Slovensko na slabom eure stráca

Oživenie, ktoré prinieslo slabé euro mnohým európskym firmám, sa väčšiny tunajších výrobcov netýka. Prepad eura môže pomôcť exportom do Číny či USA, no väčšine firiem nepomáha.

BRATISLAVA. Od vlaňajšieho leta sa euro prepadlo voči doláru a čínskemu jüanu o 12 percent. O desatinu sa oslabilo aj voči japonskému jenu.

Firmám z eurozóny, ktoré exportujú do krajín s inými menami, by tento vývoj mal vyhovovať.

Pre Slovensko to platí len málo, pretože táto výhoda sa v praxi týka len firiem predávajúcich najmä do Číny a USA, na náš export do iných krajín Európy, ktoré nepoužívajú euro, to nemá vplyv.

info
Slovensko
vývoz a dovoz
Kam vyvážame:
  • Európska únia: 84 %,
  • z toho najviac Nemecko
    (21 ,5%)
mimo únie napríklad:
  • Rusko: 3,8 %,
  • Čína: 2,7 %,
  • USA: 1,7 %
Dovoz na Slovensko:
  • Z EÚ 27: 65,8 %,
  • najviac z Nemecka
    ( 17,3 %)
  • Ďalej napríklad: Rusko: 10,6 %,
  • Čína: 5,9 %,
  • USA: 1 %.
Zdroj: Štatistický úrad,
január – máj 2012

Európske krajiny bez eura ako Česko alebo Poľsko menové výkyvy nepocítili, lebo sú na euro prepojené, vysvetľuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Exportéri sa poisťujú

Skúsenosti firiem ukazujú, že slabé euro je pre nich skôr nevýhodou. Viac na podobných trhoch skôr nakupujú než do nich vyvážajú, tvrdí analytička Poštovej banky Dana Špacírová.

Príkladom je firma Etop, ktorá v Číne a USA nakupuje časť dielcov pre pohyblivé solárne panely. „Zatiaľ nám to však nerobí starosti,“ hovorí šéf spoločnosti Vladimír Lukáč.

Prepad eura nezvýhodnil ani výrobcu kotlov do elektrární a teplární SES Tlmače, ktorý často vyváža mimo eurozónu. „Slabnúce euro sa zatiaľ neprejavilo ako výhoda pri získavaní zákaziek,“ povedal finančný riaditeľ Milan Války.

Slabé euro pociťuje ako nevýhodu aj rafinéria Slovnaft. „Kombinácia vysokých cien ropy a slabého eura tlačí ceny pohonných hmôt nahor,“ povedal hovorca Anton Molnár.

Silní exportéri ako Slovnaft či žilinská Kia sa proti pohybom kurzov poisťujú. Ide o takzvaný prirodzený hedging najčastejšie v dvoch formách.

Kia sa poisťuje tým, že obchoduje s dodávateľmi hlavne v eurách. Túto formu poistenia využíva aj púchovský Matador.

„Väčšinu produktov vyvážame do Nemecka pre interného zákazníka Continental, kde zúčtovanie prebieha v eurách,“ povedal hovorca Juraj Ižvolt.

Slovnaft sa poisťuje tým, že riziko výmenných kurzov automaticky prenáša do cien pohonných hmôt.

Drahšie tovary z USA i Číny

Priame výhody z lacnejšieho exportu sa týkajú len úzkej skupiny firiem, tvrdí Koršňák. Na trhoch ako je Čína či USA sa totiž uplatnia len špeciálne tovary, ktorých výroba sa tam neoplatí.

graf.jpg

Príkladom sú modely SUV od Volkswagenu. Automobilke ich stačí vyrábať v jednom závode, ktorý dokáže zásobovať celý trh. Vo vysokej cene vozidla sú náklady na dopravu pomerne nízke.

Slabšie euro však môže tunajšie firmy zvýhodniť aj nepriamo. Antonio Canfora zo strojárskej firmy Maccaferri central Europe upozorňuje, že oslabená „domáca“ mena zdraží dovoz z Číny alebo USA a ponuka firiem z týchto krajín sa stane menej cenovo konkurencieschopná.

ico

Slabá mena pomáha najmä írskemu exportu

Ak sa euro oslabí ešte viac, hrozí eurozóne pre drahé dovozy vysoká inflácia.

BRATISLAVA. Belgický ekonóm Paul de Grauwe považuje kurz 1,261 dolára za euro za nadhodnotený.

Pre nemecký denník Die Welt povedal, že optimálny kurz by bol 1,1 dolára za euro. Znehodnotením meny by sa zvýšil záujem o produkciu v zahraničí, ktorý môže eurozónu dostať z krízy a naštartovať jej ekonomiku.

„Bez eura by bola marka oveľa silnejšia. Náš export dnes ťaží zo slabého eura,“ povedal pre SME nemecký ekonóm Enzo Weber. Zároveň tvrdí, že ďalší pokles eura môže eurozóne spôsobiť problémy. „Výmenný kurz je už dosť nízky. Ak ešte klesne, podporí viac vývoz, ale zdražie dovoz a spôsobí inflačné tlaky,“ dodal.

Ekonómovia z banky BNP Paribas potvrdili názor, že zo slabého eura ťažia najviac Íri, ktorí exportujú mimo eurozóny až 62 percent produkcie. Väčšinou do Británie, ktorá sa nevzdala libry.

No aj táto výhoda má svoje limity. V prvom polroku írsky export klesol, pretože narazil na ochladnutie britskej ekonomiky.

Jozef Tvardzík

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 016
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 813
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 065
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 316
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 228
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 699
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 670
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop