Klasické žiarovky končia, obchod ich dopredá

Nové žiarovky šetria energiu. Náklady na ich kúpu sa vrátia do roka.

BRATISLAVA. V piatok sa pre trhy Európskej únie končí výroba 40­-wattových a slabších žiaroviek.

Nasledujú 100­, 75­ a 60-­wattové žiarovky, ktorých výroba sa od roku 2009 uzatvárala vždy na prelome augusta a septembra.

„Štyridsaťwattové žiarovky patria medzi menej používané žiarovky,“ hovorí Gabriela Bogdányová, marketingová manažérka združenia Ekolamp.

Ľudia ich používajú skôr do malých lampičiek. Nájdu sa aj na toaletách, chodbách či v komorách.

V domácnostiach tvoria podľa Pavla Kosa zo Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry asi tretinu svetelných zdrojov a niečo vyše desatinu spotreby energie. „Postupné vyraďovanie klasických žiaroviek určite prinesie zníženie spotreby energie v domácnosti,“ dodal.

Náklady na ich kúpu sa podľa neho môžu vrátiť aj skôr ako za rok.

info
Ako končila výroba žiaroviek
  • Kedy končili s výrobou v Únii:
  • 1. september 2009: matné a číre žiarovky
    nad 100 W
  • 1. september 2010: žiarovky s príkonom
    nad 75 W
  • 1.september 2011: žiarovky s príkonom
    nad 60 W
  • 1.september 2012: žiarovky s príkonom
    40 W a menej.
  • Čo ich dokáže nahradiť:
  • 100 W - energeticky úsporné svetelné zdroje s výkonom 1300 až 1400 lúmenov*,
  • 75 W – zdroje s výkonom
  • 920 až 970 lúmenov,
  • 60 W – zdroje, ktoré majú 700 až 750 lúmenov,
  • 40 W – zdroje s výkonom 410 až 430 lúmenov,
  • 25 W– zdroje, ktoré majú 220 až 230 lúmenov.

    *jednotka vyjadrujúca svetelný výkon


    Zdroj: ec.europa.eu/energ

Zástupy ľudí nečakajú

Obchod môže žiarovky ďalej ponúkať, až kým neminie ich zásoby. Zvýšený dopyt po 40-­wattových žiarovkách väčšina obchodníkov nečaká.

„Zákazníci sú vzdelanejší a skôr uprednostnia úspornejšie zdroje s dlhšou životnosťou,“ hovorí Karol Kruppa zo siete predajní Electro World. Vyšší záujem o 40­wattové žiarovky preto neočakáva.

Záujem o štyridsaťwattové žiarovky stúpol v sieti Tesco. V minulých rokoch sa podľa hovorkyne reťazca Zuzany Lošákovej zvýšil záujem zákazníkov o vyraďované druhy žiaroviek vždy o 50 až 70 percent. Reťazec sa preto žiarovkami predzásobil.

Mierne zvýšený záujem o 40­wattové žiarovky je aj v predajniach Hypernova. Ich predaj ukončí septembrový výpredaj. „Záujem o ne neporastie bez toho, aby sme zmenili ich cenu,“ povedal hovorca reťazca Miroslav Chmelár.

Zvyšovať zásoby ani zľavovať z ich ceny nebude Datart.

Záujem obchodu mierne stúpol, no nie dramaticky, tvrdí Matej Mutiš zo spoločnosti Philips Lighting. Dopyt po LED žiarovkách stúpa.

„Zákaz výroby žiaroviek sa však vzťahuje len na predaj v rámci Únie,“ pripomína Mutiš. Firma bude naďalej vyrábať 40­wattové žiarovky, napríklad pre chorvátsky trh.

Nové zdroje sa recyklujú

Kým klasické žiarovky sa vyhadzovali do kontajnerov medzi obyčajné smeti, nové, úsporné svetelné zdroje treba recyklovať. „Ľudia už vedia, že ich majú recyklovať, hovorí Bogdányová.

Na webe združenia Ekolamp si každý môže vyhľadať, kde je zberný dvor či predajňa, kam má vypálenú žiarovku zaniesť. Zákazník ju môže nechať aj v obchode, keď si bude kupovať novú.

„Obchodníci totiž musia brať späť vypálené kusy,“ povedala Bogdányová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 493
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 366
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 115
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 252
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 057
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 454
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 346
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 544
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 066

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch