Šéf VW: Čakal som od vlády horšie

Bratislavský Volkswagen cíti slabší dopyt z južnej Európy. Vykrývajú ho však Číňania a Američania, vraví predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia ALBRECHT REIMOLD.

Slovenská ekonomika stále rastie, ale len vďaka výrobe áut. Keď sa však pozrieme na štatistiky, vidíme vo výrobe áut pokles, spomalenie rastu. Cíti to aj bratislavský Volkswagen?

„V prvom polroku 2012 naša výroba stále rástla. Už teraz v auguste sme prekročili výrobu z roku 2011, teda 210-tisíc kusov. Aj v druhom polroku budeme pokračovať v raste výroby. Samozrejme, sledujeme situáciu v Európe, ale aj celosvetovo a darí sa nám výkyvy vyrovnávať, takže naša produkcia rastie.“

Každý mesiac tempo rastu prekonáva rast z predchádzajúcich mesiacov?

„Dosiahli sme, čo sa týka rastu, stabilnú a kontinuálnu úroveň vďaka New Small Family (NSF) a športovo-úžitkovým vozidlám (SUV). Prvých šesť mesiacov roku 2012 bolo najúspešnejším polrokom v 21-ročnej histórii Volkswagen Slovakia.“

info
Volkswagen Slovakia
Ako vyrába
  • Volkswagen v Bratislave vyrába modely: VW Touareg, Audi Q7, Volkswagen up! ŠKODA Citigo, SEAT Mii, karosérie Porsche Cayenne.
  • Za prvý polrok 2012 vyrobil 209 400 áut, čo je o 122 % viac než za rovnaké obdobie 2011.
  • Za celý minulý rok vyrobil 210-­tisíc áut.
  • Tento rok plánuje vyrobiť 400-­tisíc áut.
  • Na výrobe sa podieľa asi 8400 zamestnancov.

Znamená to, že ste už na maximálnej kapacite a v nej sa vyrába každý deň?

„Vyrábame mierne nad hodnotami plánu. Minulý rok sme dostali ocenenie za lean production (štíhlu výrobu). Znamená, že máme možnosť vyrábať čoraz lepšie a efektívnejšie, ako to ukazuje najmä segment SUV. Čo sa týka výrobnej kapacity, rezervy existujú vždy, ale nebolo by dobré pracovať na doraz. Využívame naplno naše technické kapacity a vyrábame na stabilnej úrovni.“

Objednávky nie sú také, aby bolo treba pracovať na maximálnej kapacite?

„Snažíme sa pracovať stále maximálne efektívne a flexibilne. Ak by sme mali v objednávkach prudký nárast, hľadali by sme ďalšie možnosti, ako by sa ešte dala zvýšiť produkcia.“

Pri modeloch NSF je pravda to, čo sa šíri medzi subdodávateľmi, že ste museli zmeniť výrobné plány nadol?

„Som tu od prvého januára, čo bolo predtým, nemôžem povedať. Máme jeden scenár a podľa toho aj postupujeme.“

Čiže, všetko je podľa plánov v oboch segmentoch?

„V tomto momente áno. Čo sa týka trhov, v Európe sú iste krajiny, kde dúfame v zlepšenie situácie, a iné krajiny ako Čína prekračujú plánované očakávania.“

Luboš Sirota z Republikovej únie zamestnávateľov povedal, že jedna automobilka u nás musí znížiť svoje výrobné plány o desať percent? O kom hovorí?

„Určite pochopíte, že sa nebudem vyjadrovať ku konkurentom. Odkiaľ má tú informáciu, musí povedať sám. Ja sa zaoberám predovšetkým mojím podnikom.“

Keď sa pozriete na mapu Slovenska, ktorým smerom by ste pri odpovedi na túto otázku pozreli? Na sever alebo bližšie k Bratislave?

„O tom nebudem špekulovať. Nám ide o to, aby sme nehovorili o našich konkurentoch, ale s nimi.“

Stále platí, že VW vyrobí 400-tisíc áut v tomto roku?

„V prvom polroku sme medziročne zvýšili výrobu automobilov o 122 %. Áno, vytvorili sme dobré podmienky, aby sme tento cieľ naplnili.“

TBEN2934.jpg

Nemáte signály, že by objednávky nemuseli byť v súlade s vašimi očakávaniami?

„V južnej Európe objednávky úplne nezodpovedajú očakávaniam, ale na iných trhoch sú oveľa lepšie, ako sme očakávali. To mi dáva istotu, že tento cieľ splníme.“

Ktoré krajiny vykrývajú nižší dopyt z krajín južnej Európy?

„Máme dobré signály a stúpajúci počet objednávok z USA aj z Číny. Čo sa týka NSF, tak tam máme signály z najrôznejších krajín Európy o tom, že o túto novú automobilovú rodinu je patričný záujem a pomôže nám naplniť cieľ.“

Aké sú signály z najväčšieho trhu pre bratislavský VW – Nemecka?

„V Nemecku je situácia stabilná.“

Aj iné automobilky majú nové modely a majú problémy. V čom ste iní, že s NSF by ste mali byť úspešnejší než iné automobilky, ktoré hlásia problémy?

„Volkswagen up! získal ocenenie World car of the year (svetové auto roka) a v najrôznejších automobilových testoch je stabilne na prvom mieste. Teraz v treťom kvartáli ide na trh Volkswagen eco up! (na CNG) a v Nemecku už získal ocenenie vozidlo najpriateľskejšie k životnému prostrediu, za emisie CO2 iba na úrovni 79 g/km. To sú argumenty, ktoré s dobrým pomerom medzi cenou a výkonom dokážu upútať zákazníkov.“

Nebudeme tento rast sledovať len do chvíle, kým sa naplnia predajne?

„Na trhu treba vždy pracovať so stimuláciou kúpy. De facto vám stačia jedny šaty, alebo nohavice na desať rokov, ale v praxi si mnohé ženy kúpia nejaké nové oblečenie každý týždeň alebo mesiac, a tak je to aj s autami. Vyrábame stále nové deriváty/〜modely, aby sme ponuku zatraktívnili a stimulovali ľudí kúpiť si vozidlo. Neustála inovácia bude pôsobiť aj naďalej tak, že kúpna sila, ktorá naďalej bude existovať, sa prejaví aj kúpou vozidiel.“

Zrejme sa opierate najmä o nákup z krajín mimo krízou postihnutej Európy. Ktoré sú hlavné trhy pre NSF a pre SUV?

Pre SUV sú to určite Čína a USA, ale aj kľúčové trhy Európy, ku ktorým patrí Nemecko. Čo sa týka NSF, sústredíme sa v súčasnosti na Európu. V USA nie sú tieto vozidlá ani na trhu, takže sa sústredíme na Európu.“

V rizikovejšom regióne sa predáva NSF. Zatiaľ hovoríte, že nemáte problémy s ich umiestňovaním na trhu. Máte plán, čo budete robiť, ak sa preukáže, že je dlhová kríza natoľko závažná, že ju nedokážu prekonať ani vaše nové autá?

„Očakávam, že politici prídu s riešeniami ako stabilizovať podmienky a prostredie pre ľudí aj pre ekonomickú sféru. Verím, že budeme dosahovať ďalšie úspechy aj na nových trhoch. Do úvahy pripadá Južná Amerika alebo India, kam zatiaľ koncern tieto vozidlá nedodáva.“

Ako vzrástol oproti minulému roku význam Číny pri predaji SUV?

„Význam Číny sa ešte viac zvýšil, je to veľmi dôležitý trh pre náš rad SUV.“

Nedá sa to percentuálne vyjadriť?

Čísla exportu za rok 2012 zverejníme až v rámci celoročných hospodárskych výsledkov. Ale Čína je aj v súčasnosti naším druhým najvýznamnejším trhom pre SUV vozidlá.

Čo Číňanov tak priťahuje na veľkých SUV z Volkswagenu?

„Pre zákazníkov z čínskeho trhu to vozidlo predstavuje symbol ich spoločenského postavenia.“

Číňania nemajú alternatívu k vašim SUV, ktorú by si mohli kúpiť z bližších lokalít?

„Vždy je veľa alternatív. To vysvetlenie je veľmi jednoduché. Na takom tvrdom trhu, ako je Čína treba veľmi tvrdo bojovať. Výsledkom je, že úspešné sú naše tri značky, ktoré sa tam presadili.“

Nie je to aj tým, že SUV, ktoré vyrábate, sa vyrábajú len na Slovensku a tým, že čínska ekonomika a bohatstvo tamojších obyvateľov rastie, takže si po dlhom čase môžu dovoliť väčší luxus?

"S tým, ako Čína ekonomicky rastie, vzrastá aj bohatstvo tamojších ľudí. A keďže naše bratislavské portfólio je exkluzívne, má pre nás Čína veľmi významné postavenie."

Čo pre vás dnes znamená neistá situácia okolo eura - keď jeho kurz kolíše, keď sa nevie, čo bude na druhý deň, ako to vplýva na váš biznis?

„Sme veľmi radi, že pred rokmi padlo rozhodnutie zaviesť na Slovensku euro. Predstavuje pre nás stabilnú menu, ktorá znižuje riziká, preto je to pre nás zisk, a nie problém napriek kritike, ktorá z rôznych miest zaznieva.“

TBEN2918.jpg

Je oslabujúce euro exportná pomoc?

„Vždy treba rátať s meniacimi sa pomermi medzi Európou a Spojenými štátmi alebo Čínou. Tie rozdiely sú raz plusové, raz mínusové, s takýmito výkyvmi treba rátať.“

Počas dlhovej krízy je to zatiaľ viac plusové či mínusové?

"Ako iste viete, pre proexportne orientované podniky je výhodou, ak majú výhodnejší kurzový pomer."

Čo by pre VW znamenalo, keby skutočne padlo euro, rozpadla sa eurozóna?

„Na to nechcem ani pomyslieť, to si neželá nikto. Rovnako ako predtým staviame na Európu a tým na euro.“

Niektoré firmy si robia krízové plány, keby k tomu došlo. VW k nim nepatrí?

„Vychádzam z toho, že sa náš podnik, ako aj mnohé iné, zamýšľa nad rôznymi prípadnými scenármi. Nevidím však dôvod teraz uvažovať o rozpade eurozóny alebo páde eura. Vychádzame z toho, že v rámci Európy vládne vážnosť a vecnosť, aby sa zachovala eurozóna “

Existuje vo VW nejaký dokument s variantmi, čo keby?

„Platí to, čo som povedal, vychádzam z toho, že ak podnik pôsobí na celosvetovej úrovni, zamýšľa sa nad rôznymi prípadnými scenármi.“

Hovoríte, že sa čaká, čo povedia politici. Ste na sto percent presvedčení, že nájdu riešenie?

„Všetci účastníci globálneho trhu majú za úlohu pracovať pre správnu vec. Politici majú zodpovednosť prijímať rozhodnutia a nachádzať správne koncepty ponad záujmy jednotlivých strán.“

Bude mať táto kríza podľa vás dobrý koniec?

„Pevne v to verím. Myslím si, že minulosť nám ukázala, že kríza je príležitosť na dosiahnutie lepšieho vývoja tak ako v roku 2009, keď sme z krízy vyšli skôr a dobre oproti predpovediam rôznych médií.“

Keď ste nedávno prišli z Nemecka na Slovensko, ako sa vám tu páčilo?

„Bol som príjemne prekvapený. Viem, že od Bratislavy na západe až po Košice existujú rôzne oblasti krajiny s rozdielnou hospodárskou výkonnosťou a mierou nezamestnanosti, ale veľmi sa mi páči bratislavské Staré Mesto, ktoré je krásne reštaurované s citom pre zachovanie historických prvkov. Vidím, aký vývoj krajina absolvovala. Slovensko je relatívne malá európska krajina a priniesla mi veľa pozitívnych prekvapení. Môžem Slovákom len blahoželať k tomu, čo sa im podarilo dosiahnuť.“

Dnes sa vám tu páči rovnako, keď už viete, že sa v rámci šetrenia bude platiť 23-percentná daň a posunú sa odvodové stropy?

„Samozrejme, sú to náklady pre mňa osobne, ale aj pre podnik, v ktorom pracujem. Je však jasné, že mierne prispôsobenie je potrebné, ak môže prispieť k rastu krajiny. Prostriedky budú slúžiť na potrebné opatrenia, na zlepšovanie infraštruktúry alebo pôjdu napríklad do oblasti vzdelávania.“

Po tom, čo som si prečítal prvé správy v tlači o opatreniach, tak priznávam, že som čakal horšie

Dvadsaťtripercentná daň je mierne opatrenie? Čakali ste horšie?

„Po tom, čo som si prečítal prvé správy v tlači o očakávaných opatreniach, tak priznávam, že som čakal horšie.“

Možno iná krajina lepšie šetrí v týchto ťažkých časoch. Ktorá a v čom?

„Nemecká kancelárka realizuje veľmi pôsobivý program šetrenia. K dnešnej situácii prispeli aj opatrenia zavedené za iných spolkových kancelárov, kde došlo k výrazným zásahom do sociálneho systému. Bez týchto opatrení by sme dnes neboli tam, kde sme.“

Opatrenia slovenskej vlády prinesú pre VW náklady, ktoré asi bude treba kompenzovať. Ako to plánujete urobiť?

„Spomenul som už, že by som považoval za veľmi osožné, keby získané prostriedky boli investované do oblasti infraštruktúry a vzdelávania. Tak by padli na osoh každému.“

Keď hovoríte o vzdelávaní, vidíte už zlepšenie, čo sa týka dostatku kvalifikovanej pracovnej sily?

„Volkswagen Slovakia v rámci náboru 1500 pracovníkov pre výrobu NSF v posledných mesiacoch zaregistroval 17-tisíc uchádzačov, takže sme obľúbeným zamestnávateľom. Ale čo sa týka vzdelávacieho systému, tak by som bol veľmi rád, keby došlo k rozšíreniu praktickej výučby spojenej s teoretickou prípravou.“

Kvalifikovaných ľudí viete nájsť dosť, ale chcete si vyberať spomedzi viacerých kvalitných uchádzačov?

Samozrejme, pre nás je najdôležitejšia kvalita uchádzačov.

Plánujete ešte ďalšie nábory ľudí alebo sú momentálne investičné aktivity v ústraní, vzhľadom na nepredvídateľnú situáciu?

„Počas piatich rokov plánujeme investovať 1,5 miliardy eur. Čo sa týka náboru pracovníkov, budeme stále potrebovať odborných pracovníkov predovšetkým pre novú lisovňu či karosáreň. Tento proces má jasné kontúry a pracujeme na tom, aby sme ho realizovali. Vidieť to aj pred našimi bránami.“

Koľko z investícií ešte ostáva a koľko je to ešte pracovných miest?

„Investície už dnes smerujú do novej listovne, to je 90 miliónov eur, do karosárne je to 600 miliónov eur a budeme v nich ďalej pokračovať. V novej lisovni nájde uplatenenie približne stovka a v novej karosárni asi 550 pracovníkov.“

Dá sa predpokladať, že budete najväčším zamestnávateľom na Slovensku, ak si investície nerozmyslíte?

„To nie je naším cieľom. Naším cieľom je vyrábať špičkové produkty v top kvalite. A na to potrebujeme špičkový tím ľudí.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 725
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 657
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 155
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 005
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 537
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 632
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 276
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 107
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 914
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 746

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

TECH

Svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Okolo každej hviezdy zrejme krúži aspoň jedna planéta.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Nemecký koncern RWE skončil v miliardovej strate

Kmeňoví podielnici opäť zostanú bez dividendy.

Vláda podporí štyri firmy jedenástimi miliónmi eur

Vzniknúť by malo 500 nových pracovných miest.

Zisk Lloyds Banking Group vlani prudko vzrástol

Banka dosiahla najvyššiu úroveň za celú dekádu.

Neziskovkám dá štát štvrťmilióna eur, chce od nich pomoc

Dosiahnuté výsledky, pozitíva a negatíva pilotného projektu vyhodnotí úrad podpredsedu vlády po jednom roku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop