Bratislava 4. septembra (TASR) - Vzhľadom na to, že obstarávateľovi ľahkých motorových jednotiek (Železničnej spoločnosti - ZSSK) bolo v predchádzajúcich súťažiach preukázané porušenie zákona, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) považuje použitie rokovacieho konania bez zverejnenia (RKbz) ako metódy verejného obstarávania za neopodstatnené. Napriek tomu úrad vo svojom stanovisku k tomuto tendru uvádza, že obstarávateľ splnil podmienky pre použitie RKbz.
Použitie uvedenej metódy zákon umožňuje, ak je splnená podmienka, "že ide o obstarávanie tovaru, prác alebo služieb na ktoré v predchádzajúcej súťaži ... nebola predložená ani jedna ponuka, alebo ani jeden uchádzač alebo záujemca nesplnil podmienky účasti v súťaži alebo podmienky súťaže a podstatne sa nezmenili podmienky na uzavretie zmluvy." Úrad nemá prostriedky na to, aby preskúmal, či sa v priebehu rokovaní podstatne nezmenili podmienky na uzavretie zmluvy, pretože ich definovanie je vo výlučnej právomoci obstarávateľa. Pri posudzovaní otázky opodstatnenosti rokovacieho konania bez zverejnenia teda úrad vychádzal z podkladov podľa predloženej dokumentácie ZSSK. Zdôvodnenie rokovacieho konania obstarávateľom, ako aj okruhy rokovaní medzi ním a uchádzačmi neúspešnými v predchádzajúcich verejných súťažiach, preukazujú, že pochybnosti ÚVO ohľadom nedostatočnej prípravy súťažných podkladov sú dôvodné.
Zákon dáva možnosť a nie povinnosť použiť RKbz, preto obstarávateľ mohol použiť jednu zo súťažných metód, informovala TASR hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Od rozhodnutia ÚVO sa bude odvíjať ďalší postup Železničnej spoločnosti vo vlakovom tendri, o čom rozhodla Dozorná rada ZSSK. Pracovná skupina na železniciach už dvakrát odporučila generálnemu riaditeľovi spoločnosti Andrejovi Egyedovi podpísať zmluvu s konzorciom DMU GTW, tvorenom slovenskou spoločnosťou ŽOS Vrútky a švajčiarskou Stadler Busnang AG. Obstaranie vozov typu GTW 2/6 vyjde ZSSK na 4,406 miliardy Sk s DPH, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady na materiál 690,900 milióna Sk.
Prokuratúra sa tendrom na ĽMJ začala zaoberať na základe podaní premiéra SR Mikuláša Dzurindu a predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla. Z trestného oznámenia predsedu vlády vyplýva, že podozrieva zatiaľ neznámeho páchateľa z trestného činu, súvisiaceho s korupciou. Na prešetrenie kauzy vznikla expertná skupina, zložená z prokurátorov a finančnej polície. Kauza stála "hlavu" už i ministra dopravy Jozefa Macejka.
Za víťaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka konzorcium DMU GTW Slovensko. Voči objektívnosti tohto výberu však namietal ďalší účastník tendra - francúzsky Alstom - ako aj J. Macejko, ktorý chcel, aby sa súťaž prehodnotila. Do veci sa zaangažoval aj NKÚ. K podpísaniu zmluvy medzi ZSSK a víťazom dôjde na základe rozhodnutia dozornej rady železníc až po prijatí stanoviska ÚVO.
O poskytnutie súdnoznaleckého posudku k parametrom ponúk železničného tendra požiadal ešte bývalý minister dopravy Ústav súdneho inžinierstva (ÚSI) Žilinskej univerzity (ŽU). Keďže podklady k súťaži tvorí niekoľko tisíc strán textu a bolo by neefektívne ich kopírovať, ÚSI si ich má po uzatvorení veci na ÚVO od úradu vyžiadať.
* sch zll