosti upozorňujem na fakt, že na trati Humenné - Stakčín sme nastavili v novom grafikonovom období taký cestovný poriadok osobných vlakov, že nie je potrebné na tejto línii vykonávať žiadnu súbežnú autobusovú dopravu, ktorá je na tejto trase pomerne intenzívna. Považujeme preto za účelné presunúť tam ušetrené vozidlové kilometre autobusov do oblasti Plavča a Starej Ľubovne," zdôraznil hovorca ministerstva.

Poznamenal tiež, že v grafikonovom období 2013/2014 predpokladá rezort dopravy obnoviť osobnú železničnú dopravu na trati Poprad - Spišská Belá horné nádražie.

Táto stanica leží prakticky v centre Spišskej Belej na konci dávnejšie nepoužívanej železničnej odbočky z trate Poprad Plaveč a ministerstvo ju za týmto účelom plánuje oživiť. "To tu vytvorí podobnú situáciu, ako na spomenutej trati Humenné Stakčín," uzavrel Kóňa.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Rušenie vlakov na východe


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.