Bratislava 13. júna (TASR) - Vláda SR dnes s pripomienkami schválila návrh reformy daní a náčrt budúcej daňovej politiky, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií (MF) SR. Svojím rozhodnutím zároveň poverila ministerku financií postupne realizovať zámery tejto reformy.
Realizácia prvej etapy pripravovanej daňovej reformy zahŕňa rok 2001, pričom účinnosť prijatých noriem sa predpokladá od januára 2002. Pri dani z príjmu fyzických osôb (FO) sa v tejto etape pripravuje valorizácia nezdaniteľnej časti základu dane a na ňu nadväzujúce zosúladenie daňových pásiem. Pre I. daňové pásmo sa navrhujú hraničné daňové sadzby vo výške 10 % a pre horné daňové pásmo 40 %.
Pre FO - podnikateľov sa v prípade reinvestovania do rozvoja podnikania (zároveň rozšírenia pracovných miest) uvažuje navrhnúť limit percenta daňového zaťaženia tak, aby výsledné percento z ročného základu dane nepresiahlo lineárnu sadzbu dane platnú pre zdanenie u právnickej osoby (PO). Predpokladá sa tiež možnosť znížiť základ dane o nepovinnú platbu do poistných fondov a rozšíriť možnosť zdaňovania príjmov FO paušálnou daňou.
V dani z pridanej hodnoty (DPH) MF navrhuje špeciálny režim zdanenia pre cestovné kancelárie a zavedenie refundačného systému pre osoby, ktoré nemajú sídlo na území SR. V spotrebných daniach sa zmeny týkajú zdaňovania minerálnych olejov, dane z vína a tabaku vyplývajúcich najmä z potreby harmonizácie legislatívy s Európskou úniou (EÚ).
V majetkových daniach by sa mali vytvoriť predpoklady pre ocenenie majetku na daňové účely na trhovom princípe. Posilní sa právomoc obcí v rozhodovaní v dani z nehnuteľností a pri prevode nehnuteľností by sa mala zaviesť paušálna daň vo výške pohybujúcej sa pod 10 %. V zdaňovaní dedičstva sa zvýši hranica pre oslobodenie od tejto dane (navrhuje sa 1,5 milióna Sk).
V druhej etape realizovanej po roku 2002 s účinnosťou opatrení od roku 2003 pôjde o ďalšiu redukciu počtu daňových pásiem a daňových sadzieb v zdaňovaní príjmov FO. Pre PO sa navrhujú rôzne alternatívy zníženia daňového zaťaženia ako zníženie hraničnej sadzby spojené s rozšírením daňového základu, zúženie základu dane zamerané na zníženie daňového zaťaženia, zmeny v odpisovej politike alebo zavedenie investičného úveru. V prípade daní vyberaných zrážkou sa navrhuje stimulácia všetkých foriem dlhodobých úspor znížením sadzby dane uplatňovanej z výnosu.
Po roku 2003, kedy sa uskutoční tretia etapa, budú zmeny súvisieť najmä s pripravovaným vstupom SR do EÚ. V zdaňovaní príjmov PO sa plánuje prehodnotenie hraničnej sadzby dane v závislosti od rozpočtových možností. V prípade, že sa v druhej etape realizujú zmeny v odpisovej politike a zavedie sa investičný úver, hraničná sadzba dane z príjmov PO pre centrálnu vládu by sa mala pohybovať nie výrazne nižšie ako 25 %. Prehodnotia sa princípy zdanenia príjmov spoločnosti z podnikania a zdanenie podielov na zisku (dividend) ako aj možnosť prenosu "straty dopredu", povinnosť každoročne uplatniť ako daňový výdavok odpis hmotného a nehmotného majetku, rozšírenie možnosti použiť ako daňový výdavok niektoré vytvorené rezervy a odstránenie režimu daňových prázdnin. Prehodnotia sa tiež medzinárodné aspekty zdaňovania.
V dani z príjmov FO sa navrhuje ďalšia redukcia počtu daňových pásiem. V tretej etape sa navrhuje zavedenie environmentálnych daní, ktoré by malo byť kompenzované znížením iných daní. Prebehne transformácia cestnej dane na daň z dopravných prostriedkov. V ostatných majetkových daniach sa dopracujú oceňovacie metódy a prebehne ďalšia harmonizácia v spotrebných daniach.
* tkc zll