AKTUALIZOVANÉ 20:52

Vlaky niekde uberú, inde pridajú. Pozrite sa, ako majú jazdiť

Nový grafikon počíta so zrušením šiestich vlakových liniek.

Zatiaľ nie je isté, či zredukované železničné spoje od decembra nahradia župy v plnej miere autobusmi.

BRATISLAVA. Ak zvyknete cestovať vlakom, pripravte sa na zmeny. Ministerstvo dopravy už totiž vie, ako by mali premávať vlaky od 9. decembra. Konečný návrh železničného grafikonu zverejnilo na webovej stránke vlaky.net.

Vlaky budú premávať tam, kde je o ne záujem, tvrdí ministerstvo dopravy.

„Grafikon počíta so zrušením šiestich liniek, kde cestovalo v priemere len deväť či trinásť ľudí na vlak. Vlakové kilometre z týchto liniek presúvame na ďalších 13 liniek, kde je naopak záujem cestujúcich veľký,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Viac rušených kilometrov

Rezort dopravy už avizoval, aké zmeny chystá. V posledných týždňoch o nich ešte diskutoval so župami, ktoré neboli plánom naklonené.

Financujú totiž prímestskú autobusovú dopravu do sto kilometrov, ktorá je pre ne stratová. Obávali sa, že rušené spoje budú musieť suplovať autobusmi.

Po debatách so županmi urobil napokon štát jednu výraznú zmenu. Nezruší len trať od Lipian do Plavča, ale z Lipian až po Starú Ľubovňu.

To je 16 kilometrov rušenej trate navyše oproti plánom. „Tieto zrušené spoje, presunieme na trasu Kežmarok – Stará Ľubovňa,“ dodal Kóňa.

info
Fakty
O grafikone
  • Vlaky budú jazdiť v špičke aj každú polhodinu, mimo špičky každú hodinu.
  • Podľa objednávky štátu majú vlaky naďalej prejazdiť 30,3 milióna vlakokilometrov ročne za dotáciu 205 miliónov eur.
Zdroj: MDVaRR

V Žilinskom samosprávnom kraji si chvália, že im štát urobil určité ústupky a niekde sa už bude napríklad kratšie čakať na prestup.

Radosť má aj kežmarský primátor Igor Šajtlava, keďže spoje medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou sa majú posilniť. „Smerom na Poprad je to hlavný ťah,“ hovorí Šajtlava.

Napriek tomu však župy nie sú s výsledkom veľmi spokojné. Košický samosprávny kraj vyrátal, že keby chceli autobusmi plnohodnotne nahradiť dopravu na zrušenej železničnej trati medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi, potrebovali by desaťtisíce eur.

„Úplné nahradenie železničnej dopravy autobusmi po identickej trase, by si žiadalo zvýšenie nákladov o 90­tisíc eur ročne,“ vysvetľuje hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková. Okrem toho samospráve chýba niekoľko stotisíc eur na opravu cesty, po ktorej by mali autobusy chodiť, dodala Bobriková.

Z reakcií žúp zatiaľ nie je jasné, či a ako autobusy prispôsobia vlakom. V banskobystrickej župe si chcú najprv zmeny na železnici dôkladne naštudovať.

Tamojší župan stále dúfa, že sa napokon doprava na trati medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou nezruší. „Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka dostal prísľub od ministra dopravy Jána Počiatka, že v tejto veci budú ešte rokovať,“ vraví Maňkov hovorca Peter Hajnala.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Už len kozmetické úpravy

Ministerstvo dopravy však už s výraznými zmenami v grafikone neráta. „Nevylučujeme, že sa môže vyskytnúť nejaká chybička, čo sa týka čakania na prípoje a podobne. Takéto podnety od občanov budeme pozorne počúvať a systém postupne dolaďovať. Grafikon sa totiž mení každý polrok. Pôjde však o kozmetické zmeny,“ vysvetlil Kóňa.

Maňka sa chystá rokovať aj o tom, či štát župám pomôže s nákladmi, ktoré im môžu vzniknúť po zrušení vlakových spojov a ich nahradení autobusmi.

Rezort financií však s príspevkom neráta. „Štát na tieto účely neposkytuje vyšším územným celkom dotácie zo štátneho rozpočtu,“ tvrdí ministerstvo.

Pozrite sa, ktoré vlaky by sa mali posilniť a ktoré zredukovať.

ico

Pod Tatrami boli vlaky neobsadené

Výpadok železničných spojov nie je nijako kompenzovaný posilnením autobusových výkonov.

POPRAD. Podľa nového grafikonu železničnej dopravy by mali byť vlakové spoje na trati Poprad Stará Ľubovňa znížené na polovicu.

"Dôvodom na toto rozhodnutie boli nízke výkony železničnej osobnej dopravy v úseku Kežmarok Plaveč, ako aj skutočnosť, že hoci je v úseku Kežmarok Stará Ľubovňa cesta v dobrom súbehu so železničnou traťou, obchádza trať práve Spišskú Belú, ktorá je jediné významné spádové centrum línie," vysvetľuje hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Práve tu však od Kežmarku gravituje významný prúd cestujúcich prímestskými autobusovými spojmi, čo železnicu podľa neho viditeľne hendikepuje. Reaguje tak na vyjadrenie miestnej samosprávy pod Tatrami, ktorá tvrdí, že nový návrh grafikonu na budúci rok je neprijateľný.

Pri delení celkového neprekročiteľného objemu štátom financovateľných vlakových výkonov, čo predstavuje 30,3 milióna vlakových kilometrov, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja s ohľadom na výsledky štúdie prúdov cestujúcich pre úsek Poprad Kežmarok pridelili Železničnej spoločnosti Slovensko objem vlakových výkonov na úrovni 25,5 vlaku denne.

Posilnený Kežmarok

To znamená viac ako 130.000 vlakových kilometrov (vlkm). Pre trať Kežmarok Stará Ľubovňa Plaveč to bolo 7,4 vlaku denne, čo je 124.000 vlkm.

"V rámci parciálnej porady ku grafikonu dňa 10. júla 2012 bolo rozhodnuté posilniť dopravu v úseku Kežmarok Stará Ľubovňa a pre tento účel prehodnotiť pomery intenzít vlakovej dopravy medzi úsekmi Poprad-Tatry Kežmarok a Kežmarok Stará Ľubovňa Plaveč s tým, že v úseku Stará Ľubovňa Plaveč sa železničná osobná doprava s ohľadom na extrémne nízky počet cestujúcich úplne zastaví," vysvetľuje Kóňa.

Takýto koncept ministerstvo prezentovalo v ten istý deň aj na dopravnej komisii Prešovského samosprávneho kraja (PSK), ktorá ho zobrala na vedomie. V konečnej podobe cestovného poriadku je na úseku trate Kežmarok Stará Ľubovňa nastavený objem vlakových výkonov na úrovni 11,7 vlaku, čiže 128.000 vlkm.

PSK však poukázal na to, že výpadok železničných spojov nie je nijako kompenzovaný posilnením autobusových výkonov.

Žiaden súbeh

"V tejto súvislosti upozorňujem na fakt, že na trati Humenné - Stakčín sme nastavili v novom grafikonovom období taký cestovný poriadok osobných vlakov, že nie je potrebné na tejto línii vykonávať žiadnu súbežnú autobusovú dopravu, ktorá je na tejto trase pomerne intenzívna. Považujeme preto za účelné presunúť tam ušetrené vozidlové kilometre autobusov do oblasti Plavča a Starej Ľubovne," zdôraznil hovorca ministerstva.

Poznamenal tiež, že v grafikonovom období 2013/2014 predpokladá rezort dopravy obnoviť osobnú železničnú dopravu na trati Poprad - Spišská Belá horné nádražie.

Táto stanica leží prakticky v centre Spišskej Belej na konci dávnejšie nepoužívanej železničnej odbočky z trate Poprad Plaveč a ministerstvo ju za týmto účelom plánuje oživiť. "To tu vytvorí podobnú situáciu, ako na spomenutej trati Humenné Stakčín," uzavrel Kóňa.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 386
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 449
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 684
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 237
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 010
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 923
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 494
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 901

Téma: Rušenie vlakov na východe


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

TECH

NASA má v stredu ohlásiť dôležitý objav, detaily zatiaľ tají

Objav môže byť rovnako zásadný ako objav exoplanéty Proxima b

Neprehliadnite tiež

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.

Únia začala daňovým rajom hroziť čiernou listinou

Podľa Kažimíra je cieľom, aby neexistovali štáty, kde sa dajú ukrývať peniaze s nulovou alebo minimálnou daňovou sadzbou.

Francúzi zlikvidujú ďalších 600-tisíc kačíc pre výskyt vtáčej chrípky

Francúzsko už v januári pristúpilo k masívnej likvidácii hydiny, aby zastavilo šírenie vírusu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop