Zmeny v predaji lístkov majú zvýšiť obsadenosť IC vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. očakáva, že nový systém predaja cestovných lístkov do rýchlikov InterCity (IC) s platnosťou 1. septembra vráti doterajších a prinesie aj nových cestujúcich.

BRATISLAVA.

Ľudia využívajúci vlaky tejto kategórie môžu ušetriť v závislosti od spôsobu zakúpenia lístka. Nový cenník zohľadňuje nielen deň jeho zakúpenia, ale aj konkrétny IC vlak a deň cesty.

"Nový systém predaja v IC vlakoch podporíme marketingovými aktivitami a dúfame, že vráti cestujúcich späť,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Šarluška.

Štátny osobný vlakový dopravca zmenami reaguje na pokles cestujúcich v IC vlakoch približne o pätinu. Na prevádzku týchto rýchlikov už štát od začiatku tohto roka neposkytuje dotácie.

Moderné vlakové súpravy fungujú osem mesiacov na komerčnom princípe bez zmluvy s ministerstvom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme. Mali by si na seba zarobiť, zatiaľ sú však stále stratové.

"Aj v súčasnosti je možné zakúpiť si cestovný lístok na IC vlaky v predpredaji za lacnejšie cestovné. Zmena cenníka od 1. septembra mení aj filozofiu predpredaja,“ pripomenul Šarluška.

Kým do 1. septembra tohto roka je počet cestovných lístkov v predpredaji obmedzený, od 1. septembra si za najnižšiu cenovú úroveň budú môcť kúpiť cestovný lístok na IC vlak všetci cestujúci.

Cestujúci môžu vo vybraných IC vlakoch priamo ovplyvniť cenu lístka. Najnižšia cena bude pri zakúpení cestovného lístka 60 až deväť dní pred odchodom vlaku, výhodná cena bude platiť pri zaplatení cestovného osem až jeden deň do odchodu vlaku a pri kúpe lístka v deň cesty zaplatí cestujúci plnú cenu.

"Je potrebné dodať, že aj v deň odchodu vlaku môže cestujúci cestovať za najlacnejšie cestovné. Cena zakúpeného lístka totiž záleží aj od toho, ktorý vlak kategórie IC si na svoju cestu vyberie a v ktorý deň bude cestovať,“ dodal Šarluška.

Pre vybrané vlaky a vybrané dni, konkrétne napríklad na vlak IC 501 Kriváň v ktorýkoľvek deň, budú v predaji cestovné lístky vždy za najnižšiu cenovú úroveň C nezávisle od toho, kedy si lístok zakúpi.

Bývalý generálny riaditeľ železničnej spoločnosti Pavel Kravec si myslí, že zmena cestovného v IC vlakoch mierne zvýši počet cestujúcich, ale v prevažnej miere v novozavedenej štvrtej triede držiteľov takzvaných režiniek.

"Toto je nesystémové opatrenie, ktoré zvýši stratu IC vlakov, pretože režinkári budú sedieť práve na miestach, kde by mohli sedieť plne platiaci cestujúci,“ uviedol Kravec.

Podľa neho je to výsmech všetkým plne platiacim cestujúcim, ktorí zníženým cestovným majú kryť zvýšený počet cestujúcich so zľavnenými preukazmi, ktorým kleslo cestovné v IC vlakoch. Kravec ako nominant predošlého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) viedol ZSSK od jesene 2010 do apríla tohto roka.

Železničná spoločnosť priznala, že pre ňu je zaujímavá aj železničiarska klientela. Nová cenová politika týmto cestujúcim okrem iného umožní cestovať na služobné cesty IC vlakmi.

"Pokiaľ ide o hospodárske výsledky IC vlakov, nebudeme ich vzhľadom na konkurenciu (ide o jediný komerčný produkt ZSSK) zverejňovať. Jediné, čo môžeme potvrdiť je, že zatiaľ je prevádzkovanie IC vlakov v strate," poznamenal Šarluška.

IC vlaky sú podľa neho v strate aj preto, že bolo zle načasované ich oddelenie od financovania štátu.

"A takisto sa na tom podieľala aj neadresná a nejasne definovaná cenová politika v IC vlakoch bývalého vedenia ZSSK," doplnil. Spoločnosť zatiaľ neuvažuje žiadať o vrátenie týchto vlakov do verejných výkonov objednávaných a hradených štátom.

Kravec tvrdí, že cestovné v IC vlakoch bolo trhovo optimálne nastavené v relácii konkurencia a krytie nákladov.

"Cestujúcich do IC vlakov vráti spoľahlivosť, čistota, dodržiavanie cestovného poriadku a rozširovanie služieb počas cesty, napríklad wifi, tlač, občerstvenie, ktoré prilákajú do IC vlakov aj kategórie cestujúcich ako sú podnikatelia," myslí si.

Podľa neho mnohí podnikatelia a manažéri na trase medzi Bratislavou a Košicami uprednostňujú IC vlaky pred autom.

Pokles cestujúcich považuje bývalý šéf železničnej spoločnosti za sprievodný znak zvyšovania cestovného. Cestovanie vlakmi naposledy zdraželo vlani v novembri.

"Časť cestujúcich odíde hľadajúc alternatívne spôsoby prepravy, z čoho časť sa po istej dobe vráti. V 18 % odídených cestujúcich z IC vlakov je výrazný počet režinkárov, ktorí mali vyššie cestovné, než bude od 1. septembra," uviedol Kravec.

Zamestnanci Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Cargo, a.s. mali podľa neho doteraz zakázané cestovať na služobné cesty IC vlakmi pre vyššiu cenu ako v iných rýchlikoch. A tí uvoľnili priestor plne platiacim cestujúcim.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 662
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 572
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 000
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 501
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 560
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 355
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 337
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 106
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 983
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 873

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.